با بغداد درباره بودجه و گذرگاههای مرزی به توافق ابتدایی دست یافتیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان_دکتر «جوتیار عادل» سخنگوی دولت اقلیم کردستان از توافقات ابتدایی اقلیم و بغداد برسر چند موضوع اساسی مورد مناقشه خبر داد.

به گزارش کردپرس به نقل از باسنیوز ؛ دکتر «جوتیار عادل» سخنگوی دولت اقلیم کردستان در کنفرانسی از سه محور سخن گفت،که شامل این موارد می باشند :
۱_ دیدار هیئت اعزامی اقلیم کردستان از بغداد
۲_دیدار نخست وزیر اقلیم از امارات ،همچنین دیدار امروز وی از فرانسه و برگزاری نشستی با ریس جمهور امانوئل مکرون
۳_گزارش دیلوت درباره آخرین اطلاعات اماری مربوط به نفت اقلیم کردستان

دکتر «جوتیار عادل» درباره سفر هیئت اعزامی دولت اقلیم کردستان به بغداد و نشست این هیأت با وزارت نفت عراق اعلام کرد در زمینه بررسی زیربناهای اصلی تنظیم قانون نفت و گاز به توافق ابتدایی دست یاقته اند و قرار است روز یکشنبه هفته آینده هیئت اقلیم کردستان به بغداد بازگردد و به مذاکرات ادامه دهند .
وی همچنین گفت : دومین نشست دولت اقلیم کردستان با هیئت گذرگاههای مرزی عراق بود. برای ایجاد هماهنگی لازم در چهارچوب تعرفه‌های گمرکی و جلوگیری از فعالیت گذرگاههایی که در آن قاچاق صورت می گیرد.
همچنین درباره گذرگاههای مرزی که در نزد دولت اقلیم رسمی هستند ولی از جانب دولت عراق رسمیت ندارند بحث و کفتگو شد و برسر به رسمیت شناختن این گذرگاهها توافقات ابتدایی صورت گرفته است.
سخنگوی دولت اقلیم گفت:«نشست سوم هیأت اقلیم با وزیر برنامه ریزی عراق برگزار شد تا درباره پیش‌نویس لایحه بودجه عراق گفتگو شود، و تاکید کرد: که توافق ابتدایی بر سر اصول کلی میان دوطرف صورت گرفته است.
وی درباره سفر رییس دولت اقلیم به امارات گفت:«این سفر باهدف مشارکت در سطح سران دولتهای بین المللی انجام گرفته است ، بدون شک روابط ما با کشورهای حاشیهخلیج فارس روز به روز درحال پیشرفت است و در این جلسات، رییس دولت موضوعات مهم به ویژه تولیدات اقلیم کردستان را مورد بحث و گفتگو قرار داد و از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای انجام پروسه های تولیدی در اقلیم کردستان دعوت کرد که دعوت وی پذیرفته شد و قرار است در آینده نزدیک کشورهای حاشیه خلیج فارس روند سرمایه گذاری در پروژه های تولیدی را در اقلیم آغاز کنند.»
وی اشاره کرد: مسرور بارزانی با رئیس دولت فرانسه نشستی برگزار‌ کرد و درباره مجموعه‌ای از محورهای سیاسی و اقتصادی و تولیدی بحث و گفتگو نمود. واضح است که روابط اقلیم و فرانسه سابقه‌ای تاریخی دارد و فرانسه همیشه نقش مهمی در اتفاقات اقلیم کردستان و عراق داشته است.
جوتیار عادل درباره گزارش دیلویت هم اشاره کرد که این گزارش درصفحه رسمی سایت دولت منتشر شده است و برای دولت مهم است که مردم از روند فرایند تولید و استخراج و فروش نفت با خبر باشند و تاکید کرد: در این گزارش آمده است که برای اولین بار با تلاش مسرور بارزانی به میزان ۱۶%از مخارج دولت کاسته شده است .

کد خبر 42885

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha