برگزاری آیین بزرگداشت «پیمان سادات نژاد» خوشنویس ایلامی در ارغوان دوم

سرویس ایلام - دومین برنامه «ارغوان» به نکوداشت استادِ خوشنویسی ایلامی استاد پیمان سادات نژاد اختصاص یافت که با حضور جمع کثیری از هنرمندان و فعالان فرهنگی استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سه شنبه بیست و هفتم دی ماه ۱۴۰۱، سالن سینما فرهنگ ایلام از ساعت شش و نیم عصر، میزبان آیین بزرگداشت استاد سید پیمان سادات‌نژاد به همراه گشایش نمایشگاه آثار خوشنویسی وی بود.

در ابتدای این برنامه علی هوشمند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، ضمن خیرمقدم به حاضران با اشاره به اینکه شرافت قلم تا بدانجاست که پروردگار متعال به آن قسم خورده‌است، اظهار کرد: خوشحالیم که دومین سلسله برنامه "ارغوان" که به تکریم بزرگان عرصه فرهنگ و هنر و رسانه می‌پردازد، در تجلیل از استاد پیمان سادات‌نژاد، استاد مُسلم خوشنویسی برگزار می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: استاد سادات‌نژاد سال‌ها با مهارت و معرفت در حوزه خوشنویسی و شاگردپروری، رهنمون بسیاری از هنرآموزان عرصه‌ی خط و خوشنویسی بوده است و مفتخریم که همه ما امروز میهمان آثار چشم‌نواز استاد سادات‌نژاد هستیم.

هوشمند تأکید کرد: سلسله برنامه‌های ارغوان به تکریم هنرمندان حوزه‌های مختلف از جمله ادبیات، نمایش، هنرهای تجسمی، سینما و رسانه می‌پردازد.

استاد علی‌اشرف صندوق آبادی، قائم‌مقام انجمن خوشنویسان ایران نیز در این برنامه اظهار کرد: بدون هیچ اغراقی پیمان سادات‌نژاد یکی از درخشان‌ترین نستعلیق‌نویسان معاصر ایران است که در آثارش استحکام، قدرت، تناسب و لطافت را همزمان می‌توان دید و کسانی که در وادی خوشنویسی کار کرده‌اند، می‌دانند که برای رسیدن به تناسب چه مسیر دشواری را باید طی کرد. وی افزود: به جز داشتن ذوق سرشار و تمرین و پشتکار و اشتیاق و ممارست، باید عنایتی شامل حال هنرمند شود تا اثر ماندگاری خلق کند و خوشبختانه استاد سادات‌نژاد دارای این ویژگی‌هاست. وی بیان کرد: یکی از بی‌نظیرترین ترکیب‌بندی‌ها و صفحه‌آرایی را می‌توان در آثار سادات‌نژاد به روشنی مشاهده کرد.

سعید زمزیا، عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران نیز در این آیین اظهار کرد: استاد سادات‌نژاد یکی از هنرمندانی است که در عرصه خوشنویسی، در انتخاب متون دقت نظر دارند و تاکنون متون متمایز و پرمحتوایی را نگاشته است.

وی تأکید کرد: از سال ۸۵ که با استاد سادات‌نژاد رفاقت و هم‌نفسی دارم، شاهد قدرشناسی ایشان از اساتید خود و بزرگان خوشنویسی بوده‌ام، همچنین خصوصیت بارز ایشان یعنی خانواده دوستی است و در ابراز علاقه خود به خانواده طرفی نمی‌بندند.

وی افزود: برای رسیدن به مراحل بالای خوشنویسی شاید چهل سال هم کم باشد، اما استاد سادات‌نژاد این مراحل را به سرعت طی کرد و جایگاه خود را در این عرصه تثبیت کرد.

پیمان سادات‌نژاد نیز در پایان این آئین و پیش از گشایش نمایشگاه آثارش بیان کرد: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، حوزه هنری، سازمان بسیج هنرمندان و دیگر عزیزانی که صادقانه این آئین را برگزار کردند، سپاس‌گزارم.

وی افزود: آخرین نمایشگاه آثارم بر می‌گردد به سال ۸۶، تلاش کردم در سکوت به تولید اثر بپردازم و با نستعلیق که پر از کرشمه‌ها و ریتم‌ها و معرفت‌ها و سلوک‌های خاص است همدم شوم و بیشتر مداقه داشته‌باشم تا پس از سال‌ها سکوت در عرصه هنر خوشنویسی، نمایشگاه آثارم را برپا کنم.

وی ادامه داد: نستعلیق هنر خلوت و سکوت است، برای اینکه به کمال برسد نیازمند این خلوت‌نشینی است، جزو لازمه‌های کار است، جا دارد از استاد صندوق آبادی و استاد کاظمی که از آنها بسیار آموختم تشکر کنم.

گفتنی است پخش کلیپ‌های متنوعی از زندگی و آثار استاد سادات‌نژاد، خوانش تصنیف توسط محمد جواد شوهانی، تکنوازی تنبور و رسم پرتره استاد سادات‌نژاد توسط یحیی عبدیا از دیگر برنامه‌های این آئین بود.

تجلیل و تکریم استاد پیمان سادات‌نژاد توسط استاد صندوق آبادی قائم‌مقام انجمن خوشنویسان ایران و هوشمند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و اهدای تندیس ارغوان و همچنین تقدیم هدایایی از سوی نهادهای مختلف فرهنگی و شخصیت‌های فرهیخته استان به ایشان، پایان‌بخش این آیین بود.

گفتنی است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با همکاری انجمن خوشنویسان ایلام دومین برنامه از سلسله برنامه‌های «ارغـــوان» را برگزار کرد.

کد خبر 41579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha