تصویب قانون دادگاه فدرال عراق و تشدید اختلافات داخلی کردها

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نشست مجلس عراق برای تصویب قانون دادگاه فدرال این کشور، اختلافات میان احزاب کردستانی و نمایندگان آنان در مجلس را تشدید کرد.

به گزارش کردپرس، شامگاه روز پنجشنبه 28 اسفند/18 مارس، مجلس عراق برای بررسی و تصویب قانون دادگاه فدرال این کشور و اصلاحیه آن تشکیل جلسه داد، اما این نشست نیاز به حضور 220 نماینده داشت و به دلیل عدم حضور نمایندگان کرد (به جز نمایندگان حزب اتحادیه میهنی کردستان)، در این نشست و شماری دیگر از نمایندگان مجلس، تعداد نمایندگان حاضر به حد نصاب نرسیده و در نتیجه فقط اصلاحیه این قانون با اکثریت آرای نمایندگان حاضر به تصویب رسید.

مشارکت نمایندگان اتحادیه میهنی در این نشست و عدم حضور دیگر نمایندگان کرد در آن، اختلافات میان احزاب کرد و نمایندگان آنان در مجلس را تشدید و بیش از پیش نمایان ساخت و کردها به شرکت اتحادیه میهنی در نشست اعتراض کرده و این اقدام را موجب برهم زدن اتحاد و اشتراک مواضع کردها دانستند.

در همین حال اخباری از بروز اختلاف میان نمایندگان اتحادیه میهنی نیز منتشر شد، از جمله ریزان شیخ دلیر نماینده این حزب در مجلس عراق، بلافاصله پس از نشست از همه طرف هایی که مانع از تصویب قانون دادگاه فدرال شده اند قدردانی کرد، اما بختیار شاویس دیگر نماینده این حزب تاکید کرد که همه اعضای فراکسیون اتحادیه میهنی در این نشست حضور داشته و به تصویب اصلاحیه قانون دادگاه فدرال رای داده اند.

مسعود حیدر مشارو مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان (پارتی) در این مورد تاکید کرد آنچه در مجلس عراق روی داده مشابه 16 اکتبر 2017 و خطری علیه کردها و قوه قضائیه اقلیم است.

وی افزود که یک روز پیش از نشست مجلس همه نمایندگان کرد در منزل شخصی برهم صالح رئیس جمهور عراق تشکیل جلسه داده وتصمیم گرفته اند که در نشست مجلس عراق شرکت نکرده و به تصویب قانون دادگاه فدرال عراق رای ندهند، اما رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی (آلا طالبانی) این تصمیمات را برهم زده و موجب مشارکت این فراکسیون در نشست شد.

هم پیمانی امید در مجلس عراق متشکل از نمایندگان کرد به جز اتحادیه میهنی و حزب دمکرات نیز از این اقدام اتحادیه میهنی انتقاد و تاکید کرد که عدم اتحاد کردها در بغداد به زیان آنان تمام می شود و نحوه تصویب این قانون می تواند حقوق کردها در قانون اساسی عراق را به مخاطره بیاندازد.

اما فراکسیون اتحادیه میهنی در اطلاعیه ای ضمن متهم کردن حزب دمکرات به برهم زدن اتحاد میان کردها، اعلام کرد که در نشست منزل برهم صالح تصمیم گرفته شده، اتاق عملیاتی برای کار مشترک همه نمایندگان کرد در زمینه تصویب قانون دادگاه فدرال و بودجه 2021 عراق تشکیل شود و تصمیم گرفته شده همه نمایندگان کرد برای تصویب اصلاحیه قانون دادگاه فدرال در جهت منافع کردها تلاش کنند، اما حزب دمکرات بدون هماهنگی با دیگر نمایندگان طی بیانیە ای این توافقات و تصمیمات را برهم زدە است.

کد خبر 6613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha