زلزله کرمانشاه عامل لرزه‌های تهران و کرمان است؟

سرویس ایران- مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه گفت: بعید است زلزله‌های اخیر تهران و "هجدک" کرمان ناشی از زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه باشد.

به گزارش کردپرس به نقل از ایسنا، فرهاد فروزی با اشاره به زلزله‌های اخیر تهران و کرمان، اظهار کرد: فاصله گسل‌های این دو منطقه با کرمانشاه بسیار زیاد بوده و بعید است که زلزله کرمانشاه عامل فعال شدن گسل‌های این دو منطقه باشد.

وی ادامه داد: اینکه یک زلزله بزرگ و انرژی که از آن آزاد می‌شود می‌تواند گسل‌های اطراف خود را فعال کند یک موضوع ثابت شده از نظر علمی است، اما تاثیر چندانی بر گسل‌های دور دست ندارد.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه فقط بر گسل‌های مجاور خود در همین محدوده زون گسلی تاثیر داشته، تاکید کرد: نمونه این تاثیر را در لرزه‌های اخیر نقاط مختلف استان می‌توان دید.

فروزی خاطرنشان کرد: بین گسل عامل زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه و گسل‌هایی که باعث زلزله‌های تهران و کرمان شده فاصله زیادی هست و گسل‌های متعددی هم در این بین وجود دارد.

وی عامل اصلی بروز زلزله‌های منطقه زاگرس و کل کشور ایران را ناشی از حرکت صفحه عربستان به سمت صفحه اوراسیا دانست که محل برخورد این دو صفحه فلات ایران است.

به گفته این کارشناس، تمام زلزله‌هایی که در کشور رخ می‌دهد ناشی از حرکت همین صفحه است.

کد خبر 50795

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha