سیبِ حسرت!

سرویس آذربایجان غربی- بنا بر اعلام جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از ابتدای دی ماه تا کنون تنها ٦٢ هزار تن سیب از سردخانه های استان صادر شده و هم اکنون موجودی سردخانه ها ۳۹۸هزار تن سیب است. حال با روزشمارشدن روند صادرات، باغداران متضرران اصلی این داستان تکراری، چیزی نصیبشان نمی شود، جز حسرت.

به گزارش کردپرس، امسال از سطح باغات سیب استان آذربایجان غربی یک میلیون و ۱۰۰هزار تن سیب برداشت شد و تا پایان آذر ماه حدود ۶۰۰هزار تن سیب استان به صنایع تبدیلی، به صورت تازه خوری و یا از طریق خروج از سردخانه ها به بازار های داخلی و خارجی عرضه شده و حدود ۵۰۰هزار تن سیب هم روانه سردخانه های استان شدند.

طبق روال سال های گذشته، امسال هم قطار صادرات سیب در استان با صدها مانع تکراری روبه رو است، موانعی که هر ساله مدیران جدید به تبعیت از اسلافشان آن موانع را دلیلی بر کارنامه ناموفق خود قلمداد می کند و خبری از مدیریت نیست.

در حالیکه کمتر از ٢ ماه به فرصت صادرات باقی مانده، از ابتدای دی ماه تا به کنون تنها ٦٢ هزار تن سیب از مبادی گمرکی استان خارج شده اند و هنوز هم ٣٩٨ هزار تن دیگر در سردخانه ها تلمبار مانده است!

سناریوی تکراری تلمبار شدن سیب ها در سردخانه های استان آذربایجان غربی که نام قطب سیب ایران را یدک می کشد، همچنان بدون راهکار است. سال گذشته تا اردیبهشت ماه ١٤٠١، همچنان ٢٠ هزار تن از تولیدات سیب در سردخانه های آذربایجان غربی باقی مانده و منتظر صادر شدن بودند، سرنوشتی که انگار نصیب سیب های تولیدی امسال هم می شود.

تولید انبوه و بی ضابطه، نه توانسته از افزایش قیمت این محصول در بازار بکاهد و نه به صادرات موفق انجامیده است. باغداران تولید می کنند، سردخانه داران انبار می کنند و مسئولان هم وعده صادرات می دهند! تلمبار دوباره سیب ها در سردخانه/ استاندار تازه به دنبال برنامه ریزی صادرات!

امروز هم خسرو شهبازی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: سطح باغات سیب استان ۶۵هزار و ۴۷۰هکتار است و در حال حاضر موجودی سردخانه های سیب استان هم ۳۹۸هزار تن است.

او با بیان اینکه در بحث صادرات و تهاتر سیب هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، افزود: این محصول به کشور های لیبی، هند و پاکستان و عراق صادر می شود و با راه اندازی خط ریلی به جنوب و بندر امام مشکل حمل ونقل کاهش و هزینه حمل و نقل نیز نصف خواهد شد.

اظهارات سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان در حالی است که در یک ماهه اخیر تنها ٦٢ هزار تن صادر شده و حجم انبوهی از سیب هنوز در سردخانه های استان باقی است و زمان صادرات هم به دلیل فساد پذیری محصول رو به اتمام است.

قرار بود سیب استان به روسیه و قزاقستان برود اما نبود کشتی اختصاصی این موضوع را با مشکل مواجه کرده بود لذا معاون استاندار آذربایجان غربی ٢١ دی ماه اعلام کرد: «طی نشستی با مدیرعامل منطقه آزاد بندر انزلی تفاهمنامه ای امضا شد و ذیل آن مقرر شد کشتی های مورد نیاز صادرکنندگان استان در اختیار ایشان قرار گیرد». سیب آذربایجان غربی با کشتی راهی روسیه و قزاقستان می شود

حال با فرض صادرات دو برابری یک ماهه اخیر تا پایان اسفند ماه هنوز هم ٢٧٤ هزار تن سیب در سردخانه ها باقی می ماند!

تولید انبوه و نبود برنامه ریزی دقیق صادراتی برای قطب سیب ایران هر ساله مشکل آفرین می شود و مسئولان در روزهای پایانی مهلت صادرات باتوجه به فساد پذیری محصول، به تقلا افتاده و کشورهای هدف را از راه های زمینی، هوایی و دریایی برای فروش سیب آزمون می کنند. قطب سیب ایران در بلاتکلیفی؛ افزایش تولید و کاهش صادرات!

هر سال هم سیب های آذربایجان غربی تا اواخر اردیبهشت در سرخانه های استان باقی می مانند و بخش عظیمی از آنها کیفیت شان برای صادرات از دست می دهند و باغداران متضرران اصلی این داستان تکراری اند که ماه ها باید هزینه کرایه سردخانه ها را بپردازند و در آخر هم چیزی نصیبشان نمی شود، جز حسرت. فرافکنی برای شانه خالی کردن از وعده صادرات سیب!

وعده های بی سرانجام مسئولین هم سال هاست از سالی به سال دیگر موکول می شود و هر سال با پر شدن سردخانه ها از سیب تازه به فکر راه های صادر کردن آن می افتند.

کد خبر 42111

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha