روحانی: آمریکایی ها به دنبال پول هستند/ اردوغان: مبارزه با تروریست ها تا نابودی کامل آنان ادامه خواهد داشت

سرویس ترکیه - رجب طیب اردوغان، حسن روحانی و ولادمیر پوتین بعد از سخنرانی هر سه رئیس جمهور در یک نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری تایم ترک، رجب طیب اردوغان، حسن روحانی و ولادمیر پوتین، رؤسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه بعد از سخنرانی هر سه رئیس جمهور، در یک نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

سوالات با محوریت توسعه اقتصادی سوریه:

پوتین: در کنار حل و فصل سیاسی بحران سوریه توسعه اقتصادی این کشور مهم ترین مسئله است. تا زمانی که از خارج سرمایه گذاری صورت نگیرد نمی توانیم این کار را انجام دهیم. به این منظور از تمام کشورها دعوت می کنیم. در مرحله اول برای کمک های بشر دوستانه گام بردارید. اما در این خصوص به غیر از روسیه، ایران و ترکیه هیچ کشوری اقدامی انجام نمی دهد. ولی برای بازسازی زیرساخت ها و رو ساخت های سوریه باید تمام کشورها نقش ایفا کنند.

روحانی: چیزی که ما تا کنون مشاهده کرده ایم این است که آمریکایی ها و اسرائیلی ها در اقدامات خود زیاد هم موفق نبوده اند. می خواهند حکومت دمشق را سرنگون کرده و تروریست ها را بر سوریه حاکم کنند. آنها دنبال منافع خود هستند. برای ملت سوریه هرچند مشکلات بسیار زیادی به وجود آورده اند ولی موفق نبودند. حکومت ایران در هر زمانی بر مبارزه با تروریسم تاکید کرده است. نقشه منطقه به هیچ عنوان نباید تغییر کند. تلاش هایمان در این راستا است که دشمنان منطقه ما در اهداف خود موفق نباشند.

اردوغان: تمامیت ارضی سوریه یک امر الزامی برای ما است. ما هر چند به عملیات های نظامی در داخل سرزمین های سوریه میلی نداریم ولی قصد نداریم سوء استفاده گروه های تروریستی از این مسئله و حمله به داخل کشورمان را بپذیریم. در هدف ما هیچ کشوری وجود ندارد. تمام تجاوزات به کشورمان صورت گرفته است. بیش از 100 شهروند ترکیه در حملات خمپاره ای کشته شده اند. در برابر این تروریست ها ابتدا در جرابلس و بعد از آن در منطقه عملیاتی شاخه زیتون مجبور به پاکسازی شدیم. اقدامات زیرساختی در آنجا را نیز ما انجام می دهیم. این یک حرکت بازسازی و احیاء است.

سوالات در خصوص اظهارات اخیر آمریکا در خصوص خروج از سوریه

روحانی: آمریکایی ها هر روز یک چیز می گویند. نمی توانیم نه به وعده ها و نه به سخنان حکومت فعلی آمریکا اعتماد کنیم. آنان خودشان را نشان داده اند. ابتدا گفتند که در سوریه ماندگار نیستیم ولی بعد مشاهده کردیم که به دنبال پول هستند. به کشورهای عربی می گویند پول بدهید در آنجا بمانیم. مشخص است که پول را گرفته و از سوریه خارج نخواهند شد.

پوتین: ترکیه از لحاظ پناهندگان یک مسئولیت بسیار بزرگی بر عهده گرفته است. ولی این موضوع حقیقتا یک وضعیت بی سابقه است. اردوغان یک پیشنهاد جدید ارائه داده است. در خصوص کمک های پزشکی فوری به کسانی که نیازمند درمان هستند بسیار جدی بحث کردیم. این پیشنهاد وی بسیار مثبت بود. در این خصوص جناب روحانی نیز حمایت می کند.

اردوغان: می خواهیم در تل ابیض (گری سپی) یک بیمارستان صحرایی تاسیس کنیم. یک نانوایی بزرگ نیز تاسیس خواهد شد. برای تامین نان آن منطقه این امکانات را برای پناهندگان در آنجا تامین خواهیم کرد. جناب روحانی و پوتین در خصوص منطقه حائل امنیتی پیشنهاد ساخت مجتمع های مسکونی داده اند. در صورت ساخت این خانه ها پناهندگان از زندگی در چادر رها خواهند شد. چنین اقداماتی زندگی آن انسان ها را در روند عادی شدن پیش خواهد برد. برخی کشورها در این خصوص تعهداتی دارند. چنین اقدامی بسیار مهم خواهد بود.

آیا علیه PYD عملیات جدیدی صورت خواهد گرفت؟

اردوغان: تا زمانی که ترور وجود داشته باشد، هر جا که باشد باید سرکوب شود. زمانی که ترور نابود شد به آرامش خواهید رسید. در جایی که ترور وجود دارد مسئولیت دولت ها مبارزه با تمام قوای نظامی خود با ترور است. ترکیه هم در داخل کشور و هم خارج مسئله مبارزه با ترور دارد. تا زمانی که این مشکل از بین برود به مبارزات ادامه خواهیم داد.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 56622

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha