استفاده ابزاری ترکیه از ناتو علیه کردها

سرویس جهان- برخی کارشناسان معتقدند اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از تعهدات ترکیه به عنوان عضو ناتو عدول کرده و از این نهاد نظامی برای رسیدن به مقاصد شخصی از جمله برخورد با کردها استفاده می کند.

به گزارش کردپرس، درخواست دو کشور سوئد و فنلاند برای عضویت در پیمان نظامی ناتو که نیازمند تایید همه اعضا از جمله ترکیه است، با مخالفت شدید رجب طیب اردوغان مواجه شده است. او برای موافقت کشورش با عضویت این دو کشور شرط گذاشته است: فنلاند و سوئد باید از حمایت از کردها دست بکشند.

برخی کارشناسان مسائل ترکیه معتقدند رجب طیب اردوغان از ناتو برای رسیدن به مقاصد شخصی و حزبی استفاده می کند. جان رزوماندو، تحلیلگر مرکز سیاست امنیتی در مقاله ای که اخیرا در اوپکتایمز منتشر شده، اردوغان را به نقض تعهدات ترکیه در برابر عضویت در ناتو متهم کرده و او را به نقض حقوق بشر بویژه حقوق کردهای ترکیه متهم کرده است.

او تاکید کرده است که حالا که ناتو با سنگ اندازی ترکیه در مسیر گسترش این نهاد روبه رو شده، باید آنکارا را به خاطر بی توجهی جسورانه اردوغان نسبت به رعایت حقوق بشر، تهاجم نظامی این کشور به سوریه و عراق و سرکوب گسترده کردها پاسخگو کند.

عبدالله بوزقورت، روزنامه نگار و سردبیر روزنامه زمان که توسط دولت اردوغان در سال 2016 تعطیل شد، هدف اردوغان از ایجاد فشار بر کشورهای عضو ناتو را استفاده انتخاباتی از آن در انتخابات آینده عنوان کرده است. او اشاره کرده است که یکی از اهداف اردوغان تحت فشار قرار دادن آمریکا به عنوان یکی از اعضای اصلی ناتو در جهت موافقت با خواسته های ترکیه بویژه در مسئله فروش سلاح به آنکارا و رفع مشکلات مالی ترکیه و آمریکا عنوان کرد. بوزقورت تاکید کرد که ترکیه به پ.ک.ک اهمیت زیادی نمی دهد اما از آن به عنوان بهانه ای برای رسیدن به مقاصد سیاسی و اقتصادی استفاده می کند.

کمال اللبوانی، از اعضای اپوزیسیون سوریه که قبلا با ترکها همکاری کرده است، عضویت برخی هواداران پ.ک.ک در حزب چپ سوئد را رد نمی کند اما معتقد است تحت فشار قرار دادن سوئد برای دست کشیدن این کشور از حمایت از کردها تنها ابزاری در دست اردوغان محسوب می شود که می خواهد از آن در انتخابات آینده استفاده کند.

الیزابت شاکلفورد، دیپلمات سابق آمریکا نیز در مقاله ای که در نشریه شیگاگو تریبیون منتشر شده، هشدار داده است اردوغان از عضویت ترکیه در ناتو برای مقاصد شخصی و مسائل غیرواقعی استفاده می کند و با ایجاد مانع بر سر گسترش ناتو قصد دارد تمام اعضای ناتو را به خاطر همراه نشدن آنها با او در مقابله با کردها تنبیه کند. او ترکیه را تهدیدی برای امنیت اعضای ناتو دانسته است.

لینا زوکرمن، روزنامه نگار و تحلیلگرنیز هشدار داده است تن دادن ناتو به خواسته های اردوغان از اعتبار این سازمان می کاهد.

جان رزوماندو تاکید کرده است که ناتو و کشورهای اروپایی باید به جای تن دادن به خواسته های ترکیه و اردوغان، از جمله در مورد کردها، موضوع حل مسئله کردها را مطرح کنند و ترکیه و اردوغان را وادار کنند برای حل این مسئله اقدام کند نه این که به خواسته های او برای قطع حمایت از کردهای سوریه- که نقش حیاتی در مبارزه با داعش ایفا کردند- تن دهند.

کد خبر 33926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha