سیاست ترکیه در قبال اقلیم کردستان باید توأم با گزینۀ نظامی باشد

سرویس ترکیه- دولت باغچلی همه پرسی استقلال اقلیم کردستان را یک ماجراجویی نامشروع خواند که حکومت ترکیه باید در مقابل آن موضع جدی اتخاذ کرده و دست به تمهیداتی بزند که شامل گزینۀ نظامی نیز باشد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه (MHP) در بیانیه ای درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گفت: «اقدام بارزانی و پیشمرگ ها جهت برگزاری این همه پرسی در تاریخ مذکور، از لحاظ قانونی و سیاسی نامشروع است. این اقدام غیرقانونی تنها روی کاغذ مانده و عملی نخواهد شد.»

باغچلی گفت: «این همه پرسی که با بی عنایتی بارزانی [رهبر اقلیم کردستان] نسبت به هشدارهای بغداد، منطقه و جامعه بین المللی به عنوان گام نخست جهت به اصطلاح استقلال صورت می گیرد، از روزهای تاریکی در آینده منطقه خبر می دهد. بارزانی به یک ماجراجویی‌ دست زده که نتیجه ای جز ناکامی نداشته و تاوان آن سخت و سنگین خواهد بود.»

وی دربارۀ موضع حکومت ترکیه در قبال اقلیم کردستان نیز گفت: «ترکیه باید سیاستی توأم با گزینه های نظامی برای بازدارندگی جامع و مؤثر در نظر بگیرد و بر همین منوال تمام اقدامات پیشگیرانه و تدابیر لازم برای اعمال فشار را به سرعت مشخص و با توجه سیر تحولات به تدریج عملی کند.»

باغچلی افزود: «این موضوع در حوزه مسائل امنیت ملی ترکیه قرار دارد. حزب حرکت ملی ترکیه بار دیگر تأکید می کند در گام های قاطعانه و اتخاذ تدابیر دولت ترکیه، در این زمینه، از دولت حمایت می کند.»

کد خبرنگار: 30103

کد خبر 45410

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha