احتمال اخراج سیاستمدار کرد در دولت انگلیس قوت گرفت

سرویس جهان- رسانه های انگلیس با اشاره به این که نخست وزیر انگلیس به دنبال تحقیق پیرامون تخلف مالیاتی ندیم زهاوی، سیاستمدار کرد در دولت است، احتمال برکناری او از مسئولیت اجرایی حزب محافظه کار و مقام دولتی را بعید ندانسته اند.

به گزارش کردپرس، ندیم زهاوی به عنوان تنها سیاستمدار بانفوذ و ثروتمند کرد در پارلمان و دولت انگلیس که در دو سال گذشته بیش از سه مقام ارشد این دولت را داشته، به دلیل تخلف مالیاتی با خطر اخراج روبروست.

به نوشته روزنامه گاردین، ندیم زهاوی به جای تصویه مالیاتی اقدام به پرداخت جریمه به سازمان مالیاتی این کشور برای پایان دادن به مناقشه مالیاتی خود کرده است.

ندیم زهاوی بر خلاف ادعای منتقدان و سازمان مالیاتی گفته است وضعیت مالیاتی او بروز بوده و بدهی مالیاتی ندارد اما مسئله مهم تر این است که مقامات دولت او را با علم بر احتمال وجود تخلف مایلاتی به عنوان وزیر دارای و بعدا در کابینه ریشی سوناک به عنوان رئیس اجرایی حزب و یک مقام در دولت گمارده اند.

بر اساس گزارش گاردین، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس درباره احتمال تخلف مالیاتی ندیم زهاوی حساس شده و به مسئولان مربوطه در دولت انگلیس دستور داده در این مورد و همچنین سرنوشت او در دولت انگلیس تحقیق و تصمیم گیری کنند.

ندیم زهاوی، سیاستمدار کردتبار انگلیس که از سال 2010 همواره یکی از اعضای برجسته پارلمان انگلیس و وزرای دولت این کشور بوده است در دولت جدید این کشور به نخست وزیری یک هندی تبار نیز دو مقام جدید دریافت کرده است.

او که در دولت های بوریس جانسون و لیز تراس مقام هایی همچون وزیر امور واکسیناسیون، وزیر آموزش و پرورش، وزیر دارایی و غیره داشت، در دولت جدید انگلسیس به ریاست ریشی سوناک نیز دو پست تازه گرفته است.

ندیم زهاوی پس از انتخاب ریشی سوناک به مقام رهبری حزب محافظه کار انگلیس مقام رئیس اجرایی این حزب را بر عهده گرفته است. این مقام مسئولیت مدیریت امور اجرایی حزب را بر عهده دارد.

ندیم زهاوی در دولت جدید هم پست گرفته و عنوان وزیر سیار دولت را در اختیار دارد. درست است که این وزیر بدون وزارت است اما بر اساس تعریفی که در وبسایت دولت انگلیس برای این مقام ارائه شده، ندیم زهاوی دستیار سیاسی دولت و مشاور روند تصمیم گیریها در دولت را بر عهده دارد.

بر اساس زندیگنامه ای که او در وبسایت شخصیش منتشر کرده، از پدر و مادری کُرد و در سال 1967 متولد شده است. او در بغداد متولد شده اما به گفته خودش، به دلیل فشارهای رژیم صدام حسین، آنها هنگامی که زهاوی 9 سال داشت به انگلیس مهاجرات کردند. او در ساسکس بزرگ شد و در دانشگاه کالج لندن تحصیل کرد. ندیم زهاوی متاهل بوده و با خانم لانه و سه فرزندش زندگی می کند.

زهاوی در سال 2000 شرکت نظرسنجی You Gov را تاسیس کرد که اکنون به یکی از شرکت های معتبر در حوزه سنجش بازار و از شرکت های بزرگ این کشور محسوب می شود. زهاوی در سال 2010 با راه یافتن به پارلمان انگلیس وارد سیاست شد و از آن زمان همواره یا یکی از اعضای پارلمان بوده و یا در کابینه دولت حضور داشته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، زهاوی در سه کابینه دولت انگلیس حضور داشته است. او تا سال 2018 که خانم ترزا می، نخست وزیر اسبق انگلیس به عنوان دستیار پارلمانی انتخاب کرد همواره یکی از اعضای کمیسیون های پارلمان انگلیس بوده است.

زهاوی در سال 2018 و در دولت ترزا می دستیار امور پارلمانی در وزارت آموزش و پرورش و سپس وزارت صنایع شد و در سال 2020 وزارت امور واکسیناسیون کرونا به او سپرده شد. به علت موفقیتش در حوزه واکسیناسیون کرونا به آقای واکسیناسین مشهور شد. او سپس توسط بوریس جانسون، نخست وزیر سابق به سمت وزیر آموزش و پرورش رسید و چند ماه بعد وزارت دارایی به او سپرده شد.

به دلیل فشارهایی که بوریس جانسون را وادار به استعفا کرد، ندیم زهاوی وارد کارزار رقابت بر سر نخست وزیری انگلیس و ریاست حزب محافظه کار شد و وقتی موفقیتی کسب نکرد از لیز تراس، نامزد پیشرو حمایت کرد.

لیز تراس پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس، به پاس حمایت ندیم زهاوی از خود، سه سمت مهم در کابینه به او داد. زهاوی هماهنگ کننده امور اقلیم ها و وزارتخانه ها به نیابت از نخست وزیر را بر عهده گرفت که بر اساس تعریفی که در وزارتخانه مذکور بیان شده، این مسئله شامل رسیدگی به امور پادشاهی انگلستان شامل انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز نیز می شود. دومین پستی که به زهاوی داده شد وزیر امور یکسانی و برابری بود.

اما مهم ترین پستی که در اختیار زهاوی قرار گرفت و او را به دومین فرد قدرتمند کابینه بعد از لیز تراس تبدیل کرد، سمت مشاور دوک نشین لنکستر بود که شامل رسیدگی به اموال و دارایی های شاه یا ملکه انگلیس می شود.

از او به عنوان یکی از ثروتمندترین مقامات انگلیس یاد شده که رابطه عمیقی با مقامات کرد در اقلیم کردستان دارد. او همچنین از مشاوران یکی از بزرگترین شرکت های نفتی در اقلیم کردستان نیز بوده است.

قبلا هم سوالاتی پیرامون ارتباطات این سیاستمدار کرد به دلیل ثروتش و ارتباطات خارجی او مطرح شده بود.

کد خبر 41843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha