همایش ملی نظامی‌شناسی در ارومیه برگزار می‌شود

سرویس آذربایجان غربی- معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اهمیت جایگاه ادبی، هنری و حکمی حکیم نظامی، همایش ملی بزرگداشت نظامی گنجینه حکمت ایران به صورت سالانه در ارومیه برگزار خواهد شد و تلاش می‌شود در سال‌های آتی به صورت بین‌المللی برگزار شود.

به گزارش کردپرس، پیروز قادری اظهار کرد: همراهی و مشارکت دانشگاه‌ها و مجامع علمی با پژوهش‌هایی که در زمینه نظامی‌پژوهی انجام داده‌اند، در معرفی این حکیم مؤثر هستند که با برنامه‌های مختلف خود می‌توانند گام‌های بلندی با هدف معرفی نظامی در استان بردارند.

او اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌های موجود استان همچون نظامی‌خوانی، برگزاری عصر شعر و نشست‌های تخصصی با موضوع این شاعر پرآوازه ایرانی و در حوزه کودکان و نوجوانان نیز خوانش و حفظ اشعار حکیم نظامی ادامه دارد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: نظامی گنجوی یکی از مفاخر و بزرگان ایران زمین است که این بزرگداشت برای بیان بخشی از هویت فرهنگی ما نقش مؤثری را خواهد داشت و ما باید از داشته‌ها، مفاخر و آثاری که اندیشمندان به وجود آورده‌اند، پاسداری و حفاظت کنیم.

قادری با اشاره به اینکه نگرش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به موضوع نظامی گنجوی وجود دارد، تصریح کرد: نظامی با منظومه‌هایی که از داستان‌های کهن وام گرفته، نقش موثری در بقای فرهنگ ایرانی دارد.

گفتنی است؛ همایش ملی نظامی‌شناسی در ارومیه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزش عالی آفاق ٢٣ اسفندماه صبح و عصر در ارومیه برگزار می شود.

بازشناسی آثار نظامی، موسیقی در آثار نظامی، روانشناسی در آثار نظامی، ایران‌دوستی در آثار نظامی و انسان‌دوستی در آثار نظامی، سیری در اندیشه و تفکر نظامی، باورهای اخترشناسی در آثار نظامی، بازآفرینی شخصیت‌ها در آثار نظامی، رنگ و مفاهیم نمادین آن در خمسه‌ی نظامی و بررسی تطبیقی مفاهیم نمادین چهارپایان در آثار نظامی از محورهای این همایش است.

جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی، پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌است.

نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست. نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود.

معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی گنجوی، «خمسه» یا «پنج گنج» نام دارد که شامل «مخزن الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه» است.

روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

کد خبر 43803

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha