دانش آموزان بازمانده از تحصیل عمدتا در مناطق مرزی هستند/ ضرورت به کارگیری همه ظرفیت‎ها برای توسعه آموزش و پرورش

سرویس کردستان- استاندار کردستان از همه مدیران استان و فرمانداران خواست از همه توان و ظرفیت ها برای توسعه واعتلای آموزش و پرورش استفاده کنند.

به گزارش کردپرس، بهمن مرادنیا در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه دانش آموزان سازندگان آینده کشور هستند افزود: توسعه آموزش و پرورش به نسبت دیگر زیرساخت ها از اهمیت بیشتری برخوردار است لذا شایسته است مدیران به این امر توجه ویژه داشته باشند. وی از سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان خواست در تخصیص اعتبارات سالیانه به امر آموزش و توسعه بناهای آموزشی مورد نیاز توجه ویژه داشته باشد. مرادنیا همچنین بخش ورزش در مدارس را نیز حایز اهمیت دانست و اضافه کرد: ورزش در آموزش و پرورش مورد غفلت قرار گرفته است و به سبب نقشی که ورزش در کاهش آسیب های اجتماعی دارد جا دارد به آن توجه خاص صورت بگیرد. استاندار کردستان با بیان اینکه توسعه زیرساخت های آموزشی در مناطق حاشیه و نایسر سنندج مهم است اضافه کرد: مقرر شده است که مباغ شش میلیارد تومان اعتبار برای احداث چهار واحد آموزشی در نایسر تخصیص پیدا کند. وی موضوع کمبود زمین برای مدرسه سازی در نایسر را نیز از نظر دور نداشت و خاطر نشان کرد: در گذشته حدود جهار ونیم هکتار زمین برای احداث کلانتری در نایسر اختصاص داده شده بود وبا توجه به میزان زیاد این مقدار زمین ضروری است مسکن و شهرسازی در خصوص واگذاری بخش زیادی از آن برای احداث فضای آموزشی اقدام کند. مرادنیا مشکلات حوزه آموزش و پرورش را علارغم صرف هزینه های فراوان زیاد دانست و بر بررسی وریشه یابی علت آن تاکید کرد وافزود: لازم است سیستم آموزشی چند کشور توسعه یافته بررسی وراز موفقیت آنان در نظام آموزشی و چگونگی غلبه آنان بر مشکلات مورد توجه قرار گیرد.

320 کودک بازمانده از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان هم در این جلسه با بیان اینکه امسال ۳۲۰ کودک بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شده‎اند گفت: در سال گذشته 498 کودک بازمانده از تحصیل شناسایی و 363 نفر جذب شدند.

صدیقه عبداللهی بیماری صعب‌العلاج برخی از کودکان، ازدواج زودهنگام دختران و بی‌علاقه‌ای کودکان را از موانع پیش‌رو تحصیل دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: و بیشتر این کودکان بازمانده از تحصیل، در مناطق مرز نشین حضور دارند.

وی عنوان کرد: پوشش حداکثری نوآموزان پیش‌دبستانی حاشیه و مناطق روستایی از اولویت‌ها و اهداف کمی آموزش و پرورش است.

عبداللهی با اشاره به زیاد بودن افت تحصیلی در پایه اول ابتدایی افزود: اگر محیط خانواده از لحاظ پرورشی و آموزشی غنی نباشد، به کودک آسیب وارد می‌شود.

وی اظهار کرد: جهت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی باید همه نهادهای اجتماعی زمینه حضور نوآموزان پیش دبستانی را فراهم کنند تا آسیب‌ها و معضلات را به حداقل برسانیم. معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه 26 کودک بد سرپرست وجود دارد، گفت: امسال 320 کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شده و 234 نفر از آنها نیز جذب شدند.

وی گفت: مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی از چالش‌ها و موانع بازدارنده تحصیل به شمار می‌آیند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: ماهیت کار آموزش و پرورش از نظر کمیت و کیفیت و گستره جامعه هدف مشکلات عدیده‌ای دارد. مهدی نامدار با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه‌ای از نظر نیروی کار و نرخ بیکاری اهمیت زیادی دارد، افزود: در استان کردستان 11 هزار و 775 دانش‌آموز در حوزه هنرستان تحصیل می‌کنند یعنی حدود 37.56 صدم درصد دانش‌آموزان و این آمار یک درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

وی گفت: در سال گذشته 5 هزار و 716 دانش آموز ورودی فنی و حرفه‌ای بودند که امسال 843 دانش‌آموز به این آمار اضافه شده است. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: در حوزه متوسطه 62.44 درصد دانش‌آموزان در شاخه نظری و 37.56 درصد در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند در حالیکه باید ساختار آموزشی کشور به گونه‌ای باشد که بیشترین درصد در فنی و حرفه‌ای و کاردانش و کم‌ترین درصد نیز در رشته‌های مهندسی و نظری باشند که در کل کشور این ساختار به هم خورد است.

وی با اشاره به اینکه 27 رشته جدید به شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای اضافه شده است، ادامه داد: فضا، تجهیزات و نیروی انسانی سه آیتم مهم در افزایش رشته‌ها است.

نامدار افزود: یکی از مشکلات اصلی در حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش این است که 57 درصد دانش‌آموزان در 5 رشته فنی و حرفه‌ای و 51 درصد در کاردانش تحصیل می‌کنند که این موضوع سبب شده این رشته‌ها اشباع شوند.

وی با بیان اینکه نبود اعتبارات، کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی از مشکلات موجود آموزش و پرورش است، اظهار کرد: برقراری عدالت آموزشی بین مناطق برخوردار و کم برخوردار در سطح استان و کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان در مناطق محروم از اهداف مدارس شبانه‌روزی است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان گفت: از آنجا که تحصیل در هنرستان‌ها از دو سال به سه سال افزایش پیدا کرده در سال آینده با کمبود 334 کلاس درس در هنرستان‌ها مواجه می‌شویم.

نامدار خاطر نشان کرد: کسب رتبه اول کشوری هشتمین المپیاد نانو در سال 95، کسب رتبه سوم کشوری در نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی، کسب رتبه عالی کشوری در ارزیابی پروژه مهر سال‌های 93، 94، 95 و 96، برگزاری نخستین همایش ملی توسعه تفکر و کار آفرینی و کسب رتبه دوم دانش‌آموزان استان در مسابقات ملی توانمند در سال گذشته از موفقیت‌های خیره‌کننده تحصیلی معاونت آموزش متوسطه بوده است.

کد خبر 51365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha