وقوع 1440 مورد نقض حقوق روزنامه نگاران در عراق طی 10 سال

سرویس عراق و اقلیم کردستان- اتحادیه روزنامه نگاران اقلیم کردستان اعلام کرد که طی 10 سال گذشته 1440 مورد نقض حقوق روزنامه نگاران در اقلیم کردستان و چند منطقه عراق روی داده است.

به گزارش کردپرس، در اطلاعیه ای که از سوی اتحادیه روزنامه نگاران اقلیم کردستان، منتشر شده آمده که در فاصله سال های 2010 الی 2018 میلادی بیش از 898 مورد نقض حقوق روزنامه نگاران از جمله دستگیری، ضرب و شتم، ممانعت از پوشش خبری، تهدید و ... علیه 1328 روزنامه نگار مرد و 64 روزنامه نگار زن در عراق و اقلیم کردستان روی داده است.

در ادامه ذکر شده که طی این مدت در اقلیم کردستان 5 روزنامه نگار ترور شده و در کل جهان 760 روزنامه نگار و خبرنگار کشته شده اند و از جمله در سال 2018 میلادی در سراسر جهان 77 روزنامه نگار و خبرنگار به دلیل کار خبرنگاری جان خود را از دست داده اند.

طبق خبر بیشترین موارد نقض حقوق روزنامه نگاران اقلیم کردستان در اربیل روی داده و تأکید شده که دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی وظیفه مجازات مرتکبین نقض حقوق روزنامه نگاران و نیز دفاع و حفاظت از آنان و جلوگیری از آزار روزنامه نگاران و خبرنگاران را بر عهده دارند.

اتحادیه روزنامه نگاران اقلیم کردستان تأکید کرده که باید قانون شماره 35 مصوب سال 2007 میلادی مربوط به حقوق خبرنگاران و روزنامه نگاران و همچنین قانون شماره 11 مصوب سال 2013 مربوط به حق کسب اطلاعات و آگاهی اجرا شوند.

همچنین اشاره شده که در بیشتر موارد افراد متخلفی که مرتکب نقض حقوق روزنامه نگاران شده اند، مجازات نشده و حتی یک نیروی پلیس و امنیتی در این مورد دستگیر نشدە و ارگان های اقلیم کردستان همکاری لازم را با اتحادیه روزنامه نگاران اقلیم کردستان انجام نداده و گزارش های این اتحادیه را پیگیری نکرده اند.

کد خبر 89293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha