بزرگراهی که برای اهالی روستای ظفرآباد مشکل ساز است

سرویس کردستان - احداث بزرگراه جلو روستای ظفرآباد دسترسی آنها را به زمین های کشاورزی، مراتع و قبرستان سخت کرده است.

به گزارش کردپرس، شهرستان دیواندره با 81 هزار نفر جمعیت دارای 174 روستا است که اکثریت جمعیت این شهرستان در روستاها زندگی می کنند. به مانند شهر دیواندره، روستاها هم دارای محرومیت های هستند که نیازمند توجه بیشتر مسئولان به نقاط روستایی است. برخی از مسائل با تدبیر قابل حل است و با حل مشکلات شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود. روستای « ظفر آباد» در 15 کیلومتری شهر دیواندره و در مسیر دیواندره به سقز قرار دارد که با بیش از 600 نفر جمعیت مردم از برخی اقدامات گله مند هستند. در ارتباط با مشکلات روستا بنا بر دعوت قبلی در ساختمان دهیاری مهمان تعدادی از اهالی روستای ظفرآباد بودم.

خشکسالی طبیعت ظفرآباد را از بین برد

یکی از اهالی روستا در ارتباط با وجه تسمیه ظفرآباد گفت: اولا تاریخ دقیقی از اولین سکونت در این محل وجود ندارد و به گفته کهنسالان از 200 سال پیش ابا و اجداد ما اینجا سکونت کرده اند و در زمان بسیار قدیم فردی به اسم مظفرالسلطان این ملک را خریداری می کند و بعد از آن به مظفر آباد و بعدها به ظفرآباد نام می گیرد.

عبدالکریم میری ادامه داد: در این روستا 142 خانوار با جمعیت 600 نفر زندگی می کنند و به دلیل کمی اراضی کشاورزی و مراتع تعداد کمی از اهالی از دامداری و کشاورزی درآمد دارند و اکثرا شغل های دیگری را دارند.

وی افزود: چشمه ها و طبیعت زیبایی در اطراف روستا وجود داشت که به خاطر خشکسالی و خشک شدن چشمه ها این طبیعت های زیبا از بین رفت. متاسفانه خود روستا هم علی رغم اینکه از مجتمع اوباتو برای آن آبرسانی کردند اما هر روز با قطعی آب مواجه هستیم و مردم از این قضیه نگران هستند.

بزرگراهی که مشکل ساز شده

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: مدرسه ابتدایی روستا تخریبی است و حیاط مدرسه متوسطه نیز نیاز به بازسازی دارد با توجه به جمعیت زیاد دانش آموزان نیاز است به مکان های آموزشی روستا بیشتر توجه شود.

ناصر قادری ادامه داد: در سال 63 جهاد کشاورزی چند چشمه را در مسیری ساماندهی کرد و زمین های اطراف آن را به آبی تبدیل کرد اما اکنون با وجود اینکه چشمه های آن محل آب دارند اما مسیرهای آبرو دچار مشکل شده است و نیاز به لایروبی و بازسازی دارد. از آنجا که چندین صاحب زمین در این اطراف با هم هماهنگ نیستند از مسئولان کشاورزی درخواست داریم جهاد نسبت به بازسازی آن اقدام کند.

وی افزود: احداث بزرگره میاندواب به کرمانشاه که بخشی از آن از جلو این روستا عبور می کند برای ما مشکلاتی به وجود آورد که مهمترین آن افتادن قبرستان روستا به آنطرف بزرگراه بود از آنجا که این مسیر زیرگذر ندارد مردم برای تشیع جنازه اقوام یا خواندن فاتحه ای در قبرستان باید از این اتوبان پرتردد حرکت کنند که بسیار خطرناک است. تا حالا یک نفر هم در حال عبور از این بزرگران جان خودش را از دست داده و دو تصادف صورت گرفته است.

قادی بیان کرد: مشکل دیگری که این بزرگراه بوجود آورده است، مراتع قابل استفاده روستا در آن طرف بزرگراه و در روبروی روستا قرار دارد هر روز چوپانان حیوانات روستا را از عرض این بزرگراه عبور می دهند. از یک طرف هم تابلوی به سمت ظفرآباد و چراغ خطری برای رانندگان در این مسیر وجود ندارد.

معادن سودی برای ظفرآباد ندارد

عضو شورای روستای ظفرآباد اظهار کرد: معادنی در اطراف روستا وجود دارد در گذشته یک غیر بومی سه سال از معدن سنگ آهن برداشت کرد اما خام فروشی شد و هیچ نفعی برای روستا نداشت بعدها با شکایت از این فرد 10 میلیون تومان برای دهیاری گرفیم که نسبت به برداشت ها کاملا ناچیز بود. در معدن دیگری هم در حال برداشت سنگ لاشه هستند که آنهم سودی برای روستا ندارد.

حسن میری ادامه داد: کلی از مراتع روستا بخاطر برداشت از این دو معدن از بین رفته است. حداقل قبلا دام ها از این مراتع استفاده می کردند و به دامداران سود می رسید اما الان برداشت می شود و نفعی برای روستا ندارد.

وی داد: 7 مرغداری و یک گاوداری در اطراف روستا احداث شده که برای احداث آنها هیچ استعلامی از دهیاری گرفته نشد و در هوای گرم بوی نامطبوع این مرغداری ها به روستا می آید امیدوارم آنها را مجاب کنند به نحوی تهویه نصب نمایند که موجب آزار مردم روستا نشود.

میری بیان کرد: جوانان ما زمین فوتبال خاکی درد بخوری هم ندارند. زمین رایگان برای احداث خانه بهداشت داده ایم و سه سال است خودمان اجاره خانه بهداشت را می دهیم امیدواریم خانه بهداشت هرچه زودتر احداث شود.

این عضو شورا بیان می کند: وجود یک کانون فرهنگی در روستا نیاز است برای ایجاد آن درخواست داده ایم. دهیار باسواد و تلاشگری داریم که با کمک این دهیار فعالیت های خوبی در روستا انجام داده ایم.

دهیاری که برای کار کردن مورد مواخذه است

دهیار روستای ظفرآباد گفت: نسبت به اکثریت روستاهای کردستان فعالیت های زیر بنای زیادی را انجام داده ایم چهار هزار و 500 متر فاضلاب را با اعتبار 70 میلیون تومان انجام دادیم و اولین روستای استان بودیم که سپتینک تانک فاضلاب 185 متر مکعبی با اعتبار 50 میلیون تومان احداث کردیم.

جمیل اضغری ادامه داد: فعالیت ها را هرگز متوقف نکردیم و بوستان یک هکتاری با نصب المان ها و ست بازی برای کودکان با اعتباری بالغ بر 40 میلیون تومان احداث کردیم.

وی افزود: در سال 95 و 96 فرمانداری اعلام کرد روستاهای که فاز دوم طرح هادی را انجام دهند قیر آسفالت آنها رایگان تحویل می شود. 82 میلیون تومان در حساب دهیاری داشتیم با مجوز شورا در طول 5 ماه 18 هزار متر مربع جدول گذاری و تسطیح را انجام دادیم که مجموعا 220 میلیون تومان هزینه برد و مقداری بدهکار شدیم.

این دهیار با گله مندی گفت: بنیاد مسکن در سال 86 کمتر از 6 هزار متر یعنی یک سوم کار ما را با همان کیفیت با مبلغ 250 میلیون تومان انجام داد. با وجود تورم ما خیلی ارزانتر کار کردیم. الان باید هر روز جوابگو باشم چرا کار بنیاد مسکن را دهیاری انجام دهد. مردم ما تا کی باید منتظر بنیاد مسکن باشند که 10 ساله به این روستا نیامده اند.

وی بیان کرد: مردم کار و امکانات می خواهند ما با این کار مهاجرت معکوس داشته ایم. علی رغم اینکه مسئولان چند بار از طرح بازدید کردند و خیلی تعریف کردند( مستندات آن موجود است) اما امروز هیچ کس جوابگوی این بدهی نیست و می گویند چرا دولت را بدهکار کرده اید.

اضغری ادامه داد: کار کردیم همه مستندات آن موجود است مجوز شورا داریم در قبال کار هم بدهکار شده ایم. طرح بر اساس نظارت ناظر فنی و نقشه انجام شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مردم روستا در خودیاری و کمک کردن در اجرای پروژه ها فعال هستند. برای بحث قبرستان هم اگر مردم و شوراها راضی باشند در این سمت بزرگراه با مجوز منابع طبیعی قبرستان جدیدی احداث خواهیم کرد. چون با این وضعیت فکر نکنم سال ها شاهد احداث زیرگذر در این مسیر باشیم.

گزارش-هیوا محمدپور

کد خبر 54880

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha