دو شرط اصلی کُردها برای مشارکت در دولت آینده عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان- رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، تأکید کرد که قبول و اجرای شروط کُردها برای مشارکت در دولت آینده عراق که شامل سهم 17 درصدی از بودجه و کنترل مناطق مورد مناقشه است محال بوده و دولت آینده را به شکست می کشاند.

به گزارش کردپرس، حاکم زاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق در گفتگو با رادیو صدای آمریکا اعلام کرد که کُردها بر دو شرط مهم برای مشارکت در دولت آینده عراق پافشاری می کنند؛ که شامل دریافت سهم 17 درصدی از بودجه عراق و بازگرداندن وضعیت مناطق مورد مناقشه به مقطع قبل از کنترل ارتش عراق بر این مناطق است.

لازم به ذکر است که مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد که کُردها بر کردستانی بودن آن تأکید دارند؛ در نبرد با داعش به کنترل نیروهای کُرد درآمد و در تاریخ 16 اکتبر 2016 و پس از پایان جنگ داعش، بغداد با استفاده از ارتش و نیروهای نظامی کنترل این مناطق را در دست گرفت و در بودجه 2018 عراق نیز سهم کُردها از بودجه عمومی عراق، علیرغم اعتراضات شدید نمایندگان کُرد از 17 درصد سال های پیش به 12.67 درصد کاهش داده شد.

زاملی که از رهبران جریان صدر و عضو فراکسیون احرار در مجلس عراق است، افزود که پذیرفتن شروط کُردها محال است و دولت آینده عراق را به شکست می کشاند و هر نخست وزیری که این شروط را بپذیرد، مسئولیتی عظیم را متوجه خود ساختە است.

همچنین تأکید کرد که بنا به توافقات پیشین میان طیف های مختلف عراقی، نخست وزیر این کشور از بزرگ‌ترین ائتلاف کشور که متعلق به جریان های شیعه است انتخاب می شود و منصب ریاست مجلس نیز به جریان های سنی و منصب ریاست جمهوری نیز به کُردها داده می شود.

کد خبر 60247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha