تنش میان فرانسه و ترکیه بر سر حمایت پاریس از کُردهای سوریه

سرویس جهان- مقامات ترکیه ضمن رد پیشنهاد فرانسه برای میانجیگری میان آنکارا و کردهای سوریه، هشدار دادند در صورت اعزام نیروهای فرانسه به شمال سوریه، ممکن است آنها هدف حملات ترکیه قرار گیرند.

به گزارش کردپرس، شب و روز گذشته تحولات جدیدی در مورد سوریه اتفاق افتاده است که می تواند حداقل در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه اتفاقات جدیدی بیافریند.

دو اتفاق بحث برنگیز در مورد سوریه، ندای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای خروج هرچه سریع تر نیروهای این کشور از سوریه و دیدار مقامات نظامی کرد سوریه با امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه بود که بعد از دیدار مقامات کرد سوریه با فرانسوا اولاند رییس جمهور سابق در دو سال پیش اتفاق بی سابقه ای است. هر دو اتفاق می تواند بر سرنوشت مناطق تحت کنترل کردهای سوریه تاثیر جدی بگذارد. خروج آمریکا از سوریه بویژه از منبج می تواند برای کردها درسر جدیدی بیافریند زیرا تنها عاملی که باعث تعویق تهاجم ترکیه به منبج بوده حضور نظامیان آمریکا در این شهر است. ترکیه که نمی خواهد با متحد خود روبه رو شود به امید دست یابی به توافق با واشنگتن و خروج بی دردسر کردها از منبج، فعلا از تهاجم به این شهر خودداری کرده است.

اما اتفاق دوم که آنکارا را به خشم آورد دیدار امانوئل ماکرون با فرماندهان کرد سوریه و قول مساعد همکاری با آنها بویژه در منبج بود. ماکرون پیشنهاد داده است میان کردها و ترکیه وساطت کند. همزمان با انتشار خبر دیدار ماکرون با کردها و حمایت از آنها، مقامات دیگری در نهاد ریاست جمهوری فرانسه از احتمال اعزام نیرو به منبج برای دفاع از کردها خبر داده اند. این خبرها واکنش شدید ترکیه را به دنبال داشته و مقامات ترکیه دیدار ماکرون با فرماندهان کرد سوریه را همنشینی با تروریستها خوانده اند که به گفته بکر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه می تواند به هدف قرار گرفتن فرانسوی ها در سوریه منجر شود.

مقامات فرانسه به دنبال واکنش شدید ترکیه گفته اند آنها نمی خواهند خارج از چهارچوب عملیات ائتلاف که بر مبارزه با داعش به همراه کردها تمرکز دارد در شمال سوریه دست به عملیات نظامی بزنند. اما به نوشته رادیو RFI فرانسه تحولات شب و روز گذشته باعث تشدید تنش میان آنکارا و پاریس شده است.

امره دنیز خبرنگار سیاسی در پاریس به رادیو فرانسه گفته است خبر ملاقات مقامات فرانسوی با کردهای سوریه برای ترک ها شوک آور بود زیرا آنکارا بعد از تنش با آلمان، فرانسه را جایگزینی برای برلین فرض کرده بود و اتفاقات اخیر از نظر مقامات ترکیه می تواند روابط نظامی ترکیه با اروپا را دست خوش تغییر کند.

ژنرال دومینیک ترینکاد مسئول عملیات های نظامی فرانسه در سازمان ملل درباره تغییر موضع مثبت فرانسه در مورد کردهای سوریه گفت: این مسئله نشان می دهد که فرانسه می خواهد نقش فعال تری در سوریه ایفا کند. وی معتقد است رویکرد مثبت فرانسه می تواند مانعی برای جاه طلبی های ترکیه در سوریه ایجاد کند و همین الان هم مشکلاتی بر سر فعالیت ترکیه در سوریه بوجود آورده است. فرانسه به مدت 6 الی هفت سال از صحنه سوریه دور بوده اما می خواهد با بازگشت به این کشور در وضعیت پیچیده کنونی نقش فعالتری ایفا کند. حضور فرانسه تاثیر گذار خواهد بود.

ترینکاد همزمان شدن اظهارات رییس جمهور آمریکا درباره خروج از سوریه و تلاش فرانسه برای نزدیک تر شدن به کردها و حضور فعال تر در سوریه را اقدامی برنامه ریزی شده نمی داند.

اما ویلیام جوردن دیپلمات بازنشسته آمریکایی در فرانسه، اقدام اخیر کاخ الیزه برای حضور بیشتر در سوریه را فرصتی برای اعلام آمادگی این کشور در جهت پای گذاشتن در جای خالی احتمالی آمریکا در سوریه توصیف کرده است. اما وی معتقد است فرانسه توانایی ایفای نقش آمریکا در هدایت ائتلاف ضدداعش در سوریه را ندارد.

رویترز نیز تحولات جدید در سوریه را آخرین تنش میان ترکیه به رهبری اردوغان با متحدان غربی دانسته که ممکن است این تنش در آینده بیشتر شود.

الجزیره هم تحولات جدید در سوریه را به زیان ترکیه دانسته و همکاری فرانسه با کردهای سوریه را از نظر ترکیه تابو توصیف کرده است. اما ترکیه با وجود این که همکاری غربی ها با نیروهای کرد را تلاش برای رسمیت بخشیدن به آنها می داند نمی خواهد با متحدان غربی خود درگیر شود.

هفته نامه نیوز ویک هم در گزارشی کنش و واکنش اخیرمیان مقامات ترکیه و فرانسه را نه تنها مایه ایجاد تنش بلکه تهدیدی برای موجودیت ائتلاف ضدداعش در سوریه دانسته است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 56372

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha