مهمترین تحولات روز جمعه 10/1/1397 در ترکیه

سرویس ترکیه – نگاهی به مهمترین تحولات روز جمعه 10 فروردین 1397 در کشور ترکیه می اندازیم

  • حمایت 87 چهره دانشگاهی کشورهای مختلف جهان از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه بغازایچی استانبول

در پی دستگیری دانشجویان معترض دانشگاه بغازایچی استنبول به عملیات نظامی ارتش ترکیه در عفرین و سرنوشت نامعلوم این دانشجویان، 87 چهره دانشگاهی و استاد دانشگاه از کشورهای مختلف جهان، که در بین آنان اساتید معروف جهانی از جمله جودیت باتلر (استاد برجسته دانشگاه کلمبیای آمریکا) و نانسی فریزر (استاد شناخته شده سیاست و فلسفه دانشگاه نیو اسکول نیویورک) وجود دارند، در نامه سرگشاده ای ضمن محکوم کردن دستگیری این دانشجویان خواستار آزادی فوری این دانشجویان شده اند.

  • تغییر نام مسجد تاریخی «کردها» در کیلیس به مسجد «ترک ها»

مسجد تاریخی کُردها در کیلیس که 300 سال قدمت دارد و در اسناد تاریخی و اسناد رسمی جمهوری ترکیه نیز از آن به عنوان «مسجد کردها» نام برده شده است، از سوی مدیریت اوقاف منطقه به «مسجد ترک ها» تغییر نام داده شد.

  • نخست وزیر ترکیه: مبارزه ترکیه در سوریه و عراق، مبارزه برای امنیت اروپا است

بینالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی با اشاره به تحولات اخیر در روابط اروپا – ترکیه عنوان کرد: مرزهای جنوبی ترکیه مرزهای ناتو است. ترکیه در معرض تهدید چندین گروه تروریستی قرار گرفته است. در واقع مبارزه ای که ما در آنجا {سوریه – عراق} انجام می دهیم مبارزه برای امنیت اروپا است.

  • 6 کشته و 7 مجروح در حمله PKK به پایگاه نظامی ارتش ترکیه در سرت

در حمله نظامی نیروهای PKK به پایگاه نظامی ارتش ترکیه در منطقه جنگلی عَروح در استان سرت ترکیه، شش نیروی نظامی کشته و هفت نظامی دیگر از جمله 3 سرباز و 4 مرزبان محلی مجروح شدند.

  • 17 کشته در سانحه رانندگی مینی بوس پناهندگان افغانی، پاکستانی و ایرانی در ایغدیر ترکیه

در سانحه رانندگی یک دستگاه مینی بوس که از مرزهای ایران به صورت قاچاقی پناهندگان افغانستانی، پاکستانی و ایرانی را به داخل ترکیه منتقل می کرد 17 تن کشته و 36 تن دیگر زخمی شده اند.

  • سخنگوی حکومت ترکیه: اقدام فرانسه تلاش برای مشروعیت بخشی به گروه های تروریستی است

بکر بوزداغ، سخنگوی حکومت ترکیه در اظهاراتی با واکنش به پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه مبنی بر میانجی گری میان ترکیه و YPG عنوان کرده است: حمایت فرانسه از گروه تروریستی پ.ی.د و بیانات منتشر شده از سوی مقامات فرانسوی در این راستا حمایت آشکار از ترور، گروه های تروریستی و تروریست ها است. تلاش برای مشروعیت بخشی به گروه های تروریستی است.

  • رئیس جمهور ترکیه: در خصوص منبج قولهایی به ما داده شده است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی اظهاراتی اعلام کرد: در خصوص منبج قول هایی به ما داده شده است. بر مبنای این قول های داده شده مذاکرات را ادامه می دهیم.

  • نخست وزیر ترکیه: در شنگال عقب نشینی محدودی صورت گرفته است

بینالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی با واکنش به اظهارات شب گذشته امانوئل ماکرون موضع گیری رئیس جمهور فرانسه را تحریک شدید ترکیه خوانده و در خصوص شنگال نیز بر عقب نشینی محدود نیروهای PKK تاکید کرده است.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 56371

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha