کشاورزانی که جریمه آب را پرداخت نکنند اموالشان ضبط می شود/  نیازهای کشاورزی  را با مهار آبهای مرزی و سدسازی تامین می کنیم

سرویس کردستان- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان با اعلام اینکه کشاورزانی که جریمه آب را پرداخت نکنند اموالشان ضبط می شود، افزود : با مهار آبهای مرزی سد می زنیم و در پایاب این سدها و شبکه های کشاورزی معیشت کشاورزان تامین می شود.

به گزارش کرد پرس، آرش آریانژاد، در جمع خبرنگاران گفت: در راستای سیاست های وزارت نیرو و بواسطه سازگاری با کم آبی در اجرای طرح احیای منایع آبی 11 پروژه تعریف شده است که مهم ترین آنها پروژه اکیپ بازرسی آب های سطحی و زیرزمینی است و در استان کردستان امروز 27 اکیپ گشت و بازرسی فعال می شوند.

وی اظهار کرد: در این پروژه اضافه برداشت ها، اضافه کشت ها و مصرف بالا با هدف صیانت از منایع آب و حکمرانی وزرات نیرو در کردستان اجرا می شود و این بازرسی ها در چندماه انجام می شود.

آریانژاد با بیان اینکه تاکنون 200 چاه غیرمجاز در کردستان شناسایی شده و 95 حلقه چاه هم مسدود شده است، گفت: این پروژه با اعتبارات مناسب وزارت نیرو همراه است.

به گفته وی در سطح استان 13 هزار چاه دارای پروانه بهره برداری داریم که 5 هزار و 500 چاه برقی و بقیه چاه ها با سوخت دیزلی کار می کند.

آریانژاد گفت: برای جلوگیری از اتلاف آب از سوی کنتورهای دیزلی در 2 سال گذشته وزارت نیرو با شرکت های بومی ساخت کنتور حجمی هوشمند که بر روی خروجی آب نصب می شود به ازای هر هکتار پنج هزار و 500 متر ذخیر می شود و بر اساس هر مقدار مصرف یک قطع کن بر روی آن آب را قطع می کند و نمی گذارد وارد مزرعه شود.

وی در ادامه به افزایش 5 تا 6 برابری قیمت کنتورهای هوشمند اشاره کرد و گفت: با افزایش قیمت ارز قیمت کنتورها چندین برابر شده است و ارز دولتی هم به آن اختصاص یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان اذعان کرد: در حال حاضر چون الزام قانونی داریم عملا هیچ پروانه بهره برداری چاه صادر نشده و حتی تمدید نمی شود مگر اینکه کنتور هوشمند نصب کنند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته سیاست های قوه قضاییه در برخورد با منابع آب خوب نبود و پرونده های تخلف آب و چاه در بروکراسی قوه قضاییه یک تا 2 سال طول می کشید گفت: پس از برگزاری جلسات مشترک و همایشها در قوه قضاییه کمیته صیانت از منابع آبی تشکیل شده است و دبیر این کمیته در استان کردستان هم فعال است.

آریانژاد با اشاره به اینکه 7 هزار چاه غیرمجاز شناسایی شده است گفت: 3 هزار چاه پر شده است و هزار و 300 تا 400 حلقه چاه دیگر حکم قطعی آن اجرا می شود که با حضور نیروهای انتظامی و دادگستری پر خواهد شد.

وی پروانه بهره برداری را ملاک مجاز و غیرمجاز بودن چاه ها برشمرد و گفت: مختصات چاه ها اعم از عمیق یا غیرعمیق بودن محوب نمی شود و هر چه در بانک اطلاعاتی ما ثبت نشده باشد غیرمجاز محسوب می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان از اخذ 2 میلیارد و 100 میلیون درخواست مطالبه خسارت فقط در قروه و دهگلان خبر داد و گفت: این مبلغ از متخلف گرفته می شود و همین پول صرف بازسازی انتقال آب می شود.

وی خاطر نشان کرد: کشاورز داریم 400 یا 700 میلیون جریمه شده است و در صورت عدم پرداخت جریمه اموالش ضبط می شود.

آریانژاد در خصوص مهمترین اقدامات برای حفظ منابع آب گفت: بخش مهم اقدامات ما فرهنگ سازی است در این فرهنگ سازی از مردم روستاها کمک می گیریم و از نظر ما برخی ان.جی.او ها غیرقابل اعتماد هستند علاوه بر آن صداو سیما برای هر برنامه از ما اعتبار می خواهد که با توجه به کمبود اعتبارات این تامین برای ما مقدور نیست.

تامین 90 درصد آب شرب، صنعتی و کشاورزی از چاه های کشاورزی و منابع آب زیر زمینی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان همچنین در ادامه گفت: 90 درصد منابع آب زیرزمینی در شرق استان استفاده می شوداز گردنه صلوات آباد تا گردنه همه کسی در دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی است و بیشترین تامین آب یعنی 90 درصد آب شرب، صنعتی و کشاورزی از چاه های کشاورزی و منابع آب زیر زمینی است و همین مساله نگرانی ما را از طلیعه فرونشست ها، فروچاله ها و لوله زایی بیشتر می کند و ما مشاهده می کنیم در پی این اتفاق سطح آب پایین می رود، زمین فرونشست می کند و هر چه آب هم تزریق شود سطح آب بالا نمی آید.

به گفته وی در کردستان منابع آبی در غرب است و خاک و دشتها در شرق است بنابراین باید برنامه ریزها باید به گونه ای باشد که صنایع در شرق استان باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار کردپرس در خصوص سامانه ها و پروژه های انتقال آب به مناطقی از استان که از آب های زیرزمینی استفاده می کنند و نیز میزان سهمیه تخصیص آب استان کردستان گفت: این مسایل محرمانه بوده و ما نمی توانیم اطلاعات بیشتری ارائه دهیم.

عدم انتقال آب کردستان توجیه منطقی و اخلاقی ندارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار کردپرس در خصوص انتقال آب کردستان به سایر استان های کشور گفت: عدم انتقال آب کردستان توجیه منطقی و اخلاقی ندارد و مثل منابع نفت و گاز سایر استان ها هم باید از آب کردستان استفاده کنند.

آریانژاد اظهار کرد: بر اساس نظر ما مطالبات و نیازهای استان کردستان با افق 25 ساله نیازهای آب کشاورزی، شرب روستایی و شهری و صنعتش باید تامین شود و مازاد آن به استان های دیگر صادر شود.

وی در پاسخ به اینکه تا کنون چند درصد به این افق رسیده اید، گفت: زیاد رسیده ایم! تا این لحظه سند انتقال آب سنندج به همدان وجود ندارد!

آریانژاد در خصوص میزان تخصیص انتقال آب گفت: هیچ سندی به ما انتقال داده نشده است چون در تخصیص کلیت آن مشخص نیست. ما در جلسات هستیم که سهم تخصیص آب بیشتر شود و تا این لحظه هیچ چیز ذخیره شده نداریم و نمی توانیم آن را بازگو کنیم.

وی به یکی از تخصیص ها اشاره کرد و گفت: آن چه برای ما مشخص است اختصاص 40 میلیون متر مکعب آب سد آزاد به سد قشلاق سنندج در زمان بحران آب سنندج رخ داده است و اگر دوباره کمبود آبی داشتیم به درخواست ما از این تخصیص می توانیم استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه سدهای قوچم، آزاد و ژاوه به اتمام رسیده است خط انتقال به دهگلان به پایان رسیده است و خط انتقال به قروه باقی مانده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار کردپرس در این خصوص که بالاخره این پروژه ها کی به اتمام می رسند و مردم کردستان کی از سامانه انتقال آب بهره مند می شوند، افزود: نهایتا تا 2 سال دیگر این طرح ها به اتمام برسند و جزییات آن هم در دست ما نیست بلکه کارفرمای این پروژه شرکتی تحت نظر وزارت نیرو است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: در برنامه ما آب سطحی اختصاص یافته و انتقال داده به شرق استان، باید جایگزین آب های زیرزمینی و چاه های کشاورزی شود تا خطر فرونشست اراضی از شرق استان دور شود و برای این کار باید فرهنگ سازی شود.

وی پتانسیل آب های سطحی کردستان را 4.8 میلیارد متر مکعب ذکر کرد که 40 درصد مصرف می شود و پتانسیل آبهای زیرزمینی کردستان را یک میلیارد و نیم متر مکعب ذکر کرد که 60 درصد از اراضی استان از آن استفاده می کنند.

آریانژاد در پاسخ به اینکه وضعیت تامین مواد غذایی، حفظ کشاورزی منطقه و توانمندی کشاورزان چه آینده ایی خواهد داشت، گفت: با مهار آبهای مرزی ما سد می زنیم و در پایاب این سدها و شبکه های کشاورزی معیشت کشاورزان تامین می شود.

کد خبر 88624

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha