مسئله بودجه اضطراری و نقشه راه دولت

سرویس ایران-در شرایطی که زمزمه تحریم های یکجانبه آمریکا سوای از اروپا ، علیه ایران به گوش می رسد،برخی در کشور از بودجه اضطراری سخن می گویند.

به گزارش کُردپرس،برخی از کارشناسان و برخی از دولتی ها به دلیل شرایط اقتصادی امروز جامعه از بودجه ریاضتی و برخی از مبحث بودجه اضطراری صحبت به میان می آورند.حال ارائه بودجه اضطراری در شرایط کنونی قدری گنگ به نظر می رسد، چراکه دولت این اختیار را دارد که متناسب با بودجه فعلی صرفه جویی کرده و کمتر هزینه کند، لذا در حال حاضر متمم بودجه معنا ندارد.به این دلیل که دولت می خواهد کمتر از بودجه خرج کند و کمتر بودجه خرج کردن مجوز نمی خواهد. زمانی که 100 درصد درآمدها وصول نمی شود و به عنوان نمونه 80 درصد درآمدها وصول شده 80 درصد نیز مصرف می شود، لذا بحث بودجه اضطراری موضوعیت ندارد.
مدیریت مطلوب راهکار بحران اقتصادی است
در سوی دیگر، اگر دولت می خواهد اطلاعاتی درباره نقشه راه به کشور و مجلس ارائه دهد می تواند در کمیسیون بودجه و یا صحن علنی مجلس حضور یافته و نمایندگان را از اتفاقاتی که در کشور رخ می دهد مطلع کند.دولت باید مدیریت خود بر بحث اقتصادی را انجام دهد، چراکه کشور با نفت 8 دلار، 10 دلار و 20 دلار نیز اداره شده است، لذا دولت باید سعی کند که کشور را بهتر مدیریت کند.در یوی دیگر، مقام معظم رهبری و مجلس در شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه یک موضوع مشخص را به دولت عنوان کردند مبنی بر اینکه مجلس به دولت در هر بخشی که مشکل دارد کمک می کند، تا مشکل بیکاری، اشتغال و تولید رفع شود.
ایران و سناریوی تحریم های 40 ساله
ایران 40 سال با تحریم زندگی کرده است‌.ارائه بودجه اضطراری در شرایطی که هنوز تحریم ها اعمال نشده معنا ندارد، لذا اگر نداند که در این شرایط مملکت را چگونه اداره کند پس بعد از 40 سال چه کرده است؟
دولت تاکنون هیچ واکنش مدیریتی و تاکتیکی نسبت به بحران ها نداشته است و در طرف دیگر به گفته تاج گردون‌رییس کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس،مجلس؛ اعتقادی به ارائه بودجه اضطراری ندارد، البته به ارائه نقشه راه اقتصادی توسط دولت معتقد است.
وی با بیان اینکه بحران های اقتصادی در کشور ناشی از بی تدبیری است، افزود: مباحث مدیریتی و اجرایی در دولت مشکلاتی ایجاد کرده است، همانند اینکه با اتخاذ یک استراتژی یک شب سکه و یک شب ارز 4 هزار و 200 تومانی ارائه می دهند.
نقشه راه دولت
دولت باید نقشه راه خود را مشخص کند تا نهادهای دیگری مانند مجلس نیز بتواند به مجموعه اجرایی کشور کمک کند.دولت باید در مجموعه اقتصادی خود تحولاتی ایجاد کند که این تحولات می تواند منجر به تغییر اعضای تیم اقتصادی، تاکتیک و یا راهبرد شود، در حالی که دولت تاکنون هیچ واکنش مدیریتی و تاکتیکی نسبت به بحران ها نداشته است، لذا باید تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کند.
کد خبر 62197

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha