تلاش حکومت  برای ایجاد حزب جایگزین HDP  و گرفتن آرای کردها

سرویس ترکیه - در حالی که دولت ترکیه اقدامات خود علیه HDP را از طریق قطع بودجه خزانه داری و انحلال حزب با تمرکز بر روی مبارزه با تروریسم، تشدید کرده است، اخباری مبنی بر تلاش برای ایجاد یک حزب جایگزین HDP برای جمع آوری آرای کردها به گوش می رسد.

به گزارش کردپرس، رسانه های ترکیه امروز درباره امکان ایجاد یک حزب جدید در مناطق کردنشین نوشتند. این رسانه ها به یادداشتی از روزنامه جمهوریت نوشته "سلدا گونی سو" استناد کردند. به اعتقاد روسای حزب حرکت ملی (MHP)، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، باید منحل شده و سیاستمدارانی که نمی توانند فاصله خود را از "سازمان های تروریستی" حفظ کنند، باید مادام العمر از سیاست منع شوند. این نگرش MHP در حزب عدالت و توسعه (AKP) نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

بنابراین زمزمه هایی به گوش می رسد که ممکن است تشکیلاتی وجود داشته باشد که بتواند آرای رای دهندگان کرد را در منطقه جذب کند، بتواند آرای رای دهندگان دموکراتیک را بگیرد، همچنین از حزب کارگران کردستان (PKK)، فاصله بگیرد، و در صورت لزوم با ائتلاف حاکم یا ائتلاف اپوزیسیون متحد شود.

به نقل از روزنامه جمهوریت یک تشکیلات سیاسی که بتواند از اتحاد مردمی در مبارزه با PKK حمایت کند و خط مشخصی در این زمینه ترسیم کند، می تواند از نظر سیاسی "سودآور" باشد. برای این منظور ، تبلیغ این که "شهروندان باید به خوبی آگاه شوند که HDP تنها گزینه نیست"، بسیار اهمیت دارد.
ائتلاف جمهور (ائتلاف AKP و MHP) تلاش می کند تا حزب جدیدی را كه آرزو دارد آرای رای دهندگان كرد را در منطقه بدست آورد تحت رهبری "آیهان بیلگن" شهردار سابق قارص و "آلتان تان" عضو سابق HDP ، كه گفته می شود از HDP استعفا داده است تأسیس كند.
بنابراین برنامه ریزی برای اتحاد بخش سکولار چپ در HDP پیرامون بیلگن و اتحاد بین رای دهندگان محافظه کار-ملی گرای کرد پیرامون عضو سابق HDP تان، وجود دارد.
همچنین در پشت صحنه گفته می شود که "حزبی که به عنوان جایگزین HDP تأسیس شود می تواند احزاب DEVA و آینده را از بین ببرد ، بنابراین آرای حزب عدالت و توسعه در منطقه را تثبیت می کند. در حالی که به نظر می رسد حزب DEVA و حزب آینده آرای حزب عدالت و توسعه را در منطقه هدف قرار می دهند ، ارزیابی می شود که "این احزاب ممکن است با تأسیس یک حزب جدید از بین بروند.

گفتنی است پس از انتشار این اخبار آلتان تان ، عضو سابق HDP ، در مورد این موضوع با روزنامه جمهوریت، مصاحبه کرد و اظهار داشت که وی در حال حاضر برای ایجاد یک حزب جدید تلاش نمی کند. تان با بیان اینکه شرایط ممکن است در آینده تغییر کند ، گفت: «فعلاً تلاشی برای ایجاد یک حزب ندارم. چون آب در آسیاب من نیست. در طول زندگی ام ، در سیاست نیز درگیر تجارت و کلاهبرداری نبودم. برای تأسیس حزب جدید باید برخی شرایط وجود داشته باشد. چرا هیچ کس درباره منابع مالی احزاب جدید دوا، آینده و حزب محرم اینجه حرف نمی زند؟ این منابع از کجا تأمین می شوند؟ با این وجود ، در ترکیه ، دموکرات ها ، لیبرال ها ، کردها از حقوق و قانون حمایت خواهند کرد. بر اساس تاریخ و فرهنگ گذشته ، اگر یک حزب منسجم روی کار بیاید ، حزب جدید در منطقه رای می آورد. پرسش اصلی این است که آیا این یک تقلب نیست؟ اگر اقدامی برای سرکوب و انحلال HDP انجام شود ، هیچ یک از رای دهندگان کرد در منطقه حزب جدید را نمی پذیرد. نکته اساسی این است که ایجاد حزب جدید باید منصفانه انجام شود.»

کد خبر 5510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha