شناسایی و درمان 2223 نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید در کردستان

مسئول برنامه غربالگری تیروئید نوزادان مرکز بهداشت کردستان گفت: با هدف شناسایی و کنترل نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید (CH) و درمان آن و پیشگیری از عوارض از سال ۱۳۸۵ تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۳۷ هزار و ۵۶۵ نوزاد در استان در مراکز غربالگری کم کاری تیروئید و PKU مراکز بهداشتی شهرستان ها غربالگری شده اند.

به گزارش کرد پرس، اسدالله پروین با اشاره به وضعیت اجرای برنامه غربالگری کم کاری تیروئید در کردستان، گفت: از سال ۱۳۸۵ تا پایان ۱۴۰۰، بیش از ۴۳۷ هزار و ۵۶۵ نوزاد در استان کردستان در مراکز غربالگری کم کاری تیروئید و PKU مراکز بهداشتی شهرستان ها غربالگری شده اند که ۲ هزار و ۲۲۳ نفر آنان مبتلا به کم کاری تیروئید تشخیص داده شده اند.

وی پوشش برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید را در استان بسیار مناسب و نزدیک به ۱۰۰ درصد بیان کرد و افزود: میانگین درصد شروع درمان زیر ۲۸ روز در بیماران شناسایی شده مبتلا به کم کاری تیروئید از سال ۱۳۸۸ تا پایان ۱۴۰۰ برابر با ۸۴.۷ درصد است.

مسئول برنامه غربالگری تیروئید نوزادان مرکز بهداشت کردستان، میزان بروز بیماری کم کاری تیروئید در نوزادان (در هزار) را در استان و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ افزایشی توصیف کرد و اظهار کرد: یکی از دلایل این افزایش بهتر شدن روش های تشخیصی و میزان دسترسی ها و نیز افزایش تعداد نوزادان غربالگری شده است.

پروین ۳۵ درصد نوزادان را نیازمند به انجام غربالگری کم کاری تیروئید عنوان کرد و ادامه داد: نوزادان در مواردی از قبیل TSH مشکوک، نارس، وزن کمتر از ۲.۵ و بیش از ۴ کیلوگرم، دو یا چند قلو و بستری در بیمارستان از نظر بیماری تیروئید با فاصله یک هفته غربالگری مجدد می شوند.

وی از بروز بالاتر بیماری تیروئید در نوزادان پسر به نسبت دختر در استان خبر داد و یادآور شد: به صورت میانگین از سال ۱۳۹۲ لغایت پایان ۱۴۰۰، ۵۷ درصد بیماران تحت مراقبت پسر و ۴۳ درصد نیز دختر بوده اند.

مسئول برنامه غربالگری تیروئید نوزادان معاونت بهداشتی دانشگاه بیان کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷، وضعیت نتیجه نهایی بیماری از لحاظ (گذرا و دائم بودن) در استان کردستان در ۶۱.۴ درصد موارد گذرا و در ۳۸.۶ درصد نیز دائمی بوده است.

پروین گفت: در سال ۱۴۰۰ سنندج با شناسایی ۵۹ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید بیشترین و دیواندره با دو مورد کمترین میزان بروز را به ثبت رسانیده اند.

وی از پوشش ۱۰۰ درصدی برنامه در شش ماهه اول سال جاری خبر داد و افزود: در مدت مذکور ۱۱ هزار و ۵۹۹ نوزاد در استان بدنیا آمده اند که ۱۱ هزار و ۶۰۶ نفر آنان مورد غربالگری تیروئیدی قرار گرفته و بر طبق نتایج آزمایشات ۹۱ نفر آنان مبتلا به این بیماری بوده و وارد مرحله درمانی شده اند.

کد خبر 40800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha