تغییر نام مسجد تاریخی «کردها» در کیلیس به مسجد «ترک ها»

سرویس ترکیه - مسجد 300 ساله کُردها در کیلیس که در اسناد تاریخی نیز از آن به عنوان «مسجد کردها» نام برده شده است، از سوی مدیریت اوقاف منطقه به «مسجد ترک ها» تغییر نام داده شد.

به گزارش کردپرس به نقل از روزنامه جمهوریت، مسجد تاریخی کُردها در کیلیس که 300 سال قدمت دارد و در اسناد تاریخی و اسناد رسمی جمهوری ترکیه نیز از آن به عنوان «مسجد کردها» نام برده شده است، از سوی مدیریت اوقاف منطقه به «مسجد ترک ها» تغییر نام داده شد.

این مسجد که در محله کوچوک چارشی مرکز کیلیس در قرن 17 تاسیس شده است یکی از بناهای تاریخی کیلیس به حساب می آید که همواره از ابتدا به آن مسجد کردها اطلاق می شد.

آدم گَوَری، نماینده وان در پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق ها در واکنش به این تصمیم مدیریت اوقاف منطقه، تغییر نام این مسجد تاریخی را در صحن علنی پارلمان ترکیه مطرح کرده است.

فرمانداری کیلیس در پی واکنش های صورت گرفته به این اقدام در سایت رسمی خود در این خصوص عنوان کرده است: مسجد واقع در کوچه کوچوک چارشی کیلیس را "کرد حسین آقا" بنا کرده است. این مسجد بارها ترمیم و بازسازی شده است و در واقع هیچ نشانی از آن مسجد اولیه باقی نمانده است. مسجدی که از آن به عنوان مسجد کردها یاد می شد و اکنون به مسجد ترک ها تغییر نام داده شده، تنها یک مناره از آن باقی مانده است.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 56343

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha