موضع واقعی روسیه در قبال اقلیم کردستان و رفراندوم استقلال

سرویس جهان- دکتر هلن لاویوکس معتقد است روسیه بدون این که بغداد را از خود برنجاند رفراندوم اقلیم کردستان را به رسمیت شناخته و تعهد خود را به کردها که خیانت به آنها تکرار نخواهد شد نشان داده است.

به گزارش کردپرس، کردهای عراق بدون توجه به هشدارهای بین المللی اقدام به برگزاری رفراندوم کردند. این اقدام پیامدهایی از جمله تحریم های اقتصادی از سوی دولت مرکزی عراق به دنبال داشت. در این میان، روسیه موضع متفاوتی نشان داد و بدون اشاره به این که نتیجه رفراندوم را به رسمیت می شناسد یا نه، هشدار داد جلوگیری از صدور نفت کردهای عراق باعث افزاش قیمت آن شده و تعداد کمی از این اقدام سود می برند.

دکتر هلن لاویوکس استاد روابط بین الملل و مدیر و موسس انجمن تحلیلی Red در یادداشت کوتاهی که در سایت Red analysis منتشر کرد، نوشت: از فحوای کلام مقامات روسیه و از جمله مصاحبه معاون وزارت خارجه این کشور می توان فهمید که روسیه بدون این که عراق را از خود برنجاند هم رفراندوم اقلیم کردستان و هم نتیجه آن را به رسمیت شناخته و بر تعهد خود در قبال کردهای عراق تاکید کرده است.

وی در این یادداشت تاکید کرده است که روسیه همزمان که بر حفظ ثبات منطقه تاکید می کند به کردها اطمینان خاطر داده است که بار دیگر به آنها خیانت نخواهد شد و تنها نخواهند ماند.

این پژوهشگر علوم ارتباطات سیاسی فرانسوی درباره دلایل موضع متفاوت روسیه در قبال رفراندوم اقلیم کردستان نوشت: سهمی که روسیه از نفت اقلیم کردستان به دنبال قرارداد روس نفت با اقلیم کردستان و احداث خط لوله گاز در این منطقه به دست می آورد به تقویت جایگاه آن کشور و توسعه بیشتر آن حول محور استقلال اقلیم کردستان کمک کرده است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 46208

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha