ظرفیت های کم نظیر و امکانات محدود روستای سالوک بانه

سرویس کردستان- روستای سالوک بانه یکی از روستاهای بخش آرمرده بانه داری ظرفیت های کم نظیر در زمینه رونق صنعت گردشگری است اما امکانات رفاهی و خدماتی آن بسیار محدود است.

به گزارش خبرنگارکرد پرس، روستای سالوک یکی از روستاهای بخش آرمرده بانه 165 نفر و 50 خانوار جمعیت دارد این روستا با شهر بانه حدود 40 کیلو متر فاصله دارد و به 2 بخش سفلی و علیا تقسیم شده و اطراف این روستا چندین خانوار کوخ نشین زندگی می کنند.

مردم روستای سالوک روزانه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند ازجمله این مشکلات عدم دسترسی به راه مناسب، کمبود امکانات تحصیلی برای دانش آموزان، پایین بودن سطح درآمد روستاییان، نبود معابر مناسب، نبود گاز و آنتن دهی تلفن همراه است.

کولبری، کشاورزی، دامپروری و کارگری شغل بیشتر مردم این روستا است گفته می شود تعدادی از اهالی روستا از کارت کولبری محروم هستند و به دلایل مختلف از جمله محروم شدن از کارت کولبری و کمبود امکانات تعدادی از روستاییان به شهر مهاجرت کردند.

جاذبه‎های گردشگری مغفول مانده

جاذبه های طبیعی روستای سالوک در نوع خود بی نظیر است در صورتی که این جاذبه ها شکوفا شوند می توانند گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند از جمله این جاذبه های طبیعی چشمه آب گرم طبیعی روستا است که تاکنون این جاذبه طبیعی و ارزشمند بلا استفاده مانده و همچنان هدر می رود.

چشمه شفا بخش آب گرم طبیعی روستای سالوک از جاذبه های کم نظیری در منطقه و حتی استان کردستان است که در این روستا واقع شده که برای بهرمندی مسافران و گردشگران از این چشمه نیاز به همت بالای مسئولان و جذب سرمایه گذار دارد.

یکی از اهالی روستای سالوک به خبرنگار کردپرس گفت: بنابر گفته ها و شنیده ها زمین این چشمه متعلق یه 2 خانواده است یکی از مالکان این زمین خان روستا است که هم اکنون در خارج از کشور زندگی می کند.

حسن خدیجی افزود: افرادی هم که زمین در اجاره انها بوده هم ادعا می کنند که مالک این زمین هستند اما هیچکدام از مالکیم مدرک یا سندی برا اثبات ادعای خود ندارند.

وی اظهار کرد: این افراد ابتدا مالکیت خود را رد کردند و قبلا اعلام کردند که مالک این زمین ها نیستد اما اکنون ادعای مالکیت می کنند.

وی گفت: زمین های کشاورزی روستا سالوک همچنان تحت مالکیت خان است و ما سالانه سهمی از محصول را به خانواده خان پرداخت می کنیم.

مشکلات خدماتی و رفاهی

عضو شورای اسلامی روستای سالوک در گفت وگو با خبرنگار کردپرس وضعیت نامناسب مدرسه و تحصیل دانش آموزان از معضلات مهم این روستا عنوان کرد و گفت: ساختمان مدرسه روستا 50 سال پیش ساخته شده و این ساختمان اکنون فرسوده شده و نیاز با بازسازی دارد.

عبدالسلام فرجی افزود: چند کوخ در اطراف روستا هستند که معلم پروازی دارند و معلم آنها ساعت کاری را بین روستاها تقسیم کرده و دانش آموزان در هفته 3 روز کلاس دارند.

به گفته وی تعداد کل دانش آموزان روستا و کوخ های اطراف 15 نفر است تنها مدرسه روستای سالوک معلم ثابت دارد و 6 پایه ابتدایی و پیش دبستانی در این مدرسه تدریس می شود.

وی افزود: دانش اموزان روستا در مقطع متوسطه اول و دوم باید در مدرسه شبانه روزی ادامه تحصیل بدهند چراکه امکانات تحصیلی در این مقاطع برای دانش اموزان در روستا فراهم نیست غالبا این وضعیت سبب می شوند تعدادی از دانش اموزان ترک تحصیل کنند.

مدیر خانه بهداشت روستا به خبرنگار کرد پرس گفت: آب آشامیدنی از رودخانه پایین دست روستا تامین می شود و به شبکه توزیع در بالای روستا انتقال می یابد این آب بهداشتی نیست و باید به طور مرتب کلرزنی شود.

رسول عزیزپور افزود: کلرزنی آب آشامیدنی به صورت دستی انجام می شود دقیق نیست در نمونه گیرهای انجام شده آب سالم بوده اما احتمال خطا در کلرزنی دست زیاد است.

وی به برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه مسایل بهداشتی و روانشناسی اشاره کرد و گفت: شاخص های بهداشتی بیش از 70 درصد رشد کرده و برگزاری این کلاسها بویژه برای بانوان تاثیر زیادی داشته است.

دهیار روستای سالوک در گفت وگو با خبرنگار کرد پرس به مشکلات و نارسایی روستای سالوک اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم روستا کشاورز و کولبر هستند و درآمد مردم کفاف هزینه زندگی انها را نمی دهد و تعدادی از اهالی این روستا کارت کولبری ندارد.

سیف الله عزیزی افزود: کولبران در ماه حدود 400 تا 500 هزار تومان درآمد دارند و برای کسب این درآمد تاچیز باید هر هفته یکبار به مرز بروند و رنج راه های سخت را تحمل کنند.

وی کمبود امکانات عدم دسترسی به خدمات را عامل اصلی مهاجرت روستاییان به شهر دانست و خاطر نشان کرد: تعدادی از مردم به دلیل کمبود امکانات رفاهی و خدماتی به شهرها مهاجرت کردند و این مهاجرت سبب ایجاد حاشیه نشینی کنترل نشده در شهرها می شود.

دهیار روستای سالوک اظهار کرد: برق تنها امکانات عصر جدید در روستای سالوک است و مردم این روستا از دسترسی به گاز، جاده مناسب، تلفن و خدمات پزشکی و درمانی محروم هستند.

وی ادامه داد: تاکنون طرح های هادی به دلیل نبودن خدمات رفاهی در روستا، اجرا نشده چراکه قبل از اجرای طرح های هادی باید خدمات گاز رسانی و فاضلاب کشی روستا انجام شود.

عزیزی کل بودجه 6 سال اخیر دهیاری روستای سالوک را برای اجرای طرح های عمرانی 100 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: بودجه سال جاری 49 میلیون ریال بوده این میزان بودجه برای اجرای فاضلاب کشی روستا، جایگاه دفن زباله و شهر بازی هزینه شده است.

وی اضافه کرد: پل های اطراف روستا نیاز به بازسازی دارند پل پایین دست روستا حدود 40 سال قبل ساخته شده و تاحدود زیادی تخریب شده است.

عزیزی نبود جاده مناسب کوخ های اطراف روستای سالوک را از مشکلات مهم این منطقه برشمرد و اظهار کرد: در فصل تابستان خودروها از این جاده ها عبور می کنند اما در فصل سرما جاده دسترسی به کوخ ها بسته می شود و کوخ نشینان مجبور می شوند با پای پیاده خود را جاده اصلی برسانند

وی اضافه کرد: ضعف آنتن دهی تلفن همراه و نبود اینترنت یکی دیگر از مشکلات روستای سالوک است برای تماس های ضروری باید بالاترین نقطه روستا برویم.

دهیار روستای سالوک چشمه آب گرم طبیعی روستای سالوک را ظرفیت های مهم خدادادی این منطقه عنوان کرد و گفت: برای چشمه آب گرم سالوک بارهای اقدام کردیم اما باتوجه به اینکه این چشمه نیاز با سرمایه گذار بخش خصوصی دارد تاکنون برای شناسایی ظرفیت های آب این چشمه اقدامی انجام نشده است.

عزیزی اضافه کرد: سرمایه گذارانی برای سرمایه گذاری اقدام کردند اما با توجه به مشکلات جاده و نبود امکانات روستا از سرمایه گذاری در این منطقه منصرف شدند.

وی اظهار کرد: افرادی خود را مالک این چشمه می دانند در واقع این چشمه متعلق به منابع طبیعی است و جز اراضی ملی است.

آمادگی برای پذیرش سرمایه‎گذار

رئیس منابع طبیعی بانه در گفت وگو با خبرنگار کردپرس گفت: زمین چشمه آب گرم سالوک متعلق به منابع طبیعی است و جز اراضی ملی به شمار می رود و در صورتی که سرمایه گذاری بخواهد در این منطقه سرمایه گذاری کند این اراضی به صورت اجاره ای به سرمایه گذار واگذار می شود.

عثمان صالح زاده افزود: تاکنون مالکانی که ادعای مالکیت دارند سندی و مدرکی برای اثبات اداعای خود ارائه نکردند و این منطقه جز اراضی ملی است.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که جاده دسترسی به منطقه مناسب سازی شود ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران است و علاوه بر جاذبه های طبیعی منطقه آب این چشمه برای آب درمانی بسیار مناسب است.

طبق گفته روستاییان زندگی در روستای سالوک از 100 سال قبل جریان دارد اما قافله توسعه در این روستای دور افتاده همچنان عقب مانده و ضروری است که چرخ های توسعه با توجه به اهمیت ظرفیت های موجود به صورت جهشی حرکت کنند.

چشمه آب گرم طبیعی سالوک برای بیماریهای پوستی و درد مفاصل بسیار مفید است اما باید آب چشمه که در چند نقطه جاری می شود در یکجا جمع اوری شود تا به شکل چشمه ای بزرگتر تبدیل و برای عموم مردم قابل استفاده شود.

خبرنگار- زینت طلایی

کد خبر 52433

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha