ارزیابی مسعود بارزانی از شرایط کردها در عراق و منطقه

سرویس جهان - مسعود بارزانی مى گوید حل مسئله کردها از طریق خشونت ممکن نیست بلکه راه حل در عمل گرایی، یافتن زمینه های مشترک و استفاده از ابزارهای غیرخشونت آمیز نهفته است.

به گزارش کردپرس مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق با اشاره به وجود "فضای مثبت" در مذاکرات بر سر بودجه عراق، درباره چشم انداز تصویب قانون نفت، روابط با ایالات متحده، ایران، چین و مسائلی که بر مردم کرد در عراق و منطقه تاثیر می گذارد به بیان نظرات خود پرداخت. .

مسعود بارزانی، رئیس حزب دمکرات کردستان عراق در مصاحبه اختصاصی با المانیتور در مقر خود در صلاح الدین، در اقلیم کردستان عراق گفت که دلیلی برای تاخیر بیشتر در برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان عراق نمی بیند. او ابراز امیدواری کرد که وجود《فضای مثبت» در مذاکرات اخیر بین دولت اقلیم عراق و بغداد در مورد بودجه زمینه مناسب برای گفتگوها برای تصویب قانون نفت فراهم کند.

بارزانی که از سال 2005 تا 2017 ریاست اقلیم کردستان را برعهده داشته، گفت: «نمی‌گویم که تصمیم اخیر درباره بودجه 100 درصد مطابق میل ما است، اما معتقدم این یک گام مثبت رو به جلو است».

بارزانی با اشاره به اختلافات طولانی مدت بر سر اختصاص درصدی از درآمدهای دولت عراق به اقلیم کردستان گفت: این موضوع در گذشته ناعادلانه در مورد اقلیم کردستان اجرا شده است.

مسعود بارزانی ابراز امیدواری کرد که "فضای مثبت" پیرامون مذاکرات بودجه به معنای خبر خوبی برای تصویب قانون نفت و گاز باشد.

او گفت: «دولت اقلیم کردستان از سال 2007 آمادگی داشته که این قانون در پارلمان عراق تصویب شود اما دولت‌های متعدد در بغداد تاکنون از تصویب آن خودداری کرده‌اند و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. اما با وجود فضای مثبت کنونی، معتقدم این امر برای تصویب [قانون نفت] و سایر موضوعات معلق قانونی مساعد خواهد بود.

"بهانه ای برای به تاخیر انداختن" انتخابات پارلمانی کردستان وجود ندارد

بارزانی درباره تعویق انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان گفت: " برگزاری انتخابات یک امر ضروری است و باید برگزار شود، چاره ای جز این نیست، در غیر این صورت نهادهای دولتی مشروعیت قانونی خود را از دست خواهند داد."

بارزانی گفت: «هیچ راه دیگری وجود ندارد و هیچ بهانه یا دلیلی برای تأخیر وجود ندارد. اگر هر حزب سیاسی بخواهد مانعی برای برگزاری انتخابات ایجاد کند، خود را منزوی می کند.»

اولویت های ایالات متحده تغییر می کند اما منطقه همچنان با اهمیت است

بارزانی خاطرنشان کرد که ممکن است اولویت‌های کنونی ایالات متحده تغییر کرده باشد و چین و اوکراین در راس برنامه‌های امنیت ملی این کشور قرار گرفته باشند اما این به این معنا نیست که ایالات متحده اوضاع در عراق و خاورمیانه را نادیده می‌گیرد.

بارزانی گفت: « نمی‌توانید شرایط کنونی را با شرایط دوره‌های قبل مقایسه کنید اما آمریکا همچنان به منطقه اهمیت می دهد ».

رهبر کرد عراقی خاطرنشان کرد که لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده به عنوان "یک دوست خوب ما" - هفته گذشته به عراق سفر کرد.

بارزانی گفت: آستین با تاکید بر اینکه آمریکا به منطقه اهمیت می دهد و روابط و تماس با بازیگران را ادامه می دهد. او گفت: تهدید داعش یک تهدید مستمر است.

استقبال از توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین

بارزانی از توافق میان ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین استقبال کرد و گفت: طبیعتا مایلیم شاهد پایان تنش بین کشورهای منطقه باشیم. ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم منطقه هستند.

بارزانی گفت: «شاید برای قضاوت و اظهار نظر در مورد آن خیلی زود باشد اما حداقل از هر تلاشی برای کاهش تنش استقبال می‌شود.»

بارزانی درباره نقش چین گفت: «آنها بی سر و صدا کار کرده اند تا برخی از شکاف هایی را که پشت سر گذاشته شده، پر کنند»

بارزانی درباره این توافق گفت: امیدوارم توافق ایران و عربستان نشانه تمرکز بر گفتگو و دیپلماسی برای افزایش همگرایی و حل و فصل مسائل از طریق تفاهم باشد.

وی افزود: ایران همسایه است ما نمی‌خواهیم با آنها تنش داشته باشیم و می‌خواهیم تا حد امکان روابط عادی داشته باشیم.

بارزانی گفت: «ما بخشی از درگیری‌ها یا تسویه حساب [با ایران] نیستیم. ما نمی توانیم اجازه دهیم سرزمین ما پایگاهی برای تهدید امنیت همسایگان ما باشد.»

باید چرخه خشونت در سوریه پایان یابد

بارزانی از اقدامات کشورهای عربی برای تعامل مجدد با سوریه استقبال کرد.

بارزانی گفت:«ما از سال 2011 در سوریه شاهد یک وضعیت آشفته ناشی از قتل، آوارگی، بی خانمانی و کشتار جمعی بوده ایم. با این حال، هیچ نشانه‌ای از اینکه چه اتفاقاتی ممکن است در آینده رخ دهد، وجود ندارد».

او درباره اینکه چه کسی یا چه چیزی جایگزین وضعیت فعلی در سوریه خواهد شد، گفت هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد و هیچ شفافیتی در سیاست ها برای آینده سوریه وجود ندارد.

او گفت که نزدیک شدن کشورهای عربی به دولت سوریه "می تواند تا حدودی باعث ایجاد ثبات در کشور ایجاد شود و حداقل به چرخه خشونت پایان داده و آن را به درجه ای از حالت عادی بازگردد."

بارزانی درباره رفتار غرب با کردها گفت قدرت های غربی پس از جنگ جهانی اول به کردها حق تعیین سرنوشت دادند و سپس پس گرفتند.

بارزانی افزود: «ظلم و بی‌عدالتی مداوم علیه کردها وجود داشته است که منجر به کشتار، جنگ و درگیری شده است. اما کردها توانستند زنده بمانند.»

بارزانی گفت حل مسئله کردها از طریق خشونت ممکن نیست بلکه راه حل در عمل گرایی، یافتن زمینه های مشترک و استفاده از ابزارهای غیرخشونت آمیز نهفته است.

بارزانی گفت که که تجربه کردها در عراق، جایی که اقلیم کردستان یک دولت خودمختار در داخل کشور عراق قرار گرفته است، ممکن است برای دیگر کشورها صدق نکند.

بارزانی افزود: مناطق کردنشین مختلف دارای ویژگی ها، موقعیت و شرایط خاص هستند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که الگوی عراق می‌تواند الگو یا طرحی مناسب برای کردهای سوریه یا ترکیه باشد. باید در این کشورها راه حلی پیدا کرد.

رهبر حزب دمکرات کردستان عراق گفت: همه کشورها باید از سیاست سرکوب و انکار دست بکشند و گروه ها یا جنبش های کرد نیز نباید دست به خشونت بزنند. باید زمینه مشترکی برای گفتگو وجود داشته باشد تا راه حلی پیدا شود که کردها در آن کشورها بتوانند از حقوق و هویت خود از طریق دموکراتیک برخوردار شوند.


کد خبر 44025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha