همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق غیرقانونی و فاقد اعتبار است / با هماهنگي ايران و عراق برخورد ميكنيم

سرویس ترکیه- نخست وزیر ترکیه ضمن غیرقانونی و بی اعتبار خواندن همه پرسی اقلیم کردستان از هماهنگی با ایران و حکومت مرکزی عراق برای برخورد با حکومت اقلیم کردستان خبر داد و تأکید کرد تدابیر اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی برای پاسخ به این اقدام اندیشیده شده است.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی و فاقد اعتبار خواند.

یلدریم در یک گفتگوی زنده تلویزیونی گفت: «مقامات اربیل برخلاف هشدارهای جهانی و علی رغم مخالفت همسایگان یعنی ایران و ترکیه در حال برگزاری همه پرسی جدایی در شمال عراق هستند. صریحا و روشن اعلام کردیم که این همه‌پرسی غیرقانونی و نتایج آن فاقد اعتبار است.»

بخش هایی از اظهارات یلدریم به شرح زیر است:

«تصمیمات ما در راستای سه دسته تدابیر اقتصادی، سیاسی - دیپلماتیک و امنیتی - نظامی اتخاذ خواهد شد.

این تصمیم در نتیجه جاه طلبی های حکومت اقلیم کردستان بدون در نظر گرفتن آینده کردها، اعراب، ترکمن ها، آشوریان، ایزدیان و سایر اقوام اتخاذ شده است. این کار هرگز پیام آور امید و آینده ای نیست. ترکیه نیز بی تفاوت نخواهد نشست. ما نیز تصمیماتی مبتنی بر بیانیه های شورای امنیت ملی، نشست هیئت وزیران و لایحه ای که روز شنبه به تصویب مجلس رسید، اتخاذ خواهیم کرد.

برگزاری همه پرسی غیر قانونی نه تنها برای کردها، عرب ها و ترکمن های منطقه امیدوار کننده نیست بلکه باعث افزایش تنش خواهد شد.

مرزها و فرودگاه های اقلیم کردستان از این پس تحت نظارت دولت عراق خواهند بود. این امر شامل امور نفتی و ارتباطات نیز خواهد شد. طرف اصلی و قانونی ما در تصمیم گیری ها بغداد است. رایزنی ها ادامه دارد و تصمیمات در کوتاه مدت عملی خواهند شد. مطالبات رسمی دریافت شدند.

اصرار بر برگزاری همه پرسی در کرکوک و حومه موصل که خارج از مرزهای اقلیم کردستان است، زمینه جنگ را فراهم می کند. متاسفانه تاوان آن را نیز مردم بی گناه این مناطق خواهند داد. تصمیمات بعدی ما با هماهنگی دولت مرکزی عراق و ارتباط با آنان خواهد بود. پیام دولت مرکزی عراق که قبلا به ایران رسیده بود امروز به دست ما هم رسید. تیم مشترک تشکیل داده و هماهنگ عمل خواهیم کرد.

درخواست حکومت مرکزی عراق مبنی بر مسدود کردن حریم هوایی که پیشتر به ایران ابلاغ شده بود، امروز به دست ما رسید و گروهی برای ارزیابی این مسئله تشکیل دادیم.

اگر در بعد نظامی این موضوع با مانعی مواجه شویم ما نیز مجبور به اتخاذ تدابیر امنیتی لازم بوده و آن را با هماهنگی با دولت مرکزی عراق انجام خواهیم داد. اگر بار دیگر قتل عام ترکمن ها آغاز شود ما نیز بی تفاوت نخواهیم ماند. هنوز برای تشکیل منطقه حائل بسیار زود است.

مشكل ما نه ما مردم منطقه، بلکه کسانی هستند که با اصرار بر برگزاری همه پرسی غيرقانونى امنیت ملی کشورمان را تهدید می کنند. ما مردم کرد را از این افراد تفکیک می کنیم. نگرانی ما از تحریک و تشویق به اقدامات تبعیض آميز در منطقه است. این نوع اقدامات در درجه اول برای عراق و در درجه دوم برای کشورهای منطقه مشکل ساز است. ترکیه چهل سال است تاوان چنين اقداماتى را می دهد.

عراق نیز تصمیم به شرکت در رزمایش نظامی در مرزهای مشترکمان گرفته است. شرکت آنان در این رزمایش با حضور سربازان، افسران و نیروهای زبده این کشور خواهد بود.

هر نوع حمله ای از سوی پیشمرگه در این مسیر و هر گونه خلأ امنیتی، اقدامی علیه ما محسوب خواهد شد. ما هم حتما به آن پاسخ خواهیم داد. گروه های افراطی ممکن است در روند مذکور دست به اقداماتی نسنجیده بزنند. ما به هرگونه اقدامی که امنیت ما را هدف قرار دهد، پاسخ متقابل خواهیم داد.

حکومت اقلیم کردستان علی رغم تمام تحریم ها اقدام به این کار می کند. پس حسن نیت ندارند. کسانی که بر این کار اصرار می ورزند در واقع آینده مردم خود را تباه کرده اند.

اقدامات دیگری نیز در دستور کار هست که ذکر جزئیات آنها ضرورت ندارد. طی روزهای آتی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تركيه به تهران خواهد رفت. رئیس جمهورمان نیز سفری به ایران خواهد داشت. ایران، ترکیه و عراق تمام تلاش خود را برای حل این بحران پیش از آنکه بزرگ شود، خواهند کرد.»

کد خبرنگار: 30103

کد خبر 45365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha