شایعاتی مبنی بر موکول شدن انتخابات پارلمانی به ماه اکتبر وجود دارد اما اتحادیه میهنی بر برگزاری آن در تاریخ مقرر اصرار دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- علیرغم اظهارات نوری مالکی مبنی بر احتمال تعویق چهارماهه انتخابات پارلمانی، اتحادیه میهنی همچنان بر برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر اصرار دارد. مشاور بافل طالبانی به صدای آمریکا گفت که آنها هیچ جلسه ای جهت به تعویق انداختن انتخابات برگزار نکرده‌اند و عدم مشارکت حزب دمکرات کردستان را "ایجاد مانع" برای انجام این فرایند می‌داند.

به گزارش کردپرس به نقل از صدای آمریکا، نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون، پس از شرکت در نشست ائتلاف اداره دولت که رئیس اقلیم کردستان نیز در آن حضور داشت، گفت: «ما در مورد موضوع انتخابات در نشست اداره دولت صحبت نکرده‌ایم، اما شنیده‌ایم که ریاست اقلیم کردستان قصد دارد انتخابات را به ماه اکتبر موکول کند، این یک مسئله فنی است و تعیین تاریخ آن در اختیار اقلیم است و کمیسیون در آن ورود می‌کند».

مشاور بافل طالبانی مجدداً بر پافشاری حزبش برای لزوم برگزاری انتخابات طبق زمانبندی تعیین شده تأکید می‌کند.

بستون فایق، مشاور بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان، به صدای آمریکا گفت: «اتحادیه میهنی خواهان برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر شده است. نامزدهای این حزب هم به صورت غیررسمی در حال تبلیغات خود هستند و به هیچ وجه موافق به تعویق افتادن انتخابات نیستند، رئیس اتحادیه میهنی معتقد است که انتخابات باید طبق زمانبندی اعلام شده از سوی ریاست اقلیم کردستان برگزار شود».

شایعاتی مبنی بر موکول شدن انتخابات پارلمانی به ماه اکتبر وجود دارد اما اتحادیه میهنی بر برگزاری آن در تاریخ مقرر اصرار دارد

وی افزود: «بهانه‌ها بهانه‌هایی موجه برای به تعویق انداختن انتخابات نیستند، بلکه جنگ‌افروزی یا تلاش برای جلوگیری از انتخابات است، در غیر این صورت بهانه‌ها موجه نیستند. حزب دمکرات کردستان فقط عدم مشارکت خود را اعلام نکرده است، عدم مشارکت حزب دمکرات کردستان به معنای ممانعت از برگزاری انتخابات است، من فکر می‌کنم این موضع حزب دمکرات، برای جلوگیری از برگزاری انتخابات است و نه فقط شرکت نکردن در آن، زیرا با این تصمیم انتخابات را با مانع روبه‌رو کرده است»

بر اساس فرمان ریاست اقلیم کردستان، انتخابات در ماه ژوئن برگزار می شود. کمیسیون انتخابات عراق می گوید مقدمات این فرایند انجام شده و احزاب سیاسی لیست ها و نامزدهای خود را به کمیسیون ارائه کرده‌اند، اما حزب دمکرات کردستان همچنان بر تحریم این روند اصرار دارد و این حزب پس از حکم دادگاه فدرال برای تغییر قانون انتخابات و حذف کرسی اقلیتها این موضع را اتخاذ کرد.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در 27 آوریل به منظور شرکت در نشست ائتلاف اداره دولت به بغداد رفت و در چند نشست سیاسی با مقامات عراقی شرکت کرد.

رئیس اقلیم کردستان در دیدارهای خود با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق، فایق زیدان رئیس دیوان عالی قضایی عراق، نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون، هادی عامری رئیس ائتلاف فتح و برخی از مقامات دیگر دیدار کرد.

شایعاتی مبنی بر موکول شدن انتخابات پارلمانی به ماه اکتبر وجود دارد اما اتحادیه میهنی بر برگزاری آن در تاریخ مقرر اصرار دارد

بر اساس بیانیه ریاست اقلیم کردستان، نچیروان بارزانی در این نشستها پیرامون موضوعات مختلف "بودجه و استحقاقات مالی اقلیم کردستان، حمایت از اجرای توافقات سیاسی و کارنامه دولت عراق فدرال، شرایط اقلیم کردستان و انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان" و چند موضوع دیگر با مقامات عراقی رایزنی کرده است.

در بیانیه آمده است؛ رئیس اقلیم"صلح و ثبات اقلیم کردستان را یک بخش جدایی ناپذیر از صلح و ثبات عراق به طور کلی قلمداد کرد".

ویان صبری، رئیس فراکسیون حزب دمکرات کردستان در پارلمان عراق، یکی از موضوعات اصلی نشست اداره دولت را بحث درباره انتخابات پارلمانی اقلیم عنوان کرد.

ویان صبری به صدای آمریکا گفت: «انتخابات یکی از مهمترین مسائل اقلیم کردستان بوده است. این موضوع باید حل و فصل شود، ما متوجه مسائل قانون حوزه های انتخاباتی، اقلیتها، حلبچه و عدم شناسایی اثرانگشت 400 هزار نفر هستیم و معتقدیم که دستی پشت هدایت شدن انتخابات به این سمت و سو هست. این موضوع در جلسه ائتلاف دولت مطرح شد، زیرا ما به با این اوضاع شرکت نخواهیم کرد».

شایعاتی مبنی بر موکول شدن انتخابات پارلمانی به ماه اکتبر وجود دارد اما اتحادیه میهنی بر برگزاری آن در تاریخ مقرر اصرار دارد

وی تصریح کرد: «این پنج مورد باید حل شود، برخی موضوعات خاص مثلاً بحث اثر انگشتها مطرح شد، اما مسائل دیگر به ویژه مسائل بین احزاب سیاسی کرد باید حل شود، مذاکرات با عراق باید ادامه داشته و نتیجه بخش باشد، نتیجه هم باید این باشد که انتخابات با این شرایط برگزار نشود».

ریاست اقلیم کردستان درخصوص شایعات مبنی بر موکول شدن انتخابات پارلمان اقلیم کردستان به ماه اکتبر به رسانه خبری صدای آمریکا پاسخی نداده است.

کد خبر 2770000

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha