عملیات اجرایی تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه پایان یافت

سرویس آذربایجان غربی- دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از پایان عملیات اجرایی تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب به دریاچه ارومیه از سد کانی سیب پیرانشهر خبر داد و گفت: تا پایان سال شاهد افتتاح رسمی این طرح با حضور مقامات ارشد ملی خواهیم بود.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان در بازدید از این پروژه گفت: عملیات اجرایی این تونل ۳۶ کیلومتری با تلاش همه جانبه به سرعت خاتمه یافته و مشکل مرمت بخشی از آن نیز رفع شده است.

او افزود: برای اجرای این تونل بیش از ٣ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که هزار میلیارد تومان آن در دولت سیزدهم و با نگاه ویژه ریاست محترم جمهور برای این طرح انجام شده است.

معتمدیان اضافه کرد: این عملیات اجرایی فاخر و عظیم با تلاش وزارت نیرو به اتمام رسیده و شاهد اتمام فاز یک انتقال آب مازاد از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه هستیم.

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ادامه داد: در فاز اول سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچع ارومیه منتقل می شود. مجموع آب انتقالی از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که در پایان فازهای بعدی به این عدد خواهیم رسید.

معتمدیان با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم و شخص رییس جمهور به اجرای این طرح گفت: پس از سفر رییس جمهور به استان، اعتبارات لازم برای اجرای طرح به صورت کامل تخصیص یافت.

گفتنی است، عملیات اجرایی تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه سال ۱۳۹۴ آغاز شده و در این مدت ۳۶ کیلومتر تونل حفاری شد، اما مرداد ماه امسال مشخص شد که تونل انتقال آب در زمان آب‌گیری به طول ٧٠٠ متر ترک خورده است.

به گزارش کردپرس، این پروژه ای با تبعات فراوانی همراه بوده از آن جمله رانش زمین و کاهش تراز آب های زیرزمینی دشت پیرانشهر، خشک شدن بسیاری از چشمه ها و چاه های منطقه، قطع شدن حق آبه کشاورزان پیرانشهر، بحران آب در این شهرستان و ... .

آثار تخریبی این انتقال آب بر فرونشست زمین در اطراف روستای گردشگری "خورینج" از توابع شهرستان پیرانشهر هم نمایان شده و در مزارع کشاورزان فروچالە‌هایی کە بزرگ‌ترین آن‌ها بە عمق ١٠ متر و شعاع ٣٠ متر بود مشاهدە شده است و تا کنون مسئولان به این وضعیت پاسخی درخور توجه نداده اند!

نتایج برخی مطالعات انجام گرفته هم نشان می‌دهد که «روند افت تراز آب زیرزمینی دشت پیرانشهر در پایین‌دست سد سیلوه، در دورهٔ پس از انتقال آب به حوضهٔ دریاچه ارومیه تشدید خواهد شد».

با پذیرش تبعات فراوان زیست محیطی تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه، هنوز هم این پروژه نمی تواند جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیرد چرا که دریاچه سالانه به ٣ هزار و ۴۲۶ میلیون مترمکعب آب برای رسیدن به تراز اکولوژیک نیاز دارد.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

تیر آخر مسئولان برای احیای دریاچه ارومیه ترک خورد!

کد خبر 42888

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha