ویرانی گسترده زمین‌های کشاورزی کردستان سوریه به علت رهاسازی آب سدها توسط ترکیه پس از زلزله اخیر

سرویس سوریه - زمین‌های کشاورزی بستر رودخانه خابور در ناحیه تل‌تمر کردستان سوریه به علت رهاسازی آب سدها توسط ترکیه پس از زلزله اخیر، به زیر آب رفته و محصولات کشاورزی این زمین‌ها از بین رفته است.

به گزارش کردپرس، صدها هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت گندم، جو و سایر محصولات در ناحیه «تل‌تمر» در حومه شهر حسکه به علت رهاسازی آب سدهای ساخته شده بر روی رودخانه خابور توسط ترکیه، زیر آب رفته است که این امر امنیت غذایی سوریه را در سال پیش رو به خطر انداخته است.

منابع دیدبان حقوق بشر سوریه (SOHR)، روز چهارشنبه ۹ فوریه در گزارشی اعلام کردند که رودخانه «خابور» که یکی از شاخه‌های اصلی و دائمی رود فرات است، طغیان کرده و فضای وسیعی از زمین‌های کشاورزی را در مناطق عبور خود از کردستان سوریه ویران کرده است. به گفته این منابع، این امر به دنبال رها سازی آب سدها در ترکیه به علت خطر ترک‌ برداشتن این سدها در اثر پس‌لرزه‌های زلزله اخیر و ذوب شدن برف و بارندگی شدید در این اواخر صورت گرفته است.

لازم به ذکر است در چند سال اخیر دولت ترکیه اجازه رهاسازی آب این سدها را که تامین‌کننده آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی و نیروگاه‌های برق مناطق شمال و شرق سوریه بود نمی‌داد و از آب به عنوان سلاحی علیه مناطق کردنشین سوریه استفاده می‌کرد اما اکنون به علت زلزله رخ داده در بامداد دوشنبه گذشته و ترک‌خوردن سدها و ترس از شکستن سدها و رخ دادن فاجعه انسانی دیگری، بیشتر از دبی طبیعی این رودخانه، آب سد را رهاسازی کرده است و این امر باعث نابودی زمین‌های کشاورزی بستر این رودخانه در کردستان سوریه شده است.

کد خبر 42591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha