آیا آمریکا به دنبال نیروی جایگزین کردهای سوریه است؟

سرویس جهان- بر اساس گزارش ها، آمریکا ضمن انتقاد از عدم استفاده کردها از ظرفیت اعراب ساکن در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، مذاکراتی را با قبایل عرب آغاز کرده است که به گفته برخی کارشناسان می تواند به قیمت کاستن از اتکای واشنگتن به کردهای سوریه تمام شود.

به گزارش کردپرس، یگان های مدافع خلق یا YPG که یک نیروی تماما کردی در سوریه است تا سال 2016 تنها نیروی مورد اعتماد آمریکا برای مقابله با داعش محسوب می شد. بر اساس گزارش برخی نهادهای آمریکایی مانند مرکز هادسون و موسسه صلح آمریکا، واشنگتن برای متقاعد کردن ترکیه و خلاص شدن از متهم شدن از جانب ترکیه به حمایت از شاخه سوری پ.ک.ک، پیشنهاد تغییر نام آن به نیروهای دموکراتیک سوریه و عضوگیری از میان اعراب و مسیحیان کرد.

با این حال، وزارت دفاع آمریکا در گزارش سال 2020 خود از عدم استفاده از اعراب در تصمیم گیریها در اداره خودگردان کردی و کنار گذاشته شدن آنها توسط مقامات کرد انتقاد کرده است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز ادعا کرده است که نیروهای ypg و سوریه دموکراتیک هسته های قدرت حتی در نهادهای غیرنظامی را در کنترل خود دارند. این مسئله عدم تمایل کردها به تقسیم قدرت با اعراب و دیگر تشکلها در منطقه را نشان می دهد.

نشریه عنب بلدی به نقل از چند منبع ادعا کرد مقامات آمریکایی نشست هایی با رسای قبایل عرب و بویژه در استان دیرالزور و شهر رقه انجام داده اند که به گفته این نشریه، یکی از اهداف آن احیای نیروهای عرب موسوم به تیپ انقلابیون رقه است که در سال 2013 تشکیل شد و در زمان حمله کردها برای گرفتن رقه از داعش سلاح های خود را به سمت داعش نشانه رفته و با کردها همپیمان شدند.

وبسایت باس نیوز نزدیک به دولت اقلیم کردستان عراق نیز در گزارشی ادعا کرده است که آمریکا به دنبال اجرای پروژه جدیدی در مناطق عرب نشین بویژه رقه است و از طریق آن می خواهد میزان مشارکت اعراب در نهادهای قدرت در اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه را بالا ببرد.

عنب بلدی با تایید دیدار هیئتی آمریکایی از رقه و ملاقات آن به برخی روسای قبایل عرب، یکی از اهداف آن را افزایش ترکیب اعراب در نیروهای به رهبری کردها و مقابله آن با حملات ترکیه عنوان کرده است.

اما فیراس علوی، تحلیلگر سیاسی معتقد است در بازتاب دیدار آمریکاییها با روسای عرب رقه اغراق صورت گرفته است. او بر این باور است که آمریکا فعلا به دنبال نیروی جایگزین به جای نیروهای سوریه دموکراتیک نیست. در واقع آمریکا می کوشد با بالا بردن میزان مشارکت نیروهای عرب در رهبری نیروهای سوریه دموکراتیک ترکیه را نسبت به انجام عملیات نظامی باز دارد.

ماجد علوش، دیگر تحلیلگر سیاسی نیز معتقد است تا زمانی که تهدید ترکیه برای انجام حمله نظامی علیه مناطق تحت کنترل کردها و اعراب جدی نباشد، تغییری صورت نخواهد گرفت. تلاش های آمریکا یا آنچه پروژه جدید آمریکا نام گرفته بیشتر برای وارد کردن نیروهای اجتماعی در روند حل بحران سوریه است.

هر چند محمد الحسین، تحلیلگر سوریه تعامل بیشتر آمریکا با نیروهای عرب در ماههای آینده را مورد تاکید قرار داده اما معتقد است این مسئله به حساب کنار گذاشتن نیروهای کرد نخواهد بود.

شیخ عامر البشیر، یکی از سران انجمن قبایل عرب در دیرالزور نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها را به اعمال تبعیض علیه اعراب متهم کرده و گفته است افرادی که اداره رقه را در دست دارند بیگانگانی هستند که همه تصمیم گیریها در رقه توسط آنها انجام می شود.

به گفته برخی تحلیلگران آنچه پروژه جدید آمریکا در منطقه تحت کنترل کردها نام گرفته، به دنبال اعتراضات و نارضایتی ها علیه نیروهای سوریه دموکراتیک مطرح شده و هنوز محتوای مشخصی ندارد و در صورت تحقق آن مسائل سیاسی و اداری مد نظر خواهد بود نه مسائل نظامی.

کد خبر 42253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha