جزئیات لایحه بودجه 1397 کل کشور

سرویس ایران - تثبیت وام ازدواج جوانان و سقف معافیت مالیات بر درآمد کارمندان و افزایش سه برابری عوارض خروج مسافر از کشور از جمله ویژگی های لایحه بودجه 1397 کل کشور به عنوان مهمترین سند مالی یکسال دولت به شمار می رود.

به گزارش کردپرس، حجت الاسلام و المسلیمن «حسن روحانی» امروز (یکشنبه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1397 را تقدیم مجلس کرد؛ سقف بودجه مورد نظر دولت 11 میلیون و 949 هزار و 354 میلیارد و 674 میلیـون ریال است.
بر اساس گزارش خبرگزاری دولت؛ در لایحه پیشنهادی دولت تغییراتی در زمینه پرداخت حقوق و بازخرید گروه های مختلف و واریز هفتگی بیمه شخص ثالث به خزانه کشور و غیره تغییرات و پیش بینی هایی در نظر گرفته شده است.
* تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت بانک ها
بر اساس تبصره 16 لایحه بودجه سال 97، دولت به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است همه بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع تمامی منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض الحسنه بانک ها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هریک از زوج ها در سال 1397 یکصد میلیون ریال (10 میلیون تومان) با دوره بازپرداخت چهارساله است که نسبت به قانون بودجه امسال و پارسال تغییری نکرده است.
همچنین در این لایحه دولت پیشنهاد کرده است که بند مربوط به قانون اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل کشور درباره «حداقل افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن و بخشودگی سود و جرائم تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال» از محل تسعیر ارز در سال 97 نیز تمدید شود.
* عوارض خروج مسافر در لایحه بودجه 1397
بر اساس لایحه بودجه 1397 درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور برای هر نفر 2 میلیون و 200 هزار ریال و عوارض خروج زائرین حج تمتع، عمره و عتبات عالیات نصف این رقم یعنی یک میلیون و یکصد هزار ریال پیش بینی شده است.
همچنین در لایحه بودجه 1397 عوارض تعیین شده برای سفر دوم به میزان 50 درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان 100 درصد افزایش در نظر گرفته است که مبلغ 400 هزار ریال از عوارض خروجی برای توسعه زیرساخت ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص می یابد.
* واریز هفتگی حق بیمه شخص ثالث به خزانه کل کشور
تبصره 10 لایحه پیشنهادی بودجه 1397 شرکت های بیمه ای را مکلف کرده است مبلغ 2 هزار و 750 میلیارد ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که براساس فروش بیمه (پرتفوی) هر یک از شرکت ها تعیین و به تصویب شورای عالی بیمه می رسد، به صورت هفتگی به درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند.
بر این اساس وجوه واریزی در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان اورژانس کشور قرار می گیرد تا در امور منجر به کاهش تصادفات هزینه شود. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به نظارت بر اجرای این تبصره است. وجوه واریزی شرکت های بیمه موضوع این تبصره به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، نیروی انتظامی و سازمان اورژانس کشور موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار از نحوه هزینه وجوه مذکور به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش کنند.
* حقوق و بازخرید خدمت گروه های مختلف
تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه به افزایش حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر از قبیل هیات علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات اختصاص دارد که بر اساس پیشنهاد دولت، این افزایش به طور جداگانه توسط دولت انجام می شود به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع ماده (78) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1376 در حکم حقوق، بدون تغییر باقی بماند.
همچنین در این تبصره دستگاههای اجرایی مجازند از محل فروش اموال و دارایی های غیرمنقول مازاد در اختیار خود به استثنای انفال و اموال زیر نظر رهبر معظم انقلاب پس از واریز به درآمد عمومی نسبت به بازخرید کارکنان رسمی و غیررسمی و پرداخت پاداش پایان خدمت به افرادی که براساس قانون بازخرید یا بازنشسته می شوند، اقدام کند.
* سقف معافیت مالیات بر درآمد کارکنان
براساس تبصره 6 ماده واحده، سقف معافیت مالیاتی در سال 1397 نسبت به پارسال تغییری ندارد و معادل 240 میلیون ریال در سال است؛ نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر مبلغ مذکور تا پنج برابر این رقم مشمول مالیات سالیانه 10 درصد و نسبت به مازاد آن 20 درصد است.
* تداوم خرید خدمت مشمولان غایب
براساس بند ب تبصره 11 این لایحه، دولت پیشنهاد کرده است که تمام مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند، بتوانند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به صورت نقدی و اقساطی، از انجام خدمت سربازی معاف شوند به شرطی که جریمه یاد شده تا سال 97 تسویه شود.
میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه برای افراد زیردیپلم 100 میلیون ریال، زیر دیپلم 150 میلیون ریال، فوق دیپلم 200 میلیون ریال، لیسانس 250 میلیون ریال، فوق لیسانس 300 میلیون ریال، دکترای عمومی علوم پزشکی 350 میلیون ریال، دکترای تخصصی غیرعلوم پزشکی 400 میلیون ریال و دکترای تخصصی رشتههای علوم پزشکی و بالاتر 450 میلیون ریال پیش بینی شده است.
براساس این بند، به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، 10 درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش ماه، یکسال محسوب و برای مشمولان متاهل، پنج درصد و مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند، پنج درصداز مجموع مبلغ جریمه کسر می شود.
مشمولان غایبی که به صورت اقساطی و یا نقدی برای صدور کارت پایان خدمت اقدام کنند، می توانند گواهینامه رانندگی اخذ کنند و همچنین فرزندان ایثارگران مشمول ماده( 45 ) قانون خدمت وظیفه عمومی علاوه بر امتیاز مذکور در این ماده مشروط به عدم غیبت آنها و نیز انجام خدمت وظیفه عمومی پدر آنان با هر مقطع تحصیلی با اعمال 50 درصد تخفیف می شوند.
مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از 50 درصد تخفیف بهره مند می شوند.
* انتشار اوراق مالی اسلامی برای طرح های توجیهی
تبصره 5 لایحه پیشنهادی بودجه 1397 به شرکت های دولتی و وابسته وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و همچنین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و موسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری اجازه می دهد تا سقف 70 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی برای اجرای طرح های دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی خود که به تصویب شورای اقتصاد می رسد، با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود، منتشر کنند.
* حمایت از شرکت های دانش بنیان
بر اساس تبصره 4 این لایحه، مبلغ 200 میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی بابت حمایت از شرکت های دانش بنیان خصوصی و تعاونی در نظر گرفته می شود.
همچنین مبلغ ارزی مذکور برای صندوق توسعه ملی بازگشت از منابع محسوب می شود. تبدیل دلار به ریال موضوع این بند زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.
* افزایش سقف تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس)
بر اساس تبصره 3 ماده واحده این لایحه، سقف تسهیلات تامین مالی خارجی برای طرح ها، علاوه بر باقیمانده سهمیه سال قبل معادل ارزش ریالی 30 میلیارد دلار تعیین شده است که نسبت به سال گذشته 20 میلیارد دلار افزایش دارد.

کد خبر 49827

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha