چرا کُردها دوباره از اقلیم کردستان می گریزند؟

سرویس جهان- برخی ناظران اقلیم کردستان و عراق معتقدند مردم اقلیم کردستان عراق به دلیل وجود فساد در میان طبقه نخبه سیاسی، بحران اقتصادی و تنش های سیاسی گروهها، مجبور شده اند راه های خطرناکی را برای بیرون آمدن از وضعیت بغرنج اقتصادی خود و فرار به اروپا انتخاب کنند و بسیاری از آنها در مسیر انتقال به اروپا جان خود را از دست می دهند.

به گزارش کردپرس، هر چند وقت یکبار، خبرهایی درباره واژگون شدن قایق حامل پناه جویان خارجی در آبهای ساحلی ترکیه و یا یونان منتشر می شود. در بیشتر مواقع، در میان قربانیان کردهای عراق نیز دیده می شوند. اقلیم کردستان عراق قبل از آمدن داعش در سال 2014 و شدت گرفتن تنش سیاسی با دولت مرکزی عراق، از وضعیت اقتصادی خوبی بهره می برد و برخی تحلیل گران به دلیل پیشرفت های اقتصادی اقلیم کردستان و بویژه اربیل، از این این شهر به عنوان «دبی دوم» یاد می کردند.

اما به گفته تحلیلگران مسائل زیادی دست به دست هم دادند تا بسیاری از کردهای عراق که برخی از آنها به دلیل بهبود اوضاع از اروپا بازگشته بودند، این دیار را ترک کرده و حتی بدترین مسیرها را برای فرار از وضعیت اقتصادی نامناسب این منطقه خودمختار کردنشین عراق انتخاب کنند. از جمله مسائلی که باعث شد اقلیم کردستان دچار بحران اقتصادی شود از این قرار است: قطع سهم بودجه آن از سوی دولت مرکزی عراق به دلیل اقدام به فروش مستقل نفت، حمله داعش به این منطقه و در نتیجه خروج بسیاری از شرکت های نفتی، کاهش کم سابقه قیمت نفت و اتکای بیش از اندازه اقلیم کردستان به فروش نفت، ورود آوارگان از عراق و سوریه و در نهایت اقدامات تنبیهی بغداد علیه اقلیم کردستان عراق بعد از برگزاری رفراندوم استقلال و حوادث 16 اکتبر که باعث شد اقلیم کردستان کنترل 51 درصد از قلمرو خود را از جمله کرکوک و میادین نفتی آن از دست بدهد و حدود نیمی از درآمدهای نفتی آن نیز کاهش یابد.

عبدالمجید شکری، رییس اداره مهاجرت وآوارگان استان دهوک در اقلیم کردستان، درباره آمار مهاجران اقلیم کردستان که قصد رفتن به اروپا کرده اند، می گوید: دولت اقلیم کردستان آمار این افراد را منتشر نمی کند. وی به سایت الجزیره گفته است به نظر من علت اعلام نشدن آمار پناهجویان کرد در اقلیم کردستان این است که دولت نمی خواهد مردم مایوس شوند و یا جوانان تشویق به هجات از این منطقه شوند.

بر اساس گزارش الجزیره، هر سال هزاران نفر از کردهای عراق راه سفر به اروپا را در پیش می گیرند و در این سفر پرخطر به قاچاقچیان انسان اعتماد کرده و تعداد زیادی از این پناهنگان بر اثر واژگون شدن قایقها، بدی آب وهوا و یا حتی توسط خود قاچاقچیان جان خود را از دست می دهند.

برزو الیاس، استاد دانشگاه لینائوی سوئد به الجزیره گفته است بهبود وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان طی سال های 2003 تا 2013 باعث شد تعداد زیادی از کردهایی که به اروپا رفته بودند به اقلیم کردستان باز گردند. اما مناقشات میان اربیل و بغداد در سال های 2013 و 2014 و به دنبال آن کاهش شدید قیمت نفت و متوقف شدن پروژه های زیربنایی و کاهش سرمایه گذاری خارجی، باعث بوجود آمدن بحران اقتصادی شد. وی معتقد است که مسئول وخیم شدن وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان و محیط اجتماعی آن نخبگان سیاسی اقلیم کردستان هستند.

این استاد دانشگاه درباره دلایل وخیم شدن وضعیت اقلیم کردستان و تاثیر آن بر هجرت مردم به اروپا می گوید: در اقلیم کردستان مانند بسیاری از مناطق خاورمیانه، حکومت توسط خاندانها کنترل می شود؛ سیاست، اقتصاد و نیروی نظامی همه و همه در اختیار دو حزب حاکم در اقلیم کردستان است و این مسئله به یاس و ناامیدی مردم از زندگی در اقلیم کردستان منجر شده است.

او معتقداست که فساد اقتصادی و سیاسی چنان بر عراق و اقلیم کردستان سایه گسترده است که حتی برخی مردم به وضعیت در رژیم گذشته عراق غبطه می خورند.

گزارش الجزیره با قصه غرق شدن خانواده مهاباد اسماعیل، زن کُرد عراقی آغاز می شود. او در سفر قاچاقی به یونان در دریای اژه ترکیه همسر و 4 فرزند خود را از دست داد و تنها بازمانده قایقی بود که 34 سرنشین دیگر آن بر اثر واژگون شدن قایق در دریا جان خود را از دست دادند. 13 کُرد عراقی دیگر به همراه خانواده مهاباد بر اثر واژگون شدن این قایق بر اثر اتمام سوخت و عدم تلاش قاچاقچی برای نجات آنها و حتی خودداری از تماس با پلیس ترکیه، جان خود را از دست دادند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 89306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha