موقعیت کلی کردهای عراق و سوریه تضعیف شده است

سرویس جهان- دکتر جیووان کول معتقد است با اتفاقات چند ماه اخیر موقعیت کردها در عراق و سوریه تضعیف شده است.

به گزارش کردپرس، جیووان کول استاد تاریخ دانشگاه میشیگان در یادداشتی به بررسی اوضاع جهان در سال 2018 پرداخته و در آن اشاره ای هم به وضعیت کردها در عراق و سوریه کرده است.

این استاد تاریخ معتقد است نیروهای آمریکایی که رابطه تنگاتنگی با کردهای سوریه دارند در درازمدت و یا حتی میان مدت نخواهند توانست در سوریه حضور داشته باشند که این مسئله به ضرر کردهای این کشور است

وی می گوید دولت مرکزی سوریه می خواهد مناطق تحت کنترل کردها را پس بگیرد اما آمریکا این را نمی خواهد. از سوی دیگر ترکیه به شدت با موجودیت کیان سیاسی تحت اداره نیروهای کرد سوریه موسوم به ypg مخالفت است این کشور ypg را با پ.ک.ک یکی دانسته و آن را نیرویی تروریستی می داند.

این کارشناس تاریخ معتقد است نیروهای کرد سوریه با پ.ک.ک بی ارتباط نیستند اما نمی توان این دو را همسان دانست. پ.ک.ک و ypg فرماندهی مشترک ندارند و همین مسئله باعث بروز اختلاف میان آمریکا و ترکیه در مورد موجودیت نیروهای کرد سوریه شده است.

دکتر جیووان کول معتقد است بهترین گزینه برای کردها تفویض اختیارات دولت مرکزی به نواحی مختلف در سوریه و ایجاد نوعی فدرالیسم در این کشور است. روسیه در این مورد سرو صداهایی به پا کرده است اما دولت مرکزی سوریه با این ایده مخالف است.

این کارشناس تاریخ در یادداشتش که در سایت خود منتشر کرده معتقد است ترکیه همچنان در سال جدید به سرکوب کردها در این کشور ادامه خواهد داد. وی اقدامات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه علیه کردهای این کشور را جنگ خشونت بار توصیف کرده است.

به گفته استاد دانشگاه میشیگان، عقیب نشینی کردهای عراق از کرکوک و از دست دادن کنترل آنها بر مناطق مورد مناقشه، بر موقعیت کردهای سوریه نیز تاثیر منفی گذاشته است و به طور کل، موقعیت کردها در عراق و سوریه تضعیف شده است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 51132

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha