مشارکت گسترده‌ شهروندان کرکوک و مناطق موردمناقشه‌ در همه‌پرسی استقلال

سرویس عراق و اقلیم کردستان- ریبین طاها ناظر سیاسی در اقلیم کردستان عراق ضمن اشاره به اینکه تمامی اقلیت های ساکن در کردستان در همه‌پرسی مشارکت دارند افزود: پروسه همه‌پرسی در حال طی روند طبیعی خویش است.

ریبین طاها، ناظر و تحلیلگر سیاسی در استان کرکوک در گفتگو با کردپرس، ضمن تشریح وضعیت مشارکت و امنیت همه پرسی در این استان و دیگر مناطق مورد مناقشه عنوان کرد: وضعیت بسیار معمولی بوده، شرایط امنیتی تحت کنترل است. مردم پای صندوق‌های رأی بوده، حماسه بزرگی از سوی مردم نسبت به این مسأله در حال شکل گیری است، کُرد و عرب و ترکمان و کلدانی و آشوری و شیعه و سنی، همه با هم راهی صندوقهای اخذ رأی شده اند.

وی افزود: اعراب و ترکمان‌ها نیز در این پروسه مشارکت می‌کنند و البته مثبت یا منفی بودن رأی آنان مساله دیگری است.

این ناظر و تحلیلگر سیاسی کرد عراقی شایعات چند روز اخیر در خصوص عدم برگزاری همه پرسی در مناطق مورد مناقشه و به ویژه کرکوک و مسائل پیرامون مشارکت جریان‌های که حامی این ایده بودند تصریح کرد: در تمامی مناطق مورد مناقشه و به عبارتی تمامی مناطقی که مورد اختلاف دولتهای مرکزی و اقلیم کردستان هستند شامل کرکوک، خانقین، شنگال، شیخان، جلولا، قره تپه، طوزخورماتو و داقوق همه پرسی در حال برگزاری است، مردم در پای صندوق‌ها حاضر شده‌اند. تقاضاهایی از سوی دولت‌های منطقه و آمریکا و سازمان ملل مبنی بر عدم برگزاری همه پرسی در این منطقه وجود داشت که در نهایت تصمیم رهبری کردستان بر برگزاری همه پرسی در این مناطق قرار گرفت.

مشارکت اعراب و ترکمان و دیگر اقلیت‌های ساکن در مناطق کردستانی خارج از اداره اقلیم کردستان از دیگر محورهایی بود که ریبین طاها در مورد آن سخن گفته اظهار کرد: بخشی از جریان‌های سیاسی عرب و ترکمان همه پرسی را بایکوت کرد بخشی از آنان نیز تصمیم به مشارکت گرفته‌اند. نباید فراموش کرد که در این مناطق اقلیت‌های بسیاری ساکنند که روابط دوستانه و عاطفی با کردها داشته در عین حال بر این باورند که سیستم اداری کردستان با آنان برخورد مناسبی نداشته و برخی نیز رأی مثبت دارند. برخی از جریانها بایکوت را در پیش گرفته تعدادی نیز قائل به رأی منفی هستند و این عین پروسه دمکراسی در جهان است و حق همه این است که رأی خود را آزادانه اعلام نمایند و بدون تردید رأی همگان مثبت نخواهد بود.

وی تاکید کرد: مهم این است که همه پرسی برگزار شده و این پروسه در حال طی روند طبیعی خویش است و نتیجه و جزئیات آن بعداً مشخص خواهد شد.

بخشی از مخالفان برگزاری همه پرسی در مناطق مورد مناقشه از عدم موفقیت همه پرسی در این مناطق نگران بودند. ریبین طاها در این زمینه عنوان کرد: در تمامی مناطق کردستانی شامل مناطق مورد مناقشه رأی «آری» در اکثریت خواهد بود. ممکن است این اکثریت همانند شهرهای داخلی اقلیم نباشد ولیکن موکداً درصد آراء مثبت به استقلال اقلیم کردستان بین 50 تا 60 درصد خواهد بود چرا که اکثریت ساکنان این مناطق شامل غیرکردها نیز بر این باورند که با اقلیم کردستان در امنیت و آسایش بیشتری خواهند بود تا در عراق پر از مشکلات مذهبی و طایفه‌ای و قومیتی.

کد خبر 45371

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha