تلاش ترکیه برای دخالت دادن ترکمانها در تصمیم گیریهای حکومت عراق

سرویس جهان- رییس جبهه ترکمانی گفته است وزیر خارجه ترکیه بارها با مقامات عراقی در مورد دخالت دادن ترکمانها در روند تصمیم گیریها در حکومت عراق صحبت کرده است اما ترکمانها همچنان از سوی دولت عراق نادیده گرفته می شوند.

به گزارش کردپرس به نقل از المانیتور، ترکمان های عراق با داشتن 9 نماینده در پارلمان عراق خواهان تصدی یکی از وزارت خانه های دولت جدید عراق هستند اما آن طور که مقامات جبهه ترکمانی گفته اند دولت عراق توجهی به درخواست آنها نمی کند. آنها امیدوارند یکی از هشت وزارتخانه ای که هنوز ریاست آن مشخص نشده به ترکمانها اختصاص یابد.

به نوشته المانیتور، عقیده بر این است که ترکمان های عراقی کانالی برای اعمال نفوذ ترکیه در عراق است و اگر وزراتی به آنها اختصاص پیدا نکند به معنی کنار گذاشتن ترکیه از دخالت در این کشور است.

اما ترکمان های عراق گفته اند به عنوان یکی از تشکل های ساکن عراق حق دارند حداقل یکی از معاونان ریاست جمهوری و یکی از وزارت های دولت را در اختیار داشته باشند.

ارشد صالحی، رییس جبهه ترکمانی و نماینده ترکمان های کرکوک در پارلمان عراق درباره اعمال نفوذ ترکیه در عراق در جهت حفظ منافع ترکمانها به المانیتور گفته است مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه بارها درباره این که چگونه باید ترکمانها در مکانیسم تصمیم گیریها در عراق حرفی برای گفتن داشته باشند صحبت کرده است. مقامات عراق قول داده اند اما اقدامات آنها متناسب با قولهایشان نیست.

ترکمانها دلایلی را برای در حاشیه قرار گرفتن انها در عراق بر می شمارند که به گفته آنها مهم ترین آن وجود تفرقه در میان خود آنهاست. از جمله دلایل دیگر، نداشتن حمایت سیاسی خارجی واقعی با وجود اعلام حمایت ترکیه، عدم تناسب تعداد نمایندگان ترکمانی در پارلمان عراق با نسبت جمعیتی آنها و بالاخره معامله شیعیان با کردها و ترجیح دادن کردها بر ترکمانهاست. ترکمانها گفته اند کردها اکنون مانند دو تشکل شیعیان و سنی ها تعداد زیادی نماینده در پارلمان عراق دارند و ریاست جمهوری عراق و وزارت مهم دارایی به کردها رسیده است. این مسئله به خاطر اهمیتی است که کردها برای اعراب دارند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 89294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha