سازمان امنیت و همکاری اروپا از ترکیه خواست همه روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند

سرویس ترکیه- در پی تمدید بازداشت کارکنان روزنامۀ جمهوریت، نمایندۀ آزادی رسانه ای سازمان امنیت و همکاری اروپا ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آزادی رسانه ها و آزادی بیان در ترکریه، از مقامات این کشور خواست همۀ روزنامه نگاران زندانی را آزاد کنند و از تعقیب آنان دست بردارند.

به گزارش کردپرس به نقل از حریت، سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) از مقامات ترکیه خواست همۀ روزنامه نگاران زندانی در این کشور را آزاد کرده و از تعقیب آنها دست بر دارد.

پس از آنکه دادگاهی در ترکیه حکم به ادامۀ بازداشت کارکنان و روزنامه نگاران روزنامۀ جمهوریت داد، نمایندگی آزادی رسانه ای OSCE با صدور بیانیه ای خواستار آزادی همۀ روزنامه نگاران زندانی در ترکیه شد.

شعبۀ 27 دادگاه کیفری استانبول مدت بازداشت احمد شیک روزنامه نگار ارشد، مراد صابونجو سردبیر، آکین آتالای مدیر داخلی و امره ایپر حسابدار روزنامۀ جمهوریت را تمدید کرد.

پس از این تصمیم، هارلم دزیر نمایندۀ آزادی رسانه ای OSCE گفت: «من درخواست خود از مقامات ترکیه را برای پایان دادن به این محاکمه تکرار می کنم. کارکنان و روزنامه نگاران جمهوریت بیش از یک سال است با بی عدالتی در زندان هستند و اتهاماتی به آنها نسبت داده اند که تا کنون اثبات نشده است.»

وی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و گفت نتایج ناخوشایندی دارد، از جمله «فشار بر روزنامه نگاران و ناامیدی آنها» و «تضعیف فضای دیالوگ عمومی و پروسۀ دموکراسی در ترکیه».

دزیر افزود: «این پرونده تهدید بزرگی علیه روزنامه نگاری جدی و معنادار و فضای نقد در کشور است.»

وی گفت: «احمد شیک و همکارانش مصداق واقعی روزنامه نگاری حرفه ای هستند و به جای سلب آزادی آنها باید از کار ارزندۀ آنها حمایت کرد.»

نمایندۀ OSCE گفت: «احتمال محکومیت به حبس بلند مدت واقعیت تلخی است که هر روزنامه نگاری در ترکیه با آن روبرو است، حتی کسانی که تا زمان محاکمه آزاد می شوند. همین امر وضعیت آزادی رسانه ها و آزادی بیان را در ترکیه بحرانی کرده است.»

کارکنان روزنامۀ جمهوریت با سه اتهام عمده مواجه هستند، که عبارتند از «حمایت از حزب کارگران کردستان (PKK)، حمایت از حزب جبهۀ خلق انقلابی (DHKP-C) و حمایت از سازمان تروریستی گولن (FETO)».

کد خبرنگار: 30103

کد خبر 50799

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha