قارچهای زاگرس از هشدارهای مداوم تا مصرف فراگیر

سرویس ایلام- بهار سال 97 در استان ایلام سالی کم نظیر از نظر فراوانی قارچ طبیعی در کوهستانهای این استان بود، به شکلی که در دوماه نخست امسال روزانه هزاران نفر را برای برداشت قارچ طبیعی روانه کوهستانها و جنگلهای این استان کرده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس،کوهستانهای بزرگ زاگرس منبعی بسیار غنی از انواع خوردنی ها و گیاهاهان دارویی و خوراکی است که هر ساله ساکنان این سرزمین کهن را از خوان گسترده و متنوع خود در استانهای مختلف زاگرس نشین بهره مند می کند.

یکی از فراورده های طبیعی و خوراکی حوزه زاگرس که هر ساله خصوصاً در فصل بهار مردم این مناطق بصورت فراگیر از آن بهره مند می شوند قارچ طبیعی و کوهی است که البته خود انواع مختلفی دارد .

کوهستانهایی که بخاطر قارچ طبیعی و کوهی شخم زده شده است

بارشهای فراوان و مطلبوب بهاری در بهار امسال باعث شده است که قارچ طبیعی و کوهی به وفور در کوهستانهای زاگرس و همچنین کوهستانهای استان ایلام یافت شود و به همین خاطر مردم بسیاری در این موقع از سال در طبیعت استان ایلام مخصوص جمع آوری قارچ طبیعی هستند.

بهار سال 97 در استان ایلام سالی کم نظیر از نظر فراوانی قارچ طبیعی در کوهستانهای استان ایلام بود به شکلی که در دوماه نخست امسال روزانه هزاران نفر را برای برداشت قارچ طبیعی روانه کوهستانها و جنگلهای این استان کرده است.

این روزها کسانی که به طبیعت ایلام می روند در کوهستانها و جنگلها افراد زیادی را دیده که در حال جستجو برای قارچ طبیعی هستند و اغلب هم کیسه هایی در دست خود داشته که حاوی چند کیلو قارچ است.

می توان گفت که این افراد به نوعی نقاط مختلف کوهستان را برای به دست آوردن قارچ با وسایلی که در دست دارند شخم زده اند .فراوانی قارچ در طبیعت ایلام امسال در حدی است که هر کسی که برای آوردن قارچ به کوه می رود دست خالی بر نمی گردد.

اقتصاد قارچ طبیعی و خرید و فروش زیاد قارچ در بازار ایلام

قارچ کوهی که این موقع از سال نوع سفید و چتری آن در طبیعت به فراوانی یافت می شود به یک منبع شغلی نیز برای بسیاری از مردم تبدیل شده و هم اکنون صدها نفر در نقاط مختلف استان ایلام از طریق جمع آوری و فروش قارچ طبیعی امرار معاش می کنند.

قارچ کوهی بخاطر مزه و طعم بسیار مطبوع آن مورد توجه بسیاری از مردم نیز هست و به همین خاطر بازار خرید و فروش آن نیز در نقاط مختلف استان ایلام داغ است.

در بازار شهر ایلام هم اکنون هر کیلو قارچ طبیعی و کوهی که معمولا از همین نوع سفید و چتری است بین 25 تا 35 هزار تومان به فروش می رسد. این در حالی است که در سالهای گذشته قیمت همین نوع قارچ گاهی وقتها تا 50 هزار تومان هم رسیده است.

با وجود اخبار و شایعاتی که این روزها در خصوص سمی بودن برخی انواع قارچهای کوهی و طبیعی وجود دارد اشتیاق برای خرید این نوع قارچ همچنان فراوان است.

جنگلهای هلیلان منبعی غنی از قارچ طبیعی

اگرچه که امسال تقریباً در همه کوهستانهای اطراف ایلام و شهرستانهای دیگر قارچ طبیعی به فراوانی موجود بوده است اما در برخی نقاط فروانی قار خارج از حد تصور بوده است.

مرتضی رضایی یکی از فروشندگان قارچ در باز ایلام از کسانی است که با خودرو وانت محموله بزرگی از قارچ طبیعی و کوهی را از منطقه زردلان هلیلان به بازار ایلام آورده و در حال فروش این فرآورده است.

وی در گفتگو با کردپرس می گوید: قارچ طبیعی امسال به فراوانی در جنگلهای هلیلان و زردلان یافت می شود و می توان گفت هرکسی که برای آوردن قارچ به این مناطق برود روزانه چندین کیلو برداشت می کند.

قیمت قارچ طبیعی در بازار ایلام چقدر است؟

رضایی که هر کیلو قارچ طبیعی را 25 هزار تومان می فروشد در ادامه می گوید: این نوع قارچ چتری و سفید که کلاهک های آن کمی طلایی رنگ به نظر می رسند از بهترین و با کیفیت ترین قارچ های طبیعی هستند با این حال امسال فراوانی این محصول باعث شده که با قیمت کمتری در بازار فروخته شوند.

این فروشنده قارچ با تعریف و تمجید زیاد از قارچ طبیعی می گوید: همین قارچ پرورشی که در بازار هست گاهی وقتها قیمت آن به 15 هزار و یا 20 هزار هم می رسد اما تفاوت قارچ طبیعی و پرورشی هرگز با هم قابل مقایسه نیست و باید این دو محصول را مزه کرد تا تفاوت را حس کنی.

وی با بیان اینکه قارچ طبیعی این مناطق از اوایل اردیبهشت تا اواسط خردادماه در کوهستانها موجود هست افزود: قارچ طبیعی منطقه هلیلان علاوه بر استان ایلام در بازارهای استانهای کرمانشاه و لرستان نیز به فروش رسیده و مشتری های زیادی دارد.

شایعات سمی بودن قارچ کوهی قیمت آنرا کاهش داده است

این فروشنده قارچ طبیعی در ادامه گفت: امسال بخاطر مسمومیت و مرگ چند نفر در استانهای دیگر بخاطر قارچ سمی تبلیغات زیادی در مورد مصرف نکردن قارچ کوهی در بین مردم هست و این تبلیغات واقعا مردم را ترسانده است.

وی گفت: چنین تبلیغات زیادی باعث شده مردم بیش از حد احتیاط کنند و به این خاطر قیمت قارچ کوهی بسیار پایین آمده است.

البته همانطور که گفته شد قارچ طبیعی به نوعی در همه کوهستانهای ایلام امسال یافت می شود که البته مناطق و دامنه های کبیرکوه، دامنه های مانشت،کوهستان سیوان و مناطق اطراف ایلام از عمده ترین پرورشگاههای قارچ طبیعی هستند.

مشخصه قارچهای سمی کوهی چیست؟

سوالاتی که این روزها در ذهن بسیاری از مردم در مورد قارچ های طبیعی سمی وجود دارد این است که واقعاً مشخصه و وجه تمایز قارچهای طبیعی از کوهی چیست و مردم عادی چطور می توانند این گونه ها را از هم تشخیص دهند.

عزیزخان- ش اهل شهرستان بدره در این باره به کردپرس می گوید: چندین سال است که از کوهستانهای این استان قارچ کوهی جمع آوری و به فروش می رساند و تا حالا حتی یک مورد در تشخیص نوع سمی از خوراکی اشتباه نکرده است.

وی افزود: نوع قارچ های سمی در این شهرستان و حتی استان ایلام بسیار کمتر از نقاط دیگر و استانهایی است که امسال افراد زیادی مسموم شده اند.

وی با ذکر مشخصاتی از قارچهای سمی می گوید: زیر کلاهک قارچ های سمی و قسمت پره های آنها سیاه است و کلاهک این قارچ ها هم معمولا نازک تر از قار های خوراکی است در حالی که قارچ های خوراکی کوهی سفید یک رنگ و حتی شکل کلاهک آنها توپر است.

تشخیص سمی بودن قارچ های از طریق آزمایش با شیر جوشیده

عزیزخان با بیان اینکه قارچ های سمی اندازه شان اغلب بسیار کو چکتر از قارچ های خوراکی است گفت: دیگر مشخصه قارچ های سمی این است که بسیاری از آنها علاوه بر رنگ سیاه زیر کلاهک شان، خود کلاهک هم زرد رنگ و یا قهوه ای رنگ هستند که کاملا متفاوت از قارچ های خوراکی اند.

یک فروشنده دیگر قارچ در بازار شهر ایلام در خصوص تشخیص قارچ های سمی می گوید: اگر در شکل ظاهری یک قارچ طبیعی شک داشته باشیم از طریق یک آزمایش خانگی می توان به سمی بودن و یا سالم بودن آنها پی برد.

وی گفت: برای انجام این آزمایش مقداری شیر معمولی را جوشانده و سپس قطعه از قارچی را که می خواهیم نوع آنرا تشخیص دهیم در داخل شیر انداخته که اگر آن قارچ سالم باشد شکل شیر هیچ تغییری نخواهد کرد ولی اگر آن قارچ سمی باشد آن شیر شکل دوغ جوشیده به خود می گیرد و آب آن جدا شده و از هم بریده می شود.

قارچ های کوهی فرشته های ویرانگر

در حالی که در هفته های گذشته در خصوص انواع قارچ هایی که باعث مسمومیت مردم شده بود ابهامات زیادی وجود داشت اما سرانجام مشخصه های علمی قارچ های سمی که باعث مسمومیت افراد زیادی شده بود اعلام شد.

ستاد مرکزی اطلاع رسانی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای با عنوان پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی، گونه قارچی Amanita virosa را عامل اصلی مسمومیت‌های اخیر معرفی کرد.

سازمان غذا و دارو قارچی را که امسال گروه زیادی را مسموم کرده "آمانیتا ویروسا" معروف به "فرشته ویرانگر" اعلام کرده است.

در اطلاعیه این سازمان آمده است که اگر "پنج تا ۱۲ ساعت پس از خوردن قارچ" علائم تهوع، استفراغ و اسهال" ظاهر شد فرد باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه کند. همچنین گفته شده مسمومیت با این قارچ اگر درمان نشود باعث "نارسایی حاد کبدی" و مرگ خواهد شد.

قارچ سمی ایلامی ها را مسموم اما نکشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در خصوص مسمومیت های ناشی از قارچ سمی به خبرگزاری کردپرس گفت: تاکنون موردی از مرگ ناشی از مسمومیت از طریق مصرف قارچ سمی و طبیعی در این استان گزارش نشده است اما افرادی در این استان دچار مسمومیت شده اند.

دکتر همتی افزود: اگرچه که امسال مرگ ناشی از مصرف قارچ سمی در استان ایلام گزارش نشد اما در چند روز اخیر تعداد حدود 40 نفر مشکوک به مسمومیت ناشی از مصرف قار سمی که به مراکز درمانی این استان مراجعه کرده اند مشاهده شده است.

وی افزود: البته این مسمومیت ها بیشتر آنها جزئی بوده و اغلب هم سرپایی معالجه و مرخص شده اند.

همه قارچ های کوهی مشکوک به مسمومیت هستند

دکتر همتی با هشدار به مردم استان ایلام در خصوص دقت در مصرف قارچ های کوهی گفت: قارچهای کوهی سمی مشخصه خاصی ندارند و باید گفت همه انواع قارچهای کوهی که این روزها توسط مردم استان مصرف می شوند مشکوک به سمی بودن هستند و باید در مصرف آنها مراقبت های خاصی را به عمل آورد.

وی گفت: برداشتهایی که همکاران ما در زمینه قارچهای کوهی داشته اند بیانگر این است که تمایز بین قارچ سمی و غیر سمی واقعا دشوار است و قارچهای سمی مشخصه خاصی ندارند.

این مسئول با بیان اینکه آلودگی های محیطی هم ممکن است در خصوص مسمومیت افراد مصرف کننده قارچ نقش داشته باشد افزود: توصیه من به مردم استان ایلام این است که از مصرف هر نوع قارچ طبیعی و کوهی این روزها خودداری کنند.

با همه هشدارهایی که امسال در خصوص مصرف نکردن قارچ های کوهی در استان ایلام صورت می گیرد اما مصرف این نوع قارچ ها همچنان در حال افزایش بوده و البته مردم با اطلاع رسانی هایی که در رسانه ها و فضاهای مجازی صورت می گیرد با احتیاط لازم اینکار را انجام می دهند.

این روزها در نقاط گوناگون شهر ایلام و شهرستانهای دیگر بنرهای هشدار دهنده در خصوص احتیاط در مصرف کردن قارچ های کوهی هم نصب شده اند اما مردم ضمن توجه به این هشدارها به نظر می رسد به این راحتی نمی خواهند مصرف قارچ کوهی این غذای بسیار خوشمزه و رایگان کوهی را کنار بگذارند.

گزارش: حشمت اله کرمی نژاد

کد خبر 59909

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha