مصونیت قضایی تنها به کسانی داده می شود که به شکست دادن کودتاچیان کمک کردند

سرویس ترکیه- در پی بالا گرفتن مناقشه دربارۀ ابهام در حکم حکومتی اعطای مصونیت قضایی به برخی شهروندان در جریان کودتای نافرجام ترکیه، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد این حکم ابهامی ندارد و اطمینان داد مصونیت قضایی تنها به کسانی داده می شود که شب کودتا و صبح پس از آن به شکست کودتا کمک کردند.

به گزارش کردپرس به نقل از حریت، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرد حکم حکومتی جدیدی که بر اساس قانون وضعیت فوق العاده صادر شده است تنها به شهروندانی مصونیت از تعقیب قضایی اعطا می کند که در جزیان کودتای 15 جولای 2016 در مقابل کودتاچیان ایستادند و به شکست کودتا کمک کردند.

یلدریم پیش از آغاز سفر رسمی خود به عربستان سعودی در فرودگاه اسن بوغای آنکارا گفت: «هدف این قانون حمایت از شهروندانی است که به خیابان ها آمدند و جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا از موفقیت کودتا و وقایع پس از آن جلوگیری کنند.»

احزاب اپوزیسیون، سیاستمداران، منتقدان و دانشگاهیان نسبت به ابهامی که در این حکم بود ابراز نگرانی کرده و صدور چنین حکمی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند. بسیاری بر آن بودند که به واسطۀ این حکم خطر تشکیل گروه هایی از شهروندان شبه نظامی و بروز جنگ داخلی ترکیه را تهدید می کند. کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) تهدید کرد که به دادگاه قانون اساسی ترکیه رجوع خواهد کرد و عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه نیز ضمن ابراز نگرانی از حکومت خواست در این فرمان تجدید نظر کند.

با این حال مقامات دولت ترکیه وجود هر گونه ابهامی در این فرمان را رد کرده و تأکید می کنند این فرمان تنها برای وقایع شب کودتا و صبح پس از آن اعتبار دارد.

یلدریم در این باره گفت: «موضوع کاملاً روشن و آشکار است. هیچ کس نباید شائبه ای در آن مطرح کند.»

عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه نیز اعلام کرد این فرمان تنها شب کودتا و صبح پس از آن را شامل می شود و هدف از آن حصول اطمینان است از اینکه کسی آن مردم را که برای دفاع از کشورشان به خیابان ها ریختند، مورد تعقیب قرار نمی دهد.

پیش از آن بکر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه ضمن دفاع از حکم مذکور و هدف صدور آن، گفته بود «حتی بدون چنین حکمی احدی جرأت تعقیب این مردم را ندارد».

کد خبرنگار: 30103

کد خبر 50793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha