پیش بینی ظریف از رفتار ترامپ در خصوص برجام

سرویس ایران- وزیر امور خارجه در گفت و گو با نشریه ایندیپندنت و فایننشال تایمز، با پیش بینی عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی دولت ترامپ در 15 اکتبر آینده، خواهان مقابله اروپا با تحریم های آمریکا در صورت خروج این کشور از برجام شد.

به گزارش کردپرس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشستی با سردبیران نشریه های انگلیسی ایندیپندنت و فایننشال تایمز به گفت و گو پیرامون برجام، تعهدات آمریکا و انتظارات ایران از طرف های اروپایی پرداخت.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی دولت؛ ظریف در این گفت و گو هشدار داد که اگر اروپا از واشنگتن پیروی کند، توافق از بین خواهد رفت و ایران فعالیت های هسته ای خود را با فناوری پیشرفته تری نسبت به قبل از سر خواهد گرفت.
وی با اشاره به واکنش کشورهای اروپایی به خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت که تنها چیزی که ایران را به تداوم اعمال محدودیت های برجامی بر برنامه صلح آمیز هسته ای خود ترغیب می کند، این است که دیگر امضاکنندگان توافق - انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین - به شرایط توافق متعهد بمانند و با اقدام های ایالات متحده مقابله کنند.
ظریف با بیان اینکه ترامپ سیاست پیش بینی ناپذیر بودن را پیش گرفته و اکنون آن را به سمت غیرقابل اعتماد بودن هم تغییر می دهد، افزود: حدس من این است که او (ترامپ) پایبندی ایران را تایید نمی کند و این تصمیم را به کنگره واگذار خواهد کرد.
وی با اشاره به واکنش تهران به لغو احتمالی برجام از سوی واشنگتن گفت: ایران غنی سازی اورانیوم و دیگر فعالیت های برنامه هسته ای خود را در سطحی پیشرفته تر از پیش از سر خواهد گرفت.
ظریف خاطرنشان کرد: توافق (هسته ای)، ایران را مجاز به ادامه تحقیق و توسعه کرده است. به همین دلیل ما پایه فناوری خود را ارتقا داده ایم.
وی اضافه کرد: اگر ما تصمیم به خروج از توافق بگیریم، با تکنولوژی بالاتری نسبت به گذشته خارج خواهیم شد اما فعالیت ما همیشه صلح آمیز خواهد بود چرا که عضویت در ان پی تی (پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای) وابسته به این توافق نیست. ولی محدودیت هایی را که به عنوان طرفی از چانه زنی های این توافق پذیرفته ایم، رعایت نخواهیم کرد.
وزیر خارجه کشورمان با تاکید براینکه خروج از برجام تنها یکی از گزینه های تهران است، افزود: گزینه های دیگری هم هست که به چگونگی برخورد دیگر اعضای جامعه بین المللی با آمریکا بستگی دارد.
به گفته ظریف: اگر اروپا، ژاپن، روسیه و چین تصمیم به همراهی با ایالات متحده بگیرند، آنگاه به گمان من دیگر پایان توافق خواهد بود.
وی با اشاره به مقابله اروپا با تحریم های آمریکا علیه ایران در گذشته گفت: در دهه 1990 میلادی آن ها (اروپایی ها) صرفا چشم پوشی نکردند. اتحادیه اروپا قانونی دارد که در صورت اعمال محدودیت از سوی آمریکا به شرکت های تجاری اتحادیه اروپا از آن ها حمایت شده و اقدام های متقابل علیه آمریکا اتخاذ می شود.
وی تاکید کرد: بسیاری گفته اند که اروپا در نظر دارد چنین اقدامی را در پیش بگیرد.
ظریف ضمن رد ادعای دولت ترامپ مبنی بر اینکه ایران مقدمه برجام که نقش این توافق در صلح و امنیت را پیش بینی کرده را نقض کرده است، گفت: برجام حتی با وجود اینکه به صورت کامل اجرا نشده، در صلح و امنیت منطقه نقش داشته چرا که یک مساله از مسائل منطقه کم شده است؛ لذا در حال حاضر در ثبات منطقه نقش دارد.
وی افزود: اگر چنین نبوده، به دلیل واکنش متحدان آمریکا در منطقه بوده که از آغاز با برجام موافق نبودند و از زمان شروع توافق هرکاری کرده اند تا آن را تضعیف کنند و این تنش ها را در منطقه شدت بخشیده است.

کد خبر 45613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha