ممکن است نظر روسیه درباره کردهای سوریه تغییر کند

سرویس جهان- پژوهش گر انستیتو ORSAM می گوید علت تعویق نشست اقوام سوریه در روسیه، ممکن است بر اثر فشار طرف هایی باشد که با رویکرد حزب کردی اتحاد دموکراتیک و پروژه فدرالیسم در سوریه مخالف هستند.

به گزارش کردپرس، روسیه اعلام کرده است کنگره خلق های سوریه که قرار بود درباره آینده سوریه و در روز 18 نوامبر در شهر سوچی برگزار شود، به تعویق افتاده است. سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز به شبکه NTV ترکیه گفته است هنوز مطمئن نیست اما روسیه به ما اطلاع داد که نشست به تعویق افتاده و حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه یا PYD به این نشست دعوت نخواهد شد. این در حالی است که برخی رهبران حزب PYD هفته گذشته به رویترز گفته بودند که روسیه از این حزب برای شرکت در نشست سوچی دعوت به عمل آورده و آنها از این اقدام استقبال می کنند.

اویتون اورهان پژوهش گر موسسه اورسام در ترکیه به عرب نیوز گفته است سوریه نیز ممکن است نگرانی خود را از شرکت PYD در نشست سوچی ابراز کرده باشد. هر روز که به پایان داعش نزدیک می شویم دیدگاه روسیه و کشورهای منطقه درباره آینده سوریه از هم دورتر می شود.

وی درباره علت تعویق نشست سوچی درباره آینده سوریه گفت: روسیه از پروژه فدرالیسم در سوریه حمایت کرده و معتقد است PYD باید در روند حل مسئله سوریه مشارکت داده شود. اما فدرالیسم خط قرمز کشورهای درگیر در مسئله سوریه است و ممکن است این امر روسیه را ناچار کرده باشد نشست سوچی را به تعویق بیاندازد. ممکن است موضع ترکیه و سوریه بر سر پروژه فدرالی، روسیه را ناچار کند از موضع خود در قبال PYD دورتر و به نظر آنها نزدیک تر شود.

این کارشناس هشدار داد این مسئله ممکن است باعث ایجاد تنش میان ترکیه و روسیه شود. ترکیه انتظار دارد حمایت روسیه از PYD در کانتون عفرین برداشته شود اما روسیه نمی خواهد حمایت از حزب اتحاد دموکراتیک را در کانتون عفرین تا زمانی که استان ادلب از عناصر تندرور پاک نشده قطع کند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 47822

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha