نماینده بوکان خواستار تحویل «قلعه سردار» به میراث فرهنگی شد

سرویس آذربایجان غربی- نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: جابه جایی تحویل قلعه سردار به میراث فرهنگی جهت تبدیل به موزه مردم شناسی یک ضرورت در راستای توسعه این شهرستان و خواسته به حق مردم بوکان است.

انور حبیب زاده در دیدار با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: بوکان که بر اساس مستندات و آثار تاریخی مرکز حکومت ماناها بوده و دارای 91 اثر غیر منقول ملی و بالغ بر 1200 اثر منقول است فاقد هر گونه زیرساخت گردشگری و... است و نیاز به نگاهی ویژه دارد.

او در ادامه بر ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان بوکان به اداره و استقرار کارشناس باستانشناسی در این شهرستان تاکید کرد و گفت: تخصیص یک پنجم اعتبارات استانی مصوب شده به پروژه ساخت موزه باستانی بوکان سبب راکد شدن عملیات ساخت این پروژه شده است که با تخصیص اعتبارات جهشی و جابه جایی اعتبارات از استانی به ملی می توان پروژه را فعال کرد.

نماینده بوکان ادامه داد: اختصاص بودجه برای مرمت 14 اثر تاریخی و اماکن مذهبی ثبت شده شهرستان بوکان در فهرست آثار ملی دیگر نیز مطرح است.

حبیب زاده با اشاره به موضوع قلعه سردار بوکان نیز تصریح کرد: جابه جایی تحویل قلعه سردار به میراث فرهنگی جهت تبدیل به موزه مردم شناسی یک ضرورت در راستای توسعه این شهرستان و خواسته به حق مردم شهرستان است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این دیدار ضمن آنکه مطالبات مطرح شده از سوی نماینده بوکان را قابل توجه خواند، دستور داد برای تحقق آنها برنامه ریزی شود.

به گزارش کردپرس، قلعهٔ سردار بوکان بنایی تاریخی مربوط به سدهٔ نوزدهم میلادی و در سال ۱۸۶۸ م/ ۱۲۴۷ شمسی است که توسط عزیزخان مکری از شخصیت‌های سیاسی مهم و فرماندهٔ کل قوای ایران در دورهٔ ناصرالدین شاه قاجار در بوکان بنا شده است.

قلعهٔ سردار از سال ۱۲۴۷ در ابتدا بعنوان دژ فرماندهی و بعدها مورد سکونتِ خاندان عزیزخان مکری تا سال ۱۳۰۵ شمسی قرار می‌گرفت. به صورت مورثی، چهار شخصیت دولتی که به «خانوادهٔ سردار» معروف‌اند از این بنا برای سکونت استفاده می‌کردند.

در سال ۱۳۰۷ از ساختمان آن بعنوانِ مدرسهٔ ابتدایی شاپور و بعدهاً از آن برای ادارهٔ پست استفاده می‌شده‌است. در اوایل دورهٔ پهلوی به سال ۱۳۱۵ ساختمان آن نیمه خرابه بود و در سال ۱۳۲۲ شمسی مرمت و بازسازی شده‌است. از سال ۱۳۲۵ تا ۱۳۵۱ بعنوان شهربانی، ژاندارمری و مدرسه از آن استفاده می‌شد.

قدمت بنای این قلعه بیش از ۱۵۰ سال و بر روی تپه‌ای تاریخی که قدمت آن نیز ٣ هزار سال تخمین زده شده قرار گرفته‌است. قلعهٔ سردار در سال ۱۳۴۷ شمسی با شماره ثبت ۵۷۰ با نام «تپه قلعه» در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

در اوایل سال ۱۳۸۵ شهرداری بوکان، با احداث یک خیابان در کوچه‌های پایین‌دستی محوطهٔ قلعه سردار، آسیب جدی به بنا و حومهٔ قلعه وارد کرد.

گفتنی است؛ در سال ٩٧، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بوکان با اعلام اینکه جلسات متعددی با سپاه برای واگذاری قلعه سردار به میراث فرهنگی برگزار شده گفته بود: قرار است زمین تهاتری در ازای واگذاری قلعه سردار به سازمان میراث‌فرهنگی در اختیار سپاه قرار بگیرد/.

کد خبر 41993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha