بغداد مخالف عملیات نظامی آنکارا در خاک عراق است/ نیروهای ترکیه از بعشیقه خارج شوند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - وزیر خارجه عراق ضمن اعلام مخالفت کشورش با هر گونه عملیات نظامی ترکیه در خاک آن، خواستار خروج نیروهای این کشور از بعشیقه شد.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز، دفتر ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وی در شهر بغداد، پایتخت این کشور با احمد یلدز، معاون وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرده جایی که دو طرف روابط میان دو کشور و راه های گسترش آن را مورد بررسی قرار دادند.

الجعفری در این دیدار با اشاره به این که عراق دوره جنگ با گروه تروریستی داعش را با پیروزی های بزرگ و آزادی خاک خود پشت سر گذاشته و هم اکنون برای بازسازی مناطق مسکونی تلاش می کند، تاکید کرد که با ترکیه دارای فرصت های همکاری مشترک و افزایش میزان سرمایه گذاری و مبادلات تجاری میان دو کشور هستند.

وزیر خارجه عراق ضمن تاکید بر اهمیت ادامه افزایش حجم آب ورودی به کشورش از خاک ترکیه به دلیل تاثیر زیاد آن بر بسیاری از بخش های حیاتی، خاطر نشان ساخت که راهبرد روابط عراق بر پایه تقویت مصالح مشترک، رویارویی با خطرات مشترک، محافظت از حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی کشورها استوار است.

الجعفری در این باره افزود: عراق اجازه نمی دهد هیچ نیرویی برای انجام عملیات نظامی علیه هر یک از کشورهای همسایه در خاک خود حضور یابد، با وجود آن که به عمق روابط میان بغداد و آنکارا اهتمام می ورزیم با این حال تجاوز نیروهای ترکیه به مرزهای عراق را قاطعانه رد می کنیم و بار دیگر لزوم عقب نشینی نیروهای ترکیه از شهر بعشیقه را مورد تاکید قرار می دهیم.

وزیر خارجه عراق همچنین هماهنگی و همکاری برای پایان دادن به بحران های منطقه، بازگشت امنیت و ثبات و پشت سر گذاشتن چالش های پیش رو را خواستار شد.

معاون وزیر خارجه ترکیه نیز به نوبه خود از اهتمام کشورش به پشتیبانی از ملت عراق در زمینه های مختلف، تلاش برای افزایش حجم مبادلات تجاری، حمایت از روابط اقتصادی میان دو کشور، ارائه تجربیات و افزایش شمار شرکت های ترکیه در عراق خبر داده و تاکید کرد که آنکارا با مشارکت در کنفرانس بین المللی کویت‌ برای بازسازی عراق و اختصاص بیشترین بودجه مالی برای سرمایه گذاری در این کشور، نشان داده که برای مشارکت در بازسازی زیرساخت های شهرهای آن جدی است.

کد خبر 55919

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha