تجویز گیاهان دارویی تخصص می خواهد

سرویس کردستان – کارشناس فراوری گیاهان دارویی گفت یکی از مشکلات طب سنتی نبود متخصص و تخصصی نشدن داروخانه های گیاهی است.

به گزارش کردپرس، در گذشته های دور داروها از گیاهان بدست می آمدند در ایران حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی موجود است که از این تعداد ۲۳۰۰ گونه جزء گیاهان معطر و دارویی هستند و از این تعداد ۴۵۰ گونه در عطاری‌های ایران به فروش می‌رسد در گذشته گیاهان دارویی از دامنه‌ی طبیعت چیده می‌شد و اغلب خودرو بودند اما امروزه با فرایند صنعتی شدن، امکان تکیه به فلور طبیعی از بین رفته و شرایط رشد و کشت این گیاهان به شکل صنعتی فراهم شده‌است. در سال‌های اخیر تعداد زیادی از گیاهان مورد استفاده در ایران کشت داده می‌شوند و برخی اقلام وارداتی هستند به دلیل پائیین بودن عوارض گیاهان داروئی، استقبال از مصرف آنها بیشتر است در این ارتباط با « مهندس سعدی خسروی» کارشناس ارشد فرآوری گیاهان دارویی و پژوهشگر به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

طب سنتی یا طب جدید را می پسندید؟

طب سنتی و گیاهان دارویی، طب سنتی شامل روش های از درمان است که با استفاده از علم مزاج شناسی و اخلاط چهار گانه بدن در حفظ سلامتی از طریق غذا درمانی و بازگرداندن سلامتی از طریق داروهای گیاهی، حجامت، ماساژ و... بکار برده می شود.

طب سنتی، حجامت و گیاهان دارویی ریشه در وحی دارد، نه تنها هیچ گونه عوارض جانبی طب جدید را ندارد بلکه از نظر دانشمندانی چون ابوعلی سینا پیشگیری کننده و یکی از ارکان مهم درمانی بشمار می روند.

آیا بیماری های صعب العلاج با طب سنتی درمان می شوند؟

بله، هر نوع بیماری حتی سکته مغزی و سرطان پوستی و... را می توان با طب سنتی از جمله حجامت و گیاهان دارویی درمان کرد برای مثال در حجامت توان سیستم دفاعی بدن افزایش می یابد و این خود نقطه عطفی در مقابله با امراض است.

گیاهان دارویی چقدر می توانند در بیماری ها جایگزین داروهایی شیمایی شوند؟

به اعتقاد بنده گیاهان دارویی می تواند جایگزین داروهایی شیمیایی شود کمال اینکه در بعضی کشور ها مانند چین دارد چنین کاری صورت مي گيرد ولی به عنوان مکمل هم باشند مناسب تر است، طبق تجربیات بدست آمده خیلی از امراض مانند زخم معده وجود داشته که با چندین ویزیت داروی شیمیایی درمان پذیر نبوده ولی با داروهاي کاملا گیاهی منجر به درمان شده و بر عکس. دلیل ناکارآمد بودن بعضی موارد در طب سنتی عدم وجود متخصص و تخصصی نشدن داروخانه های گیاهی در طب سنتی هستش چرا که اغلب کسانی که در این راستا فعالیت دارند تحصیلاتی در این رابطه ندارند که خود جای تامل دارد.

چند گیاه دارویی این منطقه را معرفی و از اهمیت آنها برای مخاطبان بگوئید.

کردستان و بالاخص دیواندره دارای تنوع گونه های گیاهی است که می تواند بخش سارال و چهل چشمه را یکی از قطب های گیاهان دارویی دانست، گونه های زیادی از گیاهانی چون کاسنی، بومادران، شیرین بیان، بابونه، شاه تره، خار مریم و... به وفور یافت می شود که هر کدام با توجه به علایم و نشانه های بیماری در درمان امراضی چون زخم معده، چربی خون، بیماری های کبدی و... بکار برده می شود. البته میزان مصرف گیاهان دارویی و چگونگی مصرف آنها باید زیر نظر کارشناس گیاهان داروی انجام پذیرد.

در مورد عرقیات که بازار خوبی هم دارد حرف بزنید

از جمله فرآورده های گیاهان دارویی عرقیات است، عرق گیری با استفاده از ابزار های خاص صورت می گیرد و با توجه به میزان مصرف گیاه داروی، غلظت و در نتیجه اثر بخشی عرق فرق دارد و متاسفانه در این راستا نظارت خاصی در مورد اندازه گیری ماده موثره و ضریب مولکولی عرق صورت نمي گيرد، بعضی از شرکت ها عرقیات با کیفیت پایین و سود بالا تولید می کنند و در نتیجه اثر بخشی کمی دارند و این خود ضربه بزرگی به طب سنتی و گیاهان دارویی وارد می کند.

آشنایی با خواص و کاربرد انواع گیاهان دارویی چه تاثیری در زندگی یک فرد دارد؟

البته در شرایط خاصی از زندگی قرار داریم که نمي شود همه چیز را دانست ولی در هر رشته ای دستی بر آتش داشته باشیم بد نیست، مشخصا همه ما در طول زندگی با بیماری های دچار شدیم که میشه با کمترین هزینه و زمان بدون پیمودن راه دور و دراز با گیاهان دارویی پیشگیری و درمان کرد، در وهله اول آشنا بودن با خواص و مصرف این گیاهان می تواند گامی در پیشگیری از انواع بیماری‌ها و درمانگر مناسب در معالجه امراض باشد، از سوی دیگر آشنا بودن با این گیاهان و مدیریت صحیح در این راستا می تواند در جمع آوری و فرآوری با دید اقتصادی در این عرصه نگاه انداخت.

آیا مصرف خودسرانه گیاهان هم مانند داروهایی شیمیایی عوارض دارد؟

بله، همه ما گیاهان دارویی را به بدون عوارض بودن آنها می دانیم اما در موارد خاصی از بیماری ها مصرف بی رویه و کم و زیاد بودن گیاه داروی وضعیت را بدتر می کند برای مثال کسی که زخم معده دارد و همزمان فشار خون بالای هم دارد نباید جهت درمان زخم گیاه شیرین بیان تجویز شود که متاسفانه خیلی از داروخانه های گیاهی خالی از کارشناس گیاهان دارویی است و به این مسائل آگاه نیستند.

با وجود گیاهان دارویی در دشت های چهل چشمه و سارال چرا تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت نمی گیرد؟

علیرغم تنوع گونه ای گیاهان داروی در این مناطق بله تحقیقات خاصی صورت نگرفته به نظر بنده عدم وجود مراکز فرآوری و کارخانه جات گیاهان دارویی در این مناطق و عدم پذیرش دانشجو در این زمینه توسط دانشگاه های استان عامل بی رغبتی دانشجویان و متخصصان در زمینه گیاهان دارویی به انجام کشت و پرورش و تحقیقات در این زمینه است.

سخن پایانی...

طب سنتی و استفاده از روش های درمانی از جمله گیاهان دارویی و حجامت باید با نظارت دقیق تر، تخصصی کردن و ساماندهی بیشتر راه خودش را بیابد و این روش های درمانگر کم هزینه و کم عارضه که ریشه در دین و سنت و اجدادی ما دارند همچنان ادامه داشته باشد منتها به روزتر و علمی تر در راستای بهبود بیماری ها بکارگیری شود.

کد خبر 62230

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha