طرح سؤال از رئیس جمهوری نیازمند دقت و زمان مناسب است/ موضع نمایندگان کردستان درست بود

سرویس کردستان- دقت و توجه به ایجاد آرامش سیاسی در جامعه یکی از ارکان اساسی برای طرح سؤال از رئیس جمهوری است که به گفته فعالان این عرصه باید نمایندگان در این راستا همه جوانب را مدنظر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، طرح سؤال از رئیس جمهوری در خرداد ماه سال جاری در مجلس با 130 امضاء کلید خورد که بعد از مدتی با رایزنی های انجام گرفته تعدادی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند. در واقع برای این مسئله 74 امضا لازم است که تاکنون ۸۳ نماینده بر طرح سؤال از رئیس جمهوری باقی مانده اند.

در این میان از نمایندگان استان کردستان تنها دو نماینده نامشان در این لیست 83 نفره دیده می شود. این در حالی است که تعدادی از نمایندگان کردستان بارها نسبت به عملکرد دولت انتقاد داشته و طی نامه هایی مبنی بر تذکر به رئیس جمهوری انتقادهای خود را بیان داشته اند.

با این وصف این سؤال پیش می آید که با وجود اینکه نمایندگان مدنظر موضع انتقادی در قالب حرف و سخنرانی از رئیس جمهوری داشتند چرا حاضر به امضای طرح سؤال از رئیس جمهوری نشدند؟ و اینکه آیا انتقادات نمایندگان کردستان تنها در حد حرف بوده و همانند دیگر مسئولان هنگام عمل کاری از پیش نمی برند؟

در پاسخ به این سؤال ها یکی از فعالان سیاسی شهرستان قروه در گفت و گو با خبرنگار کردپرس معتقد است نمایندگان کردستان مانند بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس تصمیمی سیاسی گرفته اند و به احتمال زیاد، این تصمیم در راستای کاهش فشار بر رئیس جمهوری و دوری از تنش بین مجلس و دولت شکل گرفته باشد.

به گفته «محی الدین آئینی» گمانه زنی هایی از قبیل معامله گری مجلس، محلی از اعراب ندارد و منفی بافی های متداول مخالفان در مورد گفت و گوهای احتمالی نمایندگان با دولتی ها را نباید چندان جدی گرفت.

وی با تأکید بر اینکه سؤال از رئیس جمهوری حق قانونی نمایندگان مردم است، افزود: این سؤال اگر با نبود تأمل و کم دقتی بیان گردد و یا در زمانی نامناسب طرح شود می تواند نتیجه معکوس داشته و نه تنها مطالبات نمایندگان-که قاعدتاً باید همان مطالبات مردمی باشد- به نتیجه ملموسی نخواهد رسید بلکه در نهایت به ضرر مردم است!

«آئینی» تصریح کرد: آرامش سیاسی و تعامل بین قوای کشور، پالس های مثبتی به جامعه و بازار می فرستد و طرح سؤال از رئیس جمهوری تنها می تواند یک پیام ناهمدلانه و یک آدرس غلط به اقتصاد و جامعه تلقی شود.

به گفته وی از این زاویه دید، نمایندگان کردستان منجمله «علیمحمد مرادی»، «محسن بیگلری» و «مهدی فرشادان» موضع درستی گرفته اند و ضمن اینکه انتقاد نمایندگان می تواند در سطوح عملیاتی تری همچنان پیگیری شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه سطوح متفاوت کنش گری نمایندگان را نباید محدود به سلایق جناحی و سیاسی فردی آنان دانست، گفت: با این وجود نباید نقش نمایندگان اصولگرا در برجسته کردن موضوع طرح سؤال و سیاسی کردن مسأله را فراموش کرد.

حامیان مجلس نشین جناح رقیب رئیس دولت، بدشان نمی آید با تنش آفرینی و ناامید کردن هرچه بیشتر مردم از رئیس جمهوری، بستر اجتماعی خود را برای انتخابات 1400 تقویت کنند! «آئینی» ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بنابراین امکان برخورد سیاسی مجلسی های طرفدار جناح های اصلی کشور، در امتناع یا اصرار بر سؤال سیر طبیعی خود را طی نخواهد کرد و نمایندگان کردستان هم به طور طبیعی، تابعی از متغیرهای اصلی مجلس و لیدرهای فکری مجلس خواهند بود.

به گفته وی نباید فراموش کرد که «علیمحمد مرادی» از حامیان «سید حسن روحانی» در دوره دوازدهم ریاست جمهوری بوده است. همچنین «محسن بیگلری» هم تمایل دارد با سیاست های «علی مطهری» و صدای ملت همسو باشد و «مهدی فرشادان» هم عضو فراکسیون مستقلین است و ترجیح می دهد خود را اصولگرایی تند و مخالف دولت معرفی نکند چرا که کردستان هیچ گاه پایگاه اصولگرایان نبوده است./

کد خبر 55145

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha