پاسخ فرماندار سردشت به چهار دغدغه مصدومان شیمیایی این شهر

سرویس آذربایجان غربی- فرماندار سردشت گفت: مدعیان جانبازی شیمیایی در صورت داشتن مدارک پزشکی کافی به کمیسیون پزشکی معرفی می شوند، فرآیند برای درخواست تعیین درصد جانبازی کاملا مفتوح است، خدمات بسیار خوبی به جانبازان شیمیایی داده می شود و برای پدیده ریزگردها نمی توان در سطح سردشت کاری انجام داد.

31 سال از بمباران شیمایی سردشت می گذرد اما همچنان «جانباز شناختن مصدومان شیمیایی سردشت»، « اعتراض نسبت درصد جانبازی تايید شده »، «کمبود امکانات درمانی و پزشکان متخصص» و «پدیده ریزگردها» دغدغه اصلی مصدومان این بمباران است.

«نژاد جهانی» فرماندار شهرستان سردشت در گفت وگویی که با روزنامه قانون داشته و امروز شنبه (9 تیرماه) منتشر شده است در خصوص «جانباز شناختن مصدومان شیمیایی سردشت» گفت: هر چند سال یک‌بار کمیسیون پزشکی برگزار شده و تاکنون هفت بار کمیسیون در شهرستان برگزار شده است و آخرین مرحله آن در سال 94 به عنوان خاتمه رسیدگی اعلام شده است. در این کمیسیون 12000 نفر مورد معاینه و بررسی قرار گرفته‌اند. با پیگیری‌هایی که در سال 96 انجام شد دوباره مسیر کمیسیون پزشکی احیا شد و مدعیان به صورت موردی در صورتی که مدارک پزشکی کافی داشته باشند و تاکنون در کمیسیون‌ها مطرح نشده باشند، معرفی می شوند.

وی در ادامه افزود:با این‌حال انتظار می رود انجمن حمایت از مصدومان با رویکرد ورود به پیشنهادات اصلاحی در قانون در صورت لزوم از جمله نیاز به صورت صانحه و ... پیگیری كند یا در زمينه ورود حمایتی و حقوقی به صورت موردی از کسانی که توان و دانش پیگیری موضوع خود را ندارند و رویکرد فضا سازی کلی به هیچ وجه مناسب نیست چرا که بنیاد شهید و کمیسیون های مربوطه نیز خدمات زیادی انجام داده اند .

مصدومانی که جانبازی آنها تایید شده است، معترض هستند که در هنگام تعیین درصد جانبازی به آنان ظلم شده است، فرماندار سردشت در این خصوص گفت: « اعتراض به درصد جانبازی تايید شده کمیسیون، شرايط ویژه خود را در بنیاد شهید و امور ایثارگران دارد و به عنوان فعالیت تخصصی آن سازمان مطرح است و به نظر می رسد این فرآیند برای درخواست کاملا مفتوح است و تصمیم هم درمورد صلاحیت کمیسیون های تخصصی و مربوطه وجود دارد.»

اختلاف نظر بر نحوه مدیریت کلینیک مصدومان شیمیایی و نبود پزشکان متخصص در شهرستان سردشت یکی دیگر از دغدغه های مصدومان شیمیایی این شهر است .مثلا چشم پزشک ، متخصص اعصاب و روان و پوست این شهر مقیم در شهر سنندج است، جهانی در این خصوص به قانون گفت: کلینیک بمباران مصدومین شیمیایی در اختیار بنیاد شهید است و دانشگاه علوم پزشکی و اتفاقاً شاهد همین امر موجب مشکلاتی شده است 0 به نظر اینجانب و برابر بازدیدهایی که انجام شده است. خدمات بسیار خوبی به جانبازان شیمیایی داده می شود ، اما کمبود حضور پزشک متخصصص نه در کلینیک بلکه در سطح شهرستان انکارناپذیراست که تاحدودی در سال گذشته پیگیری شد وتعداد متخصصان شهرستان با پیگیری‌های شهرستانی وحمایت‌های نماینده محترم مجلس، جناب آقای دکتر خضری که خود پزشک هستند، تعداد متخصصان از 11 نفر به 21 نفر درسطح شهرستان افزوده شد وبه صورت قرار دادهای پاره وقت درکلينیک از این متخصصان نیز استفاده می‌شود . ماهم مدعی هستیم که علاوه بر بیماری های جدی ناشی از بمباران ، نوعی نیاز روانی مراجعات پزشکی هم براثر همین فاجعه وجود دارد ؛ لذا تقویت این کلنیک تخصصی ضروري دارد .

یکی دیگر از مواردی که در 10 سال گذشته نفس‌های جانبازان را به شماره انداخته است، پدیده گرد و غبار یا همان ریزگرد های عراقی است. فرماندار سردشت در خصوص این دغدغه نیز گفت: واضح است که پدیده ریزگردها یک مساله ملی وحتی بین‌المللی است و نمی توان در سطح شهرستان برای آن کاری انجام داد ، اما به نظر می رسد احداث و آبگیری سد سردشت هم در تعدیل هوای منطقه تاثیر داشته است .

کد خبر 62192

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha