افزایش تبخیر در مهاباد / صفر شدن ذخایر برفی مهاباد

سرویس آذربایجان غربی-رئیس امور آب مهاباد از افزایش میزان تبخیر منابع آبی نسبت به سال گذشته در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ محمد عبداللهی رئیس امور آب مهاباد سه شنبه ۳ بهمن ماه در شورای حفاظت منابع آب این شهرستان گفت: به دلیل افزایش دما تبخیر بیش از ۴ میلیون مترمکعب در سال جاری به ثبت رسیده در حالی که سال گذشته این آمار کمتر از ۲ میلیون مترمکعب بود و این آمار تا حدودی نگران کننده است.

وی افزود: در سال جاری ۱۲۶ میلیمتر بارندگی تا این موقع به ثبت رسیده در سال گذشته نیز۹۳ میلیمتر بارندگی ثبت شده است اما با وجود افزایش بارندگی به نسبت به سال گذشته ذخیره برفی در حد صفر است در حالی که در سال گذشته تا این زمان ۳۲ سانتی متر ذخیره برفی موجود بود.

عبداللهی گفت: در حال حاضر حجم مخزن سد مهاباد ۱۶۶ میلیون مترمکعب و کد ارتفاعی آن ۱۳۴۲ متر است که این آمار در سال گذشته ۹۷ میلیون مترمکعب حجم مخزن را نشان می دهد.

وی افزود: ورودی به سد مهاباد دو میلیون متر مکعب است در حالی که سال گذشته ۱۴ میلیون مترمکعب ورودی بوده همچنین تاکنون بیش از ۱۶ میلیون متر مکعب آب مصرفی داشته این که در بخش پتروشیمی ۳۵۰ هزار مترمکعب و در بخش کشاورزی پنج میلیون متر مکعب رها سازی شده است.

رئیس امور آب مهاباد در خصوص منابع آب زیرزمینی این شهرستان گفت: پروانه ی یک هزار و ۲۶۳ حلقه چاه مجاز کشاورزی صادر شده که ۱۸۵ حلقه در بخش صنعت و خدمات، ۳۷ حلقه در بخش شرب و بهداشت روستایی، همچنین ۲۰۴ حلقه چاه نیز در قالب صدور پروانه در دست بررسی است.

عبداللهی افزود: بعد از سال ۸۵ ، 3 هزار و ۲۳۵ حلقه چاه غیرمجاز در مهاباد حفر شده که از این تعداد یک هزار و ۵۳۴ حلقه چاه غیرمجاز در قالبِ فرم یک و یک هزار و ۷۳ حلقه چاه در قالب فرم ۵ حفاری شده‌اند.

وی ادامه داد: در راستای طرح تعادل بخشی تا امروز ۹۸ حلقه چاه غیرمجاز پر شده که در همین فاصله ۳۰0 حلقه چاه دیگر شناسایی شده، همچنین ۶ دستگاه حفاری غیر مجاز نیز شناسایی و تحویل مراجع قضایی داده شده است.

عبداللهی تاکید کرد: در صورت ادامه روال کاهش نزولات باید برنامه ریزی دقیق در سهمیه بندی آب در بخش کشاورزی صورت بگیرد.

در ادامه رئیس اداره هواشناسی مهاباد اظهار داشت: فراوانی وزش باد جنوب غربی، پراکندگی بارش، افزایش دما و تبخیر بیش از حد در کمبود بارش در فصل پاییز تاثیر گذار بوده اند.

غفور محمد پور افزود: مطابق پیش‌بینی‌های انجام گرفته برای دو ماه آینده از لحاظ دمایی بین یک تا یک و نیم درجه افزایش دما بیشتر از حد نرمال را شاهد خواهیم بود اما بارش ها در حد نرمال خواهد بود.

رئیس اداره هواشناسی مهاباد گفت: در کل شهرستان مهاباد بارندگی سال جاری به نسبت سال گذشته ۲۲ درصد کاهش بارندگی و نسبت به حد نرمال ۴۴ درصد کاهش بارندگی ثبت شده است. همچنین از روز پنجشنبه سیستم بارشی وارد منطقه می شود که در صورت عدم تغییر الگوی بارش، نزولات در منطقه به صورت برف و در مهاباد به صورت بارندگی خواهد بود.

در ادامه نالوسی رئیس آبفای روستایی مهاباد اظهار داشت: به دلیل افزایش دما و تبخیر آب در پنج روستای شهرستان مهاباد در دی‌ماه سهمیه آب جیره بندی شده است در حالی که سال گذشته در آبان‌ماه زیربندی انجام نگرفته بود.

وی افزود: با وجود این که بارندگی ها در بخش خلیفان زیاد بوده اما 3 روستا در این بخش شامل طرح جیره بندی آب شده اند.

در پایان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد گفت: تصفیه خانه جدید مهاباد با سیستم DAF در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به احتمال زیاد سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی افزود: با افتتاح تصفیه خانه جدید برای ظرفیت ۲۶۰ هزار نفری جمعیت شهری مهاباد تا ۲۵ سال دیگر تامین آب میسر خواهد بود و کیفیت رنگ آب نیز ارتقا پیدا خواهند کرد.

ایرج شجاعی اظهار داشت: در استان آذربایجان غربی توجه ویژه ای به حفاظت منابع آب مهاباد به عنوان یک طرح امنیتی مبذول داشته اند زیرا240 هزار نفر جمعیت از آب سد مهاباد تغذیه و مصرف می‌کنند.

وی ضمن اشاره به ضرورت تدوین سناریوی مدیریت بحران آب ادامه داد: تشکیل جلسات مرتبط با طراحی سناریوی مدیریت بحران آب تا ۱۵ بهمن‌ماه باید انجام گیرد و در هماهنگی با ادارات ذیربط جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و امور آب طرح به صورت عملیاتی و قابل اجرا تدوین شود، تا کشاورزی و کشت نیز به صورت دقیق و بر اساس نیاز آبی منطقه سازماندهی و مدیریت گردد.

شجاعی ادامه داد: ساماندهی تعاونی های صید ماهی، جمع آوری موتورهای پمپ، اجرای کنترل های هوشمند برای کشاورزان، ضروری است. همچنین طرح آبخور و اقدامات جدی در خصوص فنس کشی در حاشیه سد مهاباد برای جلوگیری از آلودگی آب در ورودی های انسانی و حیوانی به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که مقرر شده در شورای برنامه و بودجه استان در این خصوص تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

کد خبر 52471

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha