کشف ۴۹ تن طیور عفونی و بیمار در کردستان

سرویس کردستان - مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: تعداد ۲ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۱۷۶ قطعه طیور در کشتارگاه های دام استان، کشتار شده که از این میزان، پس از بازرسی مسئولان فنی بهداشتی کشتارگاه ها، بیش از ۴۹ تن و ۷۰ کیلوگرم طیور عفونی و بیمار تشخیص و ضبط شده است.

به گزارش کرد پرس، مجتبی ورمقانی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح تشدید نظارت و کنترل بر مراکز تولید، نگهداری، پخش و عرضه فرآورده های خام دامی ماه مبارک رمضان در سال ۱۴۰۱، گفت: این طرح با استفاده از توان ۹۲ نفر از نیروهای دولتی در قالب ۳۳ اکیپ بازرسی با هدف تامین فرآورده های خام دامی بهداشتی، سالم و با کیفیت برای شهروندان به صورت شبانه روزی در سراسر استان با موفقیت اجرا شد.

وی افزود: در طول ماه مبارک رمضان تعداد 7 هزار و ۳۱۱ راس دام سبک و 3 هزار و ۲۰۱ راس دام سنگین در کشتارگاه های دام استان زیر نظر کارشناس بهداشت گوشت دامپزشکی قبل و بعد از کشتار مورد بازرسی و مداقه قرار گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان ادامه داد: همچنین تعداد ۲ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۱۷۶ قطعه طیور در کشتارگاه های دام، کشتار شده است که از این میزان، پس از بازرسی مسئولین فنی بهداشتی کشتارگاه ها، بیش از ۴۹ تن و ۷۰ کیلوگرم طیور عفونی و بیمار تشخیص و ضبط شده است و ما باقی تولید روانه بازار مصرف شده است.

ورمقانی اظهار کرد: در اجرای طرح، تعداد ۱۵ هزار و ۴۳۰ مورد بازدید از مراکز یاد شده همچون کشتارگاه های دام و طیور، سردخانه های نگهداری فرآورده های خام دامی، مراکز قطعه بندی و بسته بندی فرآورده ها، رستوران ها، اماکن تهیه غذای آماده، قصابی و ... به عمل آمد و مقدار ۱۵ هزار و ۲۸۱ کیلو گرم انواع فرآورده غیر قابل مصرف و فاسد جمع آوری و ضبط شد که در همین راستا برای ۶۸ مرکز پرونده ارجاع به مراجع قضایی تنظیم شد.

وی یادآور شد: این در حالی است که در صورت عدم نظارت بازرسان بهداشتی دامپزشکی، مصرف این حجم از فرآورده های غیر بهداشتی موجب ایجاد معضلات و مشکلات بهداشتی عدیده می شود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان بیان کرد: از آنجایی که اداره کل دامپزشکی کردستان با کمبود نیرو مواجه است، اما پرسنل روزه دار دامپزشکی علی رغم حجم کاری بالا که در انجام سایر امورات همانند واکسیناسیون بیماری های استراتژیک ابلاغی سازمان دامپزشکی، نظیر تب برفکی، آبله، شاربن، طاعون نشخوار کنندگان کوچک و بروسلوز و همچنین اجرای طرح واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در طیور بومی، برگزاری جلسات و کلاس های آموزشی و موضوعی پیرامون بیماری تب کریمه کنگو، سمپاشی دام و جایگاهای اماکن دامی و ... با عزم و اراده ای وصف ناپذیر و با تلاش کم نظیر بدون خلل و خدشه در سایر برنامه های خود، طرح تشدید کنترل و نظارت با بهترین شکل به پایان رساندند.

کد خبر 31996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha