حضور PKK و YPG در کردستان عراق و سوریه تهدیدی مشترک علیه ایران و ترکیه است

سرویس ترکیه - چاووش اوغلو از نیروهای PKK و YPG به عنوان تهدیدی مشترک علیه دو کشور ترکیه و ایران نام برد.

به گزارش کردپرس، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران از حزب کارگران کردستان (PKK) و یگان های مدافع خلق (YPG) به عنوان تهدید مشترک علیه دو کشور یاد کرد و بر لزوم مبارزه با آنها در کردستان عراق و سوریه تاکید کرد.

چاووش اوغلو با اشاره به مذاکرات دو کشور درباره مسئله سوریه گفت: «ترکیه و ایران از تمامیت ارضی سوریه و وحدت سیاسی آن حمایت می کنند.»

او درباره ایجاد راه حل هایی برای تحقق صلح و ثبات در سوریه گفت: «روند تعامل با حکومت دمشق آغاز شده است. پیشتر جلساتی در سطح سازمان‌های اطلاعاتی و نشست سه جانبه در مسکو برگزار شد. به تازگی نیز نشستی در سطح وزرای خارجه در دوره آینده برنامه ریزی شده است.»

چاووش اوغلو افزود: «درباره سوریه موضوعات مهمی مانند روند حل مسئله با روش های سیاسی، مبارزه با تروریسم، بازگشت امن و داوطلبانه سوری‌ها و ارائه حمایت‌های لازم به مردم بازگشته به وطنشان مطرح است. همکاری نزدیک ما با ایران در قالب آستانه ادامه خواهد یافت.»

وزیر خارجه ترکیه با بیان این که نیروهای PKK و YPG حضوری فعال در کردستان عراق دارند، گفت: «این وضعیت تهدیدی جدی علیه ایران نیز محسوب می شود.»

او درباره راهپیمایی اخیر طرفداران PKK در سوئد گفت: «با گفتن این که در سوئد آزادی بیان وجود دارد، ترکیه را فریب ندهید. اقدامات PKK در سوئد رفتاری نژادپرستانه و مصداق نفرت پراکنی است. این نیز خلاف ارزش‌های جهانی بوده و طبق قوانین بین المللی جرم است.»

وزیر خارجه ترکیه در این کنفرانس همچنین درباره موضوعاتی نظیر افزایش سرمایه گذاری متقابل بین دو کشور، بازگشت شمار توریست ها به دوران پیش از کرونا، و همکاری بین دو کشور برای رفع مسئله کمبود گاز سخن گفت.

کد خبر 41567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha