بیکاری نفس مردم را بریده است؛  دولت کاری بکند!

سرویس کردستان- جلسه کارگروه اشتغال بعد ازظهر چهارشنبه 6 دی ماه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس در استانداری کردستان برگزار شد و نمایندگان مردم در مجلس بر ضرورت رفع مشکل بیکاری و اشتغالزایی در استان تاکید کردند.

به گزارش کرد پرس، نمایندگان مردم کردستان دراین جلسه یک به یک به موضوع بیکاری تاکید کردند و گلایه مشترک آنان این بود که بیکاری در استان به اوج خود رسیده و باید دولت در راستای عمل به وعده‎های خود در این زمینه تلاش کنند. به باور آنان آمار بیکاری در استان باید واقعی بیان شود و از پتانسیل های استان برای رفع این معضل بهره برد. آمار بالای بیکاری فازغ التحصیلان و زنان و نبود سرمایه گذاری متناسب با نیاز استان و عدم همکاری بانک‎ها برای تخصیص اعتبارات از جمله موارد مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس در این جلسه بود.

مبارزه با تفکرات افراطی از طریق رفع بیکاری امکانپذیر است

سید احسن علوی، نماینده مردم دیواندره، کامیارن و سنندج در این جلسه با بیان اینکه فقر و بیکاری زمینه مساعدی برای رشد تفکرات افراطی ایجاد می‎کند، تاکید کرد: مبارزه با رشد این پدیده شوم در کشور و از جمله در استان کردستان تنها از طریق رفع فقرو بیکاری امکانپذیر است و باید تلاش ها در این جهت ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه در توزیع ثروت و سرمایه در کشور ناعدالتی شده است و نتوانسته‌ایم توزیع درستی داشته باشیم و این موجب رشد فقر شده است‌، گفت: از سال ۸۴ تا سال ۹۵ به سن افراد جویای کار اضافه شده است. در روستاها نرخ مشارکت پایین و در شهرها بالا رفته است و این توازن را به هم می‌زند. نیازهای خانواده را نتوانسته‌ایم تامین کنیم و به سمت فقر پیش رفته‌ایم، در توزیع ثروت و سرمایه در کشور ناعدالتی شده و نتوانسته‌ایم توزیع درستی داشته باشیم و این موجب رشد فقر شده است‌.

وی با تاکید بر این نکته که نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم، اذعان داشت: کسانیکه تحصیلکرده هستند باید متناسب با شخصیتشان برایشان اشتغال ایجاد کرد.

وی افزود: در مسکن، حمل و نقل و زیرساخت‌ها یک طرح جامع و راهبردی نیاز داریم که متاسفانه در کشور این طرح وجود ندارد جدای از اینکه باید اقداماتی مانند آموزش بیمه منابع مالی و حمایت‌های پولی را داشته باشیم تا تزریق پول به درستی انجام گیرد. ما مدعی هستیم نباید کردها کولبر باشند اما متاسفانه کولبری هنوز وجود دارد چون همه ما در کاهش شغل مقصر هستیم.

120 هزار تحصیلکرده بیکار

علیمحمد مرادی رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیکاری در کردستان نسبت به سایر استان ها مضاعف است که در حال حاضر 120 هزار تحصیلکرده بیکار دارد، گفت: بیکاری در کردستان نسبت به سایر استان‌ها مضاعف است، اظهار کرد: بیکاری از مشکلات اساسی در استان کردستان است چون در زمانیکه که بسترهای ایجاد اشتغال در سایر استان‌ها شکل می‌گرفت ما درگیر جنگ بودیم.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس با بیان اینکه صنعت و تولید در استان کردستان ناچیز و واحدهای صنعتی ما در آستانه تعطیلی هستند، اذعان کرد: کارخانه لاستیک بارز هم اکنون کمتر از ۷۰۰ نفر نیرو دارد در حالی که ظرفیت اشتغال آن را ۹۰۰ نفر اعلام کردند. بانک‌ها با بند و تبصره‌های پیچیده و گرفتن سود بالای ۲۰ درصد، حمایتی از تولید نمی‌کنند که امیدواریم به مشکلات استان به صورت ویژه توجه شود.

چرخ‎های زنگ زده اشتغال در کردستان

سیدمهدی فرشادان نمایند ه مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس هم با بیان اینکه گرچه چرخ امنیت کردستان خوب می چرخد، اما چرخ اشتغال استان زنگ زده است، گفت: درآمد سرانه استان کردستان نصف درآمد کشور است و رتبه اول کشوری را در نرخ بیکاری در بین زنان در کشور داریم. آمار بالای بیکاری زیبنده استان فرهنگی کردستان نیست، گفت: ۲۹.۴ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ویژه در علوم کامپیوتر در کردستان بیکار هستند.

وی اضافه کرد: گرچه طرح تکاپو طرح موثری برای توسعه اشتغال است، اما بسترهای آن هنوز در استان کردستان فراهم نیست و تا زمانی که این بسترها فراهم نباشد نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. اگر از ظرفیت‌های کردستان استفاده شود اقدامات خوبی صورت می‌گیرد چرا که آمارهای بیکاری کردستان نگران‌کننده و نیاز به توجه ویژه دارد.

وی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گفتید اگر کردستان بتواند در جذب منابع مالی موفق باشد سهم بیشتری دربودجه اشتغال دریافت خواهد کرد و امروز کردستان به این مهم رسیده است و باید شما به وعده خود عمل کنید.

وی با اشاره به وضعیت آب در کردستان گفت: ۳۳ سد که 6 میلیارد مترمکعب آب پشت این سدها قرار دارند و انتظار داریم سهم آب استان ارتقا پیدا کند. فرشادان اضافه کرد: کردستان حوزه آبریز پنج استان دیگر است و اگر در سهم آب به میانگین کشوری برسیم سه هزار میلیارد تومان تولید ثروت خواهد شد.

نرخ واقعی بیکاری در کردستان 48 درصد است

هم با بیان اینکه نرخ واقعی بیکاری در کردستان بر خلاف آنچه مطرح می‌شود، 48 درصد است که باید برای کاهش آن برنامه‌ریزی اصولی داشته باشیم، گفت: تسهیلات 10 تا 20 میلیون تومانی نمی‌تواند پاسخگوی رفع مشکل بیکاری در کردستان باشد مسوولان باید برنامه داشته باشند تا در کردستان بتوانند شغل ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه به ازای ورود هر ۱۱ گردشگر می‌توان یک شغل ایجاد کرد، گفت: این مهم نیاز به برنامه‌ریزی مناسب دارد. نقش شورای اشتغال در لایحه بودجه ۹۷ چه بوده است و این دغدغه نمایندگان مجلس است.

آمار بیکاری در کشور باید واقعی شود هم با بیان اینکه مسوولان کشوری آمار بیکاری کشور را متفاوت اعلام می‌کنند در صورتی که باید آمارها درست ارائه شود تا برنامه‌ریزی‌های بهتری در این حوزه انجام شود، گفت: نیاز است اتفاقی در کردستان بیفتد تا آمار اشتغال استان هدفمند و با برنامه کاهش پیدا کند کاهش نرخ بیکاری در شهرهای کردستان نیازمند سرمایه‌گذاری است چرا که اکنون بسیاری از واحدهای صنعتی یک سوم ظرفیت اسمی اشتغال ایجاد کرده‌اند و باید با حمایت از این واحدها بستر ایجاد اشتغال را بر اساس ظرفیت واقعی در استان فراهم سازیم.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی افزود: بانک‌ها باید کمک کنند تا اشتغال در استان به عنوان یکی از نیازهای اساسی و مطالبات جدی مردم رونق پیدا کند.

کد خبر 50826

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha