دشواریهای موجود بر سر راه برگزاری انتخابات اقلیم کردستان (۲)

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ اختلاف میان لیست رأی دهندگان بایومتری عراق و اقلیم کردستان ۴۳۴هزار و ۴۴۹نفر است که در مجموع ۹۳۲هزار و ۹۶۴ نام مشکوک بدست می‌آید. اگر این تعداد به میزان ۵۰%واقعیت داشته باشد می تواند تاثیر بسزایی در نتایج انتخابات برجای بگذارد.

به گزارش کردپرس به نقل از «دراو میدیا»: بر اساس قانون اصلاح شده شماره ۱ سال ۱۹۹۲ انتخابات پارلمان کردستان و به استناد به ماده ششم این قانون : با یک قانون هیئتی عالیرتبه و مستقل تشکیل می‌شود برای سرپرستی و برگزاری انتخابات و مدیریت امور انتخاباتی در اقلیم کردستان _ عراق. متن این قانون تنظیم و فراهم نمودن لیست رأی دهندگان را برعهده کمیسیون عالی انتخابات در اقلیم کردستان گذاشته است. علاوه براین براساس آنچه که در قانون کمیسیون عالی انتخابات و نظرسنجی شماره ۴سال ۲۰۱۴ ماده شماره ۴ بند ۵ آمده است، مدیریت فرایند تهیه و به روزرسانی لیست رأی دهندگان و فراهم نمودن تضمین حقوقی انتخابات بر عهده کمیسیون عالی انتخابات است. همزمان در ماده ششم بند یکم آمده است که برای پایه گذاری و به روزرسانی و شمارش لیست رای‌دهندگان با استفاده از همه شیوه ها جدید در دسترس، برای همه جناح‌های مرتبط، باید با شورا هماهنگی و همکاری بعمل آید. در متن این قانون اختیارات کمیسیون عالی انتخابات اقلیم برای تنظیم و به روزسانی لیست رای‌دهندگان تعیین شده است.
اما اکثر جناحهای سیاسی اقلیم کردستان لیست رأی دهندگان اقلیم را ناسالم می‌دانند و خواستار برگزاری انتخاباتی سالم و پاک هستند.
درخصوص این خواسته احزاب هم روایاتی وجود دارد، برای مثال به گزارش انیستیتوی پی که در سال ۲۰۱۸آن را منتشر کرده است، بیشتر از ۹۳۲هزار نام مشکوک در میان لیست رأی دهندگان وجود دارد. بصورتیکه :
_ تعداد رأی دهندگان خاص که نام آنها دوبار تکرار شده است ۱۸۴ هزار نفر است.
_ تکرار اسامی داخل اقلیم ۱۰۰هزار نفر است.
_ تکرار اسامی میان اقلیم و مناطق تحت ماده ۱۴۰, تعداد ۹۴ هزار و ۵۶۷ نفر است.
تعداد فوت شدگان ۲۱۸هزار و ۹۶۵ نفر است.
متولدین سال ۲۰۰۰ که به سن قانونی ۱۸سال نرسیده‌اند ۶۰هزار نفر است. براساس این گزارش که در سال ۲۰۱۸متتشر شده است، اکنون متولدین سال ۲۰۰۵میتوانند در انتخابات شرکت کنند.

اختلاف میان لیست رأی دهندگان بایومتری عراق و اقلیم کردستان ۴۳۴هزار و ۴۴۹نفر است که در مجموع ۹۳۲هزار و ۹۶۴ نام مشکوک بدست می‌آید.
اگر این تعداد به میزان ۵۰%واقعیت داشته باشد می تواند تاثیر بسزایی در نتایج انتخابات برجای بگذارد. مخصوصا اگر یک یا چندین حزب سیاسی هدفمند این اسامی را در لیست رأی دهندگان گنجانده باشند، تا بتوانند به نفع خود از آنها استفاده کنند.
گزارش انیستیتوی پی به این هم اشاره کرده است که لیست رأی دهندگان در اقلیم کردستان به فرم خوراک اکتفا میکند ، این فرم در سال ۱۹۹۶ تنظیم شده است . اما هنوز کسانیکه از سال ۱۹۹۶ فوت شده اند، بجزموارد بسیار نادر، نامشان از لیست رأی دهندگان خارج نشده است صدها هزار نفر تخمین زده می‌شوند.
علاوه بر این نواقص که در لیست رای‌دهندگان اقلیم وجود دارد، اگر یک یا چند حزب سیاسی درخواست اجرایی کردن لیست رأی دهندگان کمیسیون عراق را برای انتخابات پارلمان کردستان بکنند باید هر دو قانون انتخابات اقلیم و کمیسیون مستقل اصلاح شوند. اگر احزاب در موارد دیگر با هم سازش نداشته باشند. این کار به آسانی در پارلمان کردستان عملی نمی شود.و ممکن است در واقعیت هم عاقلانه نباشد که کمیسیون اقلیم تنها به لیست رای‌دهندگان عراق اکتفا کند به همین دلیل تنها راه درست تنظیم لیست سالم و بدون نقص مخصوص کمیسیون اقلیم است که لازمه آن بکارگیری روشی مطمئن و صرف زمان زیاد است.

ردیف استان آماروزارت برنامه‌ریزی اقلیم تعداد کرسی های اختصاص یافته به پارلمان کردستان آمار وزارت برنامه‌ریزی عراق تعداد کرسبهای اختصاص یافته پارامان کردستان اختلاف
۱ اربیل ۲.۲۵۴.۴۲۲ ۳۶/۵ ۲.۰۰۳.۹۶۳ ۳۴/۹ ۲۵۰.۴۵۹
۲ سلیمانیه+حلبچه ۲.۲۶۸.۰۵۰ ۳۶/۸ ۲.۳۳۶.۱۹۱ ۴۰/۷ ۶۸.۱۴۱
۳ دهوک ۱.۶۴۸.۶۱۱ ۲۶/۷ ۱.۳۹۶.۴۸۰ ۲۴/۳ ۲۵۲.۱۳۱
جمع کل ۶.۱۷۱.۰۸۳ ۱۰۰ ۵.۷۶۳.۶۳۴ ۱۰۰ ۴۳۴.۴۴۹
کد خبر 43809

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha