طرح شکایت قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه از شرکت‌های آلمانی

سرویس عراق و اقلیم کردستان- قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه علیه برخی شرکت‌های آلمانی به اتهام همکاری در این بمباران و تأمین سلاح‌های شیمیایی برای رژیم صدام اعلام شکایت کردند.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، سازمان قربانیان بمباران شیمیایی شهر حلبچه در آستانە سالگرد این جنایت رژیم بعث صدام، طی نشستی اعلام کردند که شرکت‌های آلمانی را که در تهیه سلاح شیمیایی برای رژیم صدام دست داشته‌اند به اتهام همکاری در این جنایت به دادگاه می‌کشانند.

این شکایت به صورت رسمی از سوی یک شرکت حقوقی بین‌المللی طرح و پیگیری شده و مراحل اولیه این شکایت در دادگاه حلبچه، با ارائه مدارک و نام شرکت‌ها طرح و ثبت شده و شرکت‌های آلمانی با اتهاماتی چون همکاری در اقدام به نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت های جنگی روبرو هستند.

این شرکت حقوقی مراحل قانونی این شکایت را پیگیری کرده و درخواست چندین میلیارد دلار خسارات برای قربانیان و مصدومین به جای مانده از بمباران شیمیایی حلبچه کرده است و از هریک از شرکت‌های آلمانی با توجه به میزان مشارکتی که در تأمین سلاح‌های شیمیایی برای صدام داشته‌اند درخواست 1 الی 7 میلیارد دلار خسارت می شود.

گافی ماریون وکیل اروپایی دعاوی حقوقی در این خصوص اعلام کرده که طی ده سال گذشته این پرونده در اروپا مورد بررسی قرار گرفته و اکنون مدارک و مستندات کافی برای اثبات ادعاهای قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه در دادگاه های اقلیم کردستان و دادگاه های بین‌المللی و احقاق حقوق آنان، تهیه شده است.

حلبچه از شهرهای اقلیم کردستان واقع در فاصلە ۱۵–۱۰ کیلومتری مرز ایران و ۲۲۵ کیلومتری شمال شرقی بغداد و از توابع منطقه شهرزور است.

بمباران شیمیایی حلبچه در ساعت 2 بعدازظهر روز 25 اسفند 1366 و توسط 50 فروند میراژ بمب‌افکن و هواپیمای سوپراتاندارد فرانسوی رژیم بعث عراق صورت گرفت و هر یک از این جنگنده ها، 4 بمب شیمیایی 500 کیلویی را بر سر مردم بی‌پناه کُرد رها کردند.

این بمباران بخشی از عملیات گسترده‌ای بنام عملیات انفال بود که بر ضد ساکنان مناطق کردنشین انجام گرفت و طی آن از 3 نوع گاز خردل (ایپریت)، گازهای اعصاب (تابون، سارین یا سومان)، VX و گاز سیانوژن علیه شهروندان غیرنظامی و بی دفاع حلبچه استفاده شد که این عوامل شیمیایی توسط شرکت‌های آلمانی و با واسطه‌گری فرانس فان آن‌رات هلندی به دست عراق رسیده بود.

در این حمله نزدیک به ۵۰۰۰ تن از ساکنان شهر در دم جان خود را از دست دادند و نزدیک به ۷۰۰۰ هزار تا ۱۰۰۰۰ هزار تن نیز دچار مصدومیت های شدید شیمیایی شدند و صدها کودک و نوزاد در سال‌های پس از حمله بر اثر عواقب، بیماری‌ها و عوارض این مصدومیت ها در والدین خود و نقص جسم در هنگام تولد جان خود را از داست داده اند.

کد خبر 55531

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha